Gå til innhold
Arkivverket

Kristiansund: Et lite mysterium - Hvilken Foss-søster døde 15. mai 1833

Roy Østensen
 Del

Recommended Posts

Merker meg at det er en slektning i Trondheim som denne Carl Arnoldus von Westen Møller tydeligvis er oppkalt etter.

Førnevnte apoteker Peder Rasmussen Kjeldsberg har en sønn kalt Arnoldus Von Westen Sylow og datter kalt Arnoldine von Westen.

Når Arnoldine gifter seg med en Carl Arnoldus Müller i domkirka den 1. juni 1851 så er det jo litt påfallende, all den tid giftemålet skjedde ti år etter at Carl Arnoldus von Westen Møller ble født.

Det var altså en tidligere forbindelse mellom Müller-slekta og Kjeldsbergene fra Røros.

Carl Arnoldus Müller var født i 1818, sønn av Jørgen Carsten Müller og Caroline Jacobine Sylow, så det er nok i Sylow-familien den forbindelsen kommer inn.

Desverre finner jeg ingen Olaus Müller i denne forbindelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder og kona Elisabeth Christine Paus Hanning Sülow hadde 4 barn. De to døtrene, Amalie Carolina og Arnoldine, giftet seg med to brødre som var deres fettere på morssiden- Christian Fredrik Müller og Nicolai Reinholt Müller. Da Nicolai døde, giftet Arnoldine seg med den 3. broren, Carl Arnoldus. Så, som du sier, her er det nok oppkalling. Om det er en tidligere forbindelse mellom Müller og Kjelsberg, vet jeg ikke. Jeg har ikke gravd mere i familien til Peders kone Elisabeth, da de ikke har noen tilknytning til meg...

Peders barn Arnoldus og Arnoldine  f henholdsvis 1819 og 1825 er vel oppkalt etter noen på sin mors side. Regner med at hun hadde litt høyere status enn sin mann. Muligens kan Lucia ha oppkalt sin sønn Carl Arnoldus f 1841, som en tilknytning til broren Peder, etter sine søskenbarn. Jeg ser det samme hos min ane, Brynild. Hun har en datter til dåp omtrent samtidig som Lucia døper Henning Olai. Brynilds datter døpes Henningea Oline, og Lucia og Henning er faddere for henne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider