Gå til innhold
Arkivverket

Marthe Regine Jørgensdatter Harder, ca 1682 til 1750. Primærkilde til hennes navn

Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Hun oppgis som konen til Johan Christian von Senden og mor til Anne Marie, gift med Hans Jørgensen Gløersen i Skjeberg, og til Jørgen Harder von Senden i mange sekundærkilder. Men finnes det en primærkilde til navnet på Johan Christian von Sendens kone? I Skjebergs kirkebok  https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030376 finner vi i 1750 «Hr Capit Leut vonS.  frue 68 år» . Det gir mulig fødselsår rundt 1682. Det er den eneste kirkebokoppføringen jeg finner på von Sendens kone.

Den eneste kildehenvisningen jeg finner i sekundærkildene, bortsett fra militære utnevnelser, er til en suplikk av 1751. Men den finner jeg ikke! Jeg har lett i registrene til danske kanselli på S, Z, J og V. Ikke funnet spor av kjente navn. Ovenstad har en dato, 22.12.1751, for pensjonsinnvilgning, så jeg har også bladd i desember 1751 i tilfelle suplikken omhandlet pensjon. Jeg finner ikke noe! Og er dette kilden til navnet på von Sendens kone? Eller finnes det andre kilder?

Sekundærkilder som har denne personen som von Sendens kone er bl a. Olai Ovenstad i sin militærbiografi (1948/1949), H. Nissen i slektsbok om I. W. Prebensen og Wenche Grove (1920), T.  Vetlesen Slegten Wetlesen (Vetlesen) i Norge (1927) og den antagelig eldste: far og sønn Hirschs biografisk fortegnelse over danske og norske officerer 1648-1814. Far Hirsch dør 1922, sønnen dør 1935, derfor antagelsen om at dette er den eldste sekundærkilden. I Rigsarkivets kortdatabase med dette verket (https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/bil ledviser?epid=17202077#198879,37682448) står det etter de sedvanlige opplysningene om karriere, gift med: «Marthe Regine Harder (d. 10.6.1750) datter av Pastor Jørgen (Suppl til danske Kancellie 1751». Noe lignende står det ved sønnen Jørgen Harder von Sendens oppføring.  Det er denne suplikken jeg ikke finner. Måten det står på hos Hirsch og Hirsch antyder at suplikken kan ha navnet på konen eller henvisning til  hennes familie. Er dette grunnkilden til navn og slektskap til presten i Ås?

Heller ikke de forskjellige Geni-oppføringene har jeg sett med kilde.

Det er skifte etter den angivelige faren, Jørgen Harder, prest i Ås, i 1688 https://www.digitalarkivet.no/sk20100129610080 , det oppgis 6 døtre: Lisbet 13, Anna Dorthea 11, Maria 9, Dorothe 6, Mette 3, Jørine 1.

Presteenken Helle Jacobsdatter begraves i Skjeberg 12.10.1739 som Helle Jacobsd. Harders 80 aar, https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030338

At presten Harders enke begraves i Skjeberg og ikke i Ås peker i retning av at hun hadde etterkommere i Skjeberg. Men ingen av de nevnte døtrene i skiftet heter Marthe Regine! Alder peker mot Mette, men andre har koblet henne sammen med en annen ektemann.

Navnet staves på mange måter von Senden, von Senthen, Vonsenden, Vonsenten, von Zenthen. I følge Hirsch og Hirsch er Senden «riktig»

Kan noen hjelpe med primærkilde til navnet? 

Takk for all hjelp

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! Jo, jeg har sett tråden, den minnet meg på den løse tråden fru von Senden er. Men, nei jeg har ikke sett noe i den tråden som hjelper.  En harderdatter blir gift Heide, en annen kanskje Blix, men ellers . . . Det å få knyttet von Sendens kone til navnet Marthe Regine og Marthe Regine plassert som datter av Jørgen Harder, det klarer jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider