Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Regning fra fogden for opphold i arrest og utgifter til halshogging av trollkvinne

Recommended Posts

«Trollkvinnen» Ragnhild (Ragnelle) Labe ble i 1669 dømt til å miste hodet. Det skjedde i Lærdal. Så satt hun i arrest på Christoffer Gjertsens futegård i Luster i et år og ? uker før «Mestermanden» ble hentet, visstnok fra Ytre Sogn, for å halshogge henne.

Her er lenken til regnskapet som fogden sendte til Bergen stiftamt for hennes opphold og – så vidt jeg har forstått – utgifter for skarpretterens reise/kost/losji. Det som gjelder denne saken er nede til venstre.

https://www.digitalarkivet.no/rk20090626340149

URN:NBN:no-a1450-rk20090626340149.jpg

Enkelte ord tror jeg at jeg tyder, så jeg legger også ved et skjermbilde der mine gjettinger er markert med gul ramme.

… fange …

… troldqvinde

… Ragnille Labe

for 1 Aar 14 uker …

Hitført (?) Mestermanden

for at …

På det bildet har jeg økt kontrasten også. Men oppløsningen er jo dårligere enn på originalen. 

Ville vært takknemlig om noen kan hjelpe med tydingen. 

1669 skjermbilde futeregnskap labe.png

Andholt I Fangehuset paa

Fougdegaarden een Troldequin-

de Ved Naffn Ragnille Labbe

Paa 1 Aar 14 Ugger, om

Ugen for hindis koest

3 1/2 [mark] Ehr 36 [Rd] 16 [sk]

Giffuit Mestermanden

for at Rette hinder, Sampt

for omkostning hannem at

baade hente og Underholde

Penge 5 1/2 [rd].

Endret av Jan H. Trelsgård
  • Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.