Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Oslo (1703 ?): "Anders Hansen (Krog) og hans sl. hustrue Helle Jochumbsdatter Lobes". Kan noen hjelpe med tyding av hans jordegods?

VibekeJ
 Del

Recommended Posts

Oslo skifterett, AV/SAO-A-10383/H/Ha/L0002: Skifteprotokoll, 1701-1707, s. 262b-263a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081202360653

Hei, jeg prøver å finne ut hvor Anders Hansen Krog ble født, og hadde håpet at skiftet hans kan hjelpe meg videre. Skiftet klarer jeg dessverre ikke tyde mye av selv. På side 262 og 263 trenger jeg hjelp til å tyde under "Huus og Gaard uti...?", "En gard uti...?", "En gammel sjøbod uti...?". og på side 268 i skiftet, under "Jordegods uti..". Hva kan det stå der? Står det skrevet hvor han er døpt?

Anders og Helle Jochumbsdatter Lobes ble viet i Oslo Domkirke 9.8. 1674, og deres barn ble døpt i Oslo: Jochumb i 1676, Hans i 1678, Johanne i 1677, Sidsel? i 1679, Anders i 1680, Rasmus i 1684, Maren i 1688.

Håper jeg klarte å dele lenken til skiftet!

Mvh Vibeke Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarte å dele lenken 🙂

Kan ikke se at han nevnes som døpt eller født et bestemt sted.

Nå skal det sies at jeg har så langt fra gått med lupe gjennom de mange sider med eiendeler etc. etc. – så  . . .

Men såvidt jeg kan se er alle Huus og Gaarder og Søeboeder lokalisert i Christiania.

Det beskrives nærmere beliggenheter, som vel ikke gir noen mening i dag – f.eks. En gammel Søeboed, beliggende ved Nordre Brøgge Imellem Anders Olss’s og Sal: Frans Pettersens Søeboeder […]

Jordegoeds på side 268 er i Etzvoldsogn og Vingersogn.

Gårdene det er er snakk om her ser ut som (usikker) Torgunrud, Rømmerud (Eidsvoll). Og Søndre HiermundsHuus og Haf?kiømoen (Vinger). Men hans eventuelle tilknytning til disse sies det ingenting om.

Forøvrig er skriften her heldigvis ganske lettlest – vel å merke når man har ‹knoklet› med denslags endel år . . . 😉 Og når man ser bort fra steds- og andre navn. Som vist over.

Så hvis du vil ha øvrige detaljer, tror jeg det skulle la seg gjøre rimelig greit. Med en presiéring om hvor og hva. 🙂

Men hint til fødested finner jeg dessverre ikke.

Alt med forbehold.

Mvh

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk!! Da har jeg litt å undersøke nærmere i Hedmark og Eidsvoll, hvilket jeg tror er knyttet til ham. Helle vet jeg kom fra Oslo iallfall.

Jeg fant egentlig den perfekte kandidat i Hobøl i Østfold, der en Anders Hansen Krog ble født i 1646, med far Hans Andersen Krog født 1595, død 1675. De drev med sagbruk. Bare synd at skiftet ikke nevner eiendom Hobøl, da. Og ingen faddere er nevnt i det hele tatt ved barnas dåp.

Hvis du har tid og mulighet til å tyde ett ord på side 262, i setningen under navnet hans..'Handelsmand fra uti ..adnu??? Merkelig bokstav der foran ordet! 

Og så glad jeg endelig har klart å dele lenke her inne, men nå fikk jeg ikke til å gi deg en pokal som du fortjener. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, VibekeJ skrev:

Hvis du har tid og mulighet til å tyde ett ord på side 262, i setningen under navnet hans..'Handelsmand fra uti ..adnu??? Merkelig bokstav der foran ordet! 

Er det denne?

[…] Anders Hansen fordum Borger og fornehme

Handelsmand her udj Staden […]

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, og takk så mye! Trodde eller håpet det sto et navn på en by, men ser nå at der tok jeg grundig feil 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Even Stormoen said:

Det beskrives nærmere beliggenheter, som vel ikke gir noen mening i dag – f.eks. En gammel Søeboed, beliggende ved Nordre Brøgge Imellem Anders Olss’s og Sal: Frans Pettersens Søeboeder […]

En av beskrivelsene gir muligens litt mening. Det hjelper ikke på å finne ut hvor han kom fra, men selv synes jeg det er morsomt med alt som gir litt kjøtt på bena.
Øverst til venstre https://www.digitalarkivet.no/sk20081202360654
1. En Söebod ved[?]
2. ... Brÿgge Imellom[?] 

3. Hr. General Major Hausmans

4. paa Nordre og med[?] nÿ[ordet er innskutt over linjen] Told

5. bod paa Söndre Side

Beskrivelsen er fra 1704 da skiftet ble foretatt.

Fra Det gamle Christiania ser jeg at sjøbodene og den gamle tollboden brant i 1624.

I 1785 brændte Toldboden[22], Kranen og samtlige Byens Søboder med store Varebeholdninger[23]. Søboderne havde hidtil ligget i Flugt med selve Toldbod- og Raadhus-Gaderne;

22) Denne var for faa Aar siden bleven ny opført. Den laa i Nord for «Kranbryggen» (nuværende «Hjøringbrygge»). Endnu tidligere havde Stadens Toldbod udentvivl ligget paa selve den gamle Kranbrygge.

Vær obs på at kartene under ikke er orientert etter dagens nord helt øverst-konvensjon.

Dette kartet skal være fra 1704, altså samme år som skiftet. Det er ikke merket hva som er sjøboder og tollbod(er),  https://www.nb.no/items/41cbaaf6b815cafa779ecf50847a9a9f?page=0&searchText=Christiania

men det går an å sammenlikne med neste kart.
På dette kartet fra 1725 markerer bokstaven F  sjøbodene og T tollboden. Sør er omtrent det vi leser som vest. https://www.nb.no/items/309fa3582f760d9d4590a36336942152?page=0&searchText=Christiania 

Tollboden ligger absolutt på en brygge, som må være den gamle kranbryggen i følge boken over.
Og dersom Toldboden skal ligge på søndre side av bryggen hvor Anders Hansen (Krog) hadde sjøboden sin, får man en ganske god idé om hvor sjøboden hans må ha ligget hvis man roterer kartet tre ganger.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk som delte hva du fant, Inger Hohler! Det var veldig interessant, så jeg leste litt mer om sjøbodene i Bjørvika i avisa 'Vårt Oslo', nå. Får prøve å finne en bok også. Kanskje det nevnes noe om Anders H Krog der 😊. Ellers fant jeg bare at han kjøpte Rømmerud i Feiring, etter år 1683 en gang. Ingen arv der, altså.

Likevel interessant at Torgunrud i Feiring hadde flere sagbruk på 1600-tallet, akkurat som på Krog i Hobøl, men eierne av Torgunrud var godseiere og adelsfolk. Hans navn fant jeg dog ikke i gårdshistorien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self: Han er nevnt som Andreas Hansen på side 179 i boka 'Oslo bys historie. Byen ved festningen fra 1536 til 1814' under 'Sagbruksdrift for de privilegerte'. Sagskur i 1687

Han står som nr 3 i år 1687 vedr angitt bordtall på 62 000. Som nummer 5 står Peder Nielsen Leuch med 50 000. I år 1692 er Anders Hansøn Krog fadder i dåp i Oslo domkirke til Leuch-familien, så jeg vil tro at Andreas Hansen og Anders Hansen er samme person, og at disse slekter kjenner hverandre gjennom sagbruksdriften. Kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider