Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene til Christoffer Torgersson Hekleberg født på Hoen, øvre Eiker ca.1550 - død etter 1597 gift med Helga Guttormsdatter Helkleberg, Røyken, død etter1607.

Kari Sunde
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg får prøve meg,  kanskje jeg kan få litt hjelp, mange mestere på slektsforskning her. Til jordebøker og skifter skal man jo gå, men jeg stanger hodet i veggen der, blir bare frustrert. Jeg har fått treff på hans foreldre på MyHeritage, men prøver å finne ut om det er riktig. Treffet er: Torgeir Olafsson Hoen ca. 1528 Hoen, øvre Eiker, Buskerud død ca.1620 Hoen, øvre Eiker og Rønnaug Aslaksdatter Dingstad, født på Dingstad i Spydeberg, Vestfold ca. 1525 .

Jeg har ikke funnet dem i noen bygdebok, er det en bygdebok jeg kan lese om Hoens gårdshistorie? 
Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.😊

Vennlig hilsen Kar Sunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

For det første: Gnr 12, Dingstad i Spydeberg ligger i Østfold.

Bygdeboka nevner Rønnaug Aslaksdatter sammen med 3 søsken, Rolf og Povel Aslaksønner  og Karen Aslaksdatter ang. et skifte på Dingstad i 1581 (nederst, side 393:

Midtbygda med stasjonsbyen. 1 (nb.no)

Når det gjelder Øvre Eiker finnes det, så vidt jeg vet, ingen gårdshistorie. Men det er en brukbar slektsside på nettet:

Torger Olufsen Hoen (slektsforskning.com)

Det er ikke ofte jeg vil anbefale noen å bruke slike slektssider men denne inneholder primærkilder og er utvilsomt seriøs. Her finner du seglet til Torger Olufsson fra 1591. Her finner du også "onkel Haldor" Torgers bror, samt flere kildebelagte opplysninger. Bra side!

Gjengjerden for Bragernes len fra 1528 forteller at på Hoen i Eiker satt oppsitteren "Olaff" antagelig på Hoen nordre og Asbjørn på søndre. Om denne "Olaff i Hoen" er identisk med far til Torger Olufsson er umulig å si fordi "halve Norge" het Oluf/Ole/Olav. (venstre side, nest nederst):

https://www.digitalarkivet.no/rk20080922640420

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjengjerden fra 1528 viser het oppsitterne på Hoen Olaff og Asbiørn. Jeg fant et interessant brev datert Hoen 5. sept 1523 som gir flere opplysninger om farsslekten til Christoffer Torgersson. Faren var Torger Olufsson som hadde en bror Haldor. Brevet fra 1523 viser at "Olaff" Hoen i 1526 het Olav Haldorsson Hoen og utvilsomt må ha vært far til Torger og Haldor Olufsønner og dermed farfar til Christoffer Torgersson.

Diplomatarium Norvegicum (uio.no)

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider