Gå til innhold
Arkivverket

Tyde avsnitt om Munkerudsaga

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å tyde et langt avsnitt. Jeg kan betale noen hundrelapper. Det er om Halvor Halvorsen på Munkerud gård som selger en part av gården Munkerud saga eller Ljabru Ødegård kaldet. Det er om tømmer, sag, dammer, og annet.

Det ser ut som saga var i drift frem til 1801, men jeg prøver å finne ut om den var i drift i 1811 når del av området 181/1 ble solgt som 181/3. Matrikkel var dengang 66.

sagprivilegier var der til 1851.

P.b. 7 side 438 1/2

https://media.digitalarkivet.no/view/21017/441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hovedsakelig er det som står spesifikt om sagen er det jo ikke så mye. Jeg hopper over starten og slutten etter beste emne. Langt fra perfekt, men forhåpentligvis nok til at du får vite hva det gjelder. Jeg er ikke så lokalkjent at jeg får noe ut av stedsnavnene.

Avtalen er ganske riktig  tinglyst i 1811.
1. Underskrevne Halvor Halvorsen

2. Muncherud, boende paa Gaarden Muncherud i Agger Sogn beliggende[?ser ikke i'en] ...[?]

3. ...[?] og herved[?hermed?] ...[?] ...[?]liggiør: at have[?] fra mig og mine Arvinger solgt og afhen
4. det, ligesom jeg herved sælger, skjøder og afhender til Sr. Ole Spangeberg, Kiøbmand

5. i Christiansand, at med tilhørende Stykke Jord under min Gaard Muncherud i Agger

6. Sogn Beliggende, Mucherud Engen, eller Jabroe Ødegaarden kaldet, og den paa Sam-

7. me staaende ladebygning. Tillige med den dertil  beliggende ...[?] Saug af

8. 2000 ...[?Riksdaler] Borde Quantum, Matr. No. 66, med al dens Inventarium samt tilhörende Damm

9. fæste[?] og Vand-Fald, Tömmer og Plank ...[?] med Ret, til ...[?] Opdæmming og at

10. forhöye Hoved Dammen, saa meget han finder for godt, ...[?upaaagted?] af mig og efter-

11. kommende Ejere af Gaarden Muncherud. Endvidere[?] paa lige Maade at anlegge

12. Vinter Veg[?] for Tömmer ...[?] fra Elven[?], som ...[?] over[?] fra D...[?] og igien

13. nem Muncherud Mark og Eng efter den gamle Vej[?] ...[?] i Marken og lige til

14. ...[?Sau...?]; at ...[?] den gamle Sommer- og Vinter Vey, som gaar fra Saugen

15. og efter ...[?] bækken[?bakken?] igjenn...[?] sa...[?] ...[?] over[?] ved Pladsen Bakken ud til Kongeöy[?]

16. sund[?] at nÿde[?] der[?den?] ubehindret[?] ...[?] Passage[?] saavel Sommer som Vinter for al sin ...[?]

17. til og fra ...[?] 

Bakken var navnet på en av to husmannsplasser i 1771 https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Munkerud_(gård_i_Oslo)

Senere var det fire plasser, den ene av dem ble kalt Munkerudsaga https://oslobyleksikon.no/side/Munkerudsaga

Slik jeg leser det, er det ikke noe bevis for at forrige eier brukte sagen helt frem til salget. Men det ser  ikke ut som om noe av utstyret er demontert, så sagen har neppe stått ubrukt lenge. Det ser også ut at stykket er solgt nettop med tanke på sagdrift. Andre kan gjøre en bedre jobb - dette er ikke noe å  betale for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette var til stor hjelp. Jeg har mange biter i puslespillet som dette er.

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min vane tro – så slår jeg atter en gang inn dører som allerede er åpnet av Inger.

Vet ikke hvilken ‹supernøtt› som bevirker din arbeidskapasitet, Inger (både her i tydeforumet og som formidabel hjelper i brukerforumet) – men med meg går det vesentlig tregere . . .

Uansett, så legger jeg ved mitt forslag til tyding av ‹hele sulamitten›.

«For ordens skyld» – 😉

01 Underskrevne Halvor Halvorsen 

02 Muncherud boende paa Gaarden Muncherud i Aggers Sogn beliggende, ki- 

03 ender og herved vitterliggiør: at have fra mig og mine Arvinger solgt og afhæn- 

04 det, ligesom jeg herved sælger skjøder og afhænder til Hr. Ole Spangberg, Kiøbmand 

05 i Christiania, et mig tilhørende Stykke Jord under min Gaard Muncherud i Aggers 

06 Sogn beliggendeMuncherud Engen eller Jabroe Ødegaarden kaldetog paa den sam- 

07 me staaende Ladebygningtilligemed den dertil beliggende priviligerede Saug af 

08 2000de[?] Bords qvantum Matr No 66, med al dens Inventarium samt tilhørende Damme[?] 

09 Fæste og Vand-falde, Tømmer og Planke Vælter med Ret til fri Opdæmming og at 

10 forhøye Hoveddammensaameget han finder for godtupaaanket af mig og efter- 

11 kommende Ejere af Gaarden Muncherud; Endvidere paa lige Maade at anlægge 

12 VinterVey for Tømmer Kjørselen fra Elven som kommer ovenfra Dritud[?] og igien- 

13 nem Muncherud Mark og Eng efter den gamle Vey Nordvest i Marken og lige til 

14 Saugvelten; at istandsætte den gamle Sommer- og Vinter-Vey, som gaar fra Saug[en] 

15 op efter Saugbakken gjennem Havnen lige over ved Pladsen Bakken ud til Kongevey[en] 

16  samt at nyde den ubehindret frie Passage saavel Sommer som Vinter for al sin Kiørsel 

17 til og fra Saugenligeledes skal Kjøberen og efterkommende Ejere aarligen og uden 

19 Betaling have og nyde Sommerhavn for 4 skriver fire Kjør og en Hest i Muncherud 

20 Gaards HavnegangeLigemod med Gaardens egne Creature samt af Jabroe Engens [??] 

21 Giærdefang til dens Indhægning af Muncherud Skov efter Udvisning af bemeldte Gaard[s] 

22 Ejer, da svarer det halve Aarligt som udfordres til Giærdets Vedligeholdelsedette Kjøb 

23 følger og den til ovenmeldte Jordstykke liggende Strækning Skov, hvis Grændser ere følgende[:] 

24 Delelinien tager sin Begyndelse noget Nordenfor Hoveddammen der hvor et lille Bec- 

24 kedrag kommer ned af Aasen, hvor der staaer et lidet Grantræe, mærket paa den søndre og 

25 nordre Side, fra dette Grantræe gaaer Delelinien langsmed nysmældte Bekkedrag til 

26 et oppe i Dalen staaende Grantræemærket  nordre og vestre Side og ligesaa paa syn- 

27 dre og østre Side, da Delelinien her danner en Vinkel. Fra dette Træe over Høiden findes 

28 i Delelinien tvende smaae FuruTræermerket paa østre og vestre Side, og under Ber[?]- 

29 get ved Sattig[?]bakken et lidet Grantræemerket paa samme Maade. Fra dette Træe dan- 

30 ner Delelinien en noget krum Linie opefter, vest til de store mærkede Grantræer oven- 

31 for, og altsaa næsten for Tømmervelten til et lidet Bierg paa søndre Side af samme, hv[or] 

32 et lidet Furutræe findes merket og saa paa samme Maade. Fra dette gaaer Delelinien 

33 over en Dal til et lidet Grantræeog fra dette til et paa Bierget staaende stort Furutræe 

34 og lidt længere frem til et lidet Grantræehvilke alle ere mærkedeDerfra til et 

35 stort Bierketræe som staaer midt i Riis[?]Giærdetog er ogsaa merketsiden følger Dele[-} 

36 linien efter ??Giærdetog løber ind i Jabroebakkenhvor et lidet Stykke fra Veyen 

37 ligger en ogsaa merket rodfæstet [??] BierkI den halv[?] Delelinie findes 16ten 

38 merkede Træer. Og da Kiøberen, Hr. Kiøbmand Ole Spangberg i Christiania 

39 haver betalt mig den omforeenede Kiøbe Summa 7000rd, skriver 7000rd DC: [dansk courant?] saa 

40 skal bemeldte Stykke Jord Muncherud Engen eller Jabroe Ødegaard kaldet, med tillig- 

41 gende Qvantum Saug og Skov, som ovenfor beskrevet, / : der, saa snart skee kanskal 

42 vorde skyldsat : / følge og tilhøre ovenmeldte Kiøbmand Ole Spangberg og hans Arvin- 

43 ger, som deres sande Odel og Ejendom, med den samme Ret og Rettighedsom jeg den 

44 ejet og brugt haver, giørende sig samme saa nyttigsom de bedst veedvil og 

45 kanupaatalt af mig ag mine Arvinger i alle Maaderhvorfor det [??] 

46 [??] Skiøde skal være dem og deres Arvinger ikke allene Qvitterende for  

47 Kiøbs Summens Betaling men ogsaa Hiemmel for Kiøbet efter Loven i alle 

[ny side] 

01 Maaderhvorfor jeg og Arvinger er Hiemmelsmænd. Dette til Bekræftelse under 

02 [m]in Haand og hostrygte Signet samt 2de af mig formaaede Vitterligheds Vidners Underskrift 

03-08 [diverse formaliasteddato underskrifter] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Even, dette var meget bra. Spangberg var kjøpman i Christiania, fikk borgerbrev i 1911. Nå har jeg mye om Munkerudsaga.

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Even, for at du går over og fyller ut det jeg ikke får til. Jeg er overbevist om at det er den beste måten å lære på.
Og du har jo faktisk transkribert mer enn dobbelt så mange linjer som meg, så det er vel ikke rart det tar lenger tid...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider