Gå til innhold
Arkivverket

Om slekta Plade Stranger m.m. og kirkebøker for Oslo Domkirke fra 1700-tallet.

Knut Torsethaugen
 Del

Recommended Posts

Morten Mortensen Stranger og hustru Else Conradsdatter Holst er mine 4x tippoldeforeldre, begge født i 1719.
I kirkebøker for Oslo Domkirke (Digitalarkivet) finner jeg at de hadde et dramatisk liv.
I årene fra 1744-1755 mista de 5 barn ved fødselen eller like etterpå.
Ikke nok med det, men i september 1759 døde begge og ble begrav med 4 dagers mellomrom.
Else trolig i barsel for det er anført at en datter ble begravet i oktober samme år, 4 uker gammel.
Se her: https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010445
Morten var Spisemester på Tugthuset. Else var av slekta Plade
Sønnen Gregers Plade Stranger f. 1745 førte slegta videre og han er gravlagt på
Flår, Undrumsdal gamle kirkegård. Dattera hans ble gift Sommerfeldt, datter til Ole Hannibal Sommerfeldt
Jeg har funnet mye om disse slektene som en tilsynelatende kan følge 100-vis av år tilbake.
Er det noe som har spesielle tips og kjenskap til historier for disse slektene og hva en kan stole på?
Et mer konkret spørsmål: I kirkebøkene for Oslo Domkirke på denne tiden er det svært få begravelser som er ført inn.
Ser og at det er anført at: " med alle Klokkers ring. paa Een gang betalt" og "er Jordens aabning, bet." "
Betyr det at bare de som kunne betale for seg ble gravlagt her? Noe som vet mer om dette?
Hilsen Knut Torsethaugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de første leddene bakover fra Else Conradsdatter Holst har jeg i min nybegynner-iver bare notert "Legnick" som kilde, men antar at jeg har funnet det hos denne forfatter: https://snl.no/Johan_Carl_Louis_Lengnick

Når han stopper fortsetter kunnskapen fra (en) "Rogne" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXVI - 1 side 19 og XXI - 2 side 99

Deretter er min kilde Finne-Grønn Norsk Personalhistorisk Tidsskrift II - I side 21

og så mer i samme tidsskrift "7 rekke V" side 121

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tom askerøi skrev:

For de første leddene bakover fra Else Conradsdatter Holst har jeg i min nybegynner-iver bare notert "Legnick" som kilde, men antar at jeg har funnet det hos denne forfatter: https://snl.no/Johan_Carl_Louis_Lengnick

Når han stopper fortsetter kunnskapen fra (en) "Rogne" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift XXVI - 1 side 19 og XXI - 2 side 99

Deretter er min kilde Finne-Grønn Norsk Personalhistorisk Tidsskrift II - I side 21

og så mer i samme tidsskrift "7 rekke V" side 121

Lykke til...

Tusen takk for svar. Fint å vite om disse kildene som var ukjent for meg. De gir historisk innblikk og interessant bakgrunn for fjern slekt, så jeg kommer nok til å se nærmere på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider