Gå til innhold
Arkivverket

Melum i Modum på 1660-tallet. Tuller bygdeboka? Eller er det jeg som "overtolker"?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

I Modums historie IV s315 under "bruker IV" sier bygdeboka at på søndre Melum i 1661 satt Carl Martinussen f. 1616, med sønnene Augustinus f. 1650 og Mads f. 1654. Og at på nordre Melum satt Marthe, enken etter Carl Madsen Mæhlum. Hun ble i 1673 etterfølgt av Oluf Andersøn:

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2010111205040?page=317

Nå kjenner jeg ikke kilden fra 1661, men sogneprestens manntall av 9/5-1666 ser slik ut (høyre side 3. og 4. gård "Mellom"): 

https://www.digitalarkivet.no/ft10051005120071

Her ser vi at oppsitteren vel heter Carl Mortensen (50) og har sønnene Augustinus Carls(?) (16) og Mads Carls(?) (12) noe som passer relativt bra med at 1661 er trykkfeil i bygdeboka for 1666, men hvem Marthe er enke etter fremkommer ikke så vidt jeg kan se. Carl Martinussen/Mortensen kan det jo ikke være da han fremdeles sitter på den ene halvparten. Kanskje etter den "Oluf" som bygdeboka sier satt på søndre Melum i 1659. Det kunne selvfølgelig rime når hun blir etterfulgt av noe som kan være en sønnesønn, men dette blir bare gjetning - og så langt jeg har funnet ut forsvinner disse folkene fra gården etter ham...?

PS

Nå har jeg tidligere erfart at oppgitte sønner i manntallene fra 1660-tallet ikke nødvendigvis betyr "sønner av oppsitteren", snarere "sønner på gården" og like gjerne kan være oppsitterens stesønner (eller for den saks skyld oppsitterens brødre - men har får vi oppgitt deres farsnavn så det siste er vel uaktuelt i dette tilfellet...) men disse sønnene er ikke oppført på "Marthes del" så de er vel neppe hennes (selv om bygdebokas forslag til hvem hun var enke etter kunne passet bra). 

Skal jeg holde meg til manntallet - eller har bygdeboka et poeng som jeg ikke kjenner bakgrunnen for?

PPS

Carl var nok en Mortensen, jfr skjøteopplysning av 9/5-1693 på side 2 i skiftet etter Gulbrand Augustinusen Verp 1717-1723: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224635540

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten og Martin(us) er varianter over samme navn. Det er ikke umulig at de ble brukt om hverandre, akkurat som Per og Peder, Nils og Nicholas. https://no.wikipedia.org/wiki/Morten

Noen bygdebøker er basert på at navn med samme opprinnelse får samme form, uavhengig av hva som faktisk står i kildene. Jeg kjenner ikke til denne bygdeboken, men sjekk om det står noe i forordet om standardisering av navn, dersom du ikke allerede har gjort det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dokumentasjon, men kanskje hjelp så du kommer videre.

Karl Mortensen på Mælum f.ca 1616-1693 kan ha vært gift flere ganger, en av dem var trolig Luci Hansdatter. Karl var sønn av Morten Gulbrandsen g.m. Marte Engebretsdatter, de var på Verp på Eiker. 

Marte [Gulbrandsdatter?] på Mælum var mest sannsynlig gift med Ole Mælum. En av hennes døtre var gift med Anders Olsen på Vike. Anders hadde sønnen Ole Andersen. Om han er identisk med den Oluf Andersøn du nevner er uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider