Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Vil Gjerne Ha Hjelp Med Å Finne Ut Mer Om "Min" Wittus Biering.

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

9 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Her er det jeg klarte å lese.

1. Uldrich Fredrich Wendelboe tilsammen 12_2_17 5/7

2. Wittus Bierings arvinger

Uldrich Fred Wittus Biering       3d_16 3/7

Christian Biering                        3d_16 3/7

Johan Otto Wittus Biering        3d_16 3/7

Mette Dorthea Biering                 1_2_8 3/14

Wittechen Maria Biering             1_2_8 3/14______12_2_17 5/7

3. Anne Maria Wendelboe . . . . 6_1_8 6/7

4. Kirstine Maria Wendelboe. . .6_1_8 6/7

5. Dorothea Wendelboe. . . . . . .6_1_8 6/7

Sånn circa tror jeg....

En helt grei hverdagstranskribering dette, Birger! Så langt jeg kan se, har du fått alt det vesentlige korrekt, med unntak av at det foran navnet Wittus Biering mangler et afd., forkortelse for afdøde. Det var jo der vi begynte med at det står tydelig i begge brødrenes skrifter at han var død.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2024 den 12.06, Birger Carlsen skrev:

...., og av dem var det fem, ifølge mitt tokument på henne.

1. "Min" Annichen Henrichsdatter Irgens
2. Helle Margaretha
3. Johannes
4. Jørgen
5. Engelche Maria

Her er de barna jeg finner:

Helle Magreta, døpt 12/2 1723, farens etternavn staves Jürgens

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 18-19

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610032

Anniken, døpt 24/7 1725, farens etternavn staves Irgens

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 44-45

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610044

Johannes, døpt 24/10 1727, farens etternavn staves Irgens

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 64-65

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610054

Engelche Maria, døpt 6/9 1730, farens etternavn staves Irgens

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 88-89

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610066

Og så var det altså i tillegg et dødfødt barn som ble gravlagt sammen med moren 27/2 1733.

Av disse nevnes de tre første som arvinger i skiftet etter Ulrich Friederich Wendelboe.

Flere barn finner jeg ikke døpt på Kongsberg, d.v.s. at jeg har ikke lett etter barn som var hjemmedøpt, død og gravlagt før dåpen kunne bekreftes i kirken.

Det var riktignok en  Hen(d)rich Jørgensen som jevnlig døpte barn der i samme periode. Han var ifølge sølvverksmanntallet av 1729 da 25 år og understiger og nevnes der sammen Henrich Irgens (32 år og understiger han og).

Selv om det ikke alltid skrives i kildene, bar denne Henrich Jørgensen, som etterkommer av den første danske presten på Kongsberg, også etternavnet Kongsberg. Han var gift 3/7 1727 med ei Anna Maria Ellefsdatter. Sammen hadde de i hvert fall disse barna til dåpen:

Annich Maria, døpt 31/10 1727

Jørgen, døpt 27/2 1730

Maren, døpt 5/12 1731

Maren, døpt 21/8 1733

Jørgen, døpt 30/3 1736

Det skal ifølge et senere skifte også ha vært en datter Anne, men hun mistenker jeg at var den datteren han fikk utenfor ekteskap (døpt Anne Marie 7/5 1740) mens han var enkemann etter den første kona si.

H.J. Kongsberg avanserte ganske raskt til stillingen som einfahrer og rakk dermed et hakk over Irgens i hierarkiet. Men begge hentet noen av fadderne sine fra det samme miljøet, noe som kan gjøre det vanskelig å skille mellom dem hvis en ikke er klar over at det dreier seg om to ulike personer. Flere av dåpsdatoene viser dog at disse er så nær hverandre at det ikke ville vært mulig at disse hadde felles mor.

Endret av Dag Thorsdalen
Korrektur
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi Jørgen som ble døpt 28.02.1730 i øvre halvdel på venstre side, og da må Engelche ha blitt født en god del for tidlig. ...., eller er dette datteren til den syv år yngre understigeren du nevnte?

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1721-1743, s. 84-85

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316610064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28/2 finner jeg bare Hans Jetmunsens sønn Abraham, men 27/2 har du Hendrich Jørgensens sønn Jørgen. Som nevnt i går er dette samme mann som også gikk under etternavnet Kongsberg. 

Ingen Henrich Irgens med noen sønn Jørgen her altså. Engelche Maria var følgelig neppe født særlig for tidlig. I det hele synes Henrich Irgens og kona å hatt en noe lavere frekvens for barnefødsler enn hva som var vanlig på den tiden, noe som blir ekstra påtagelig når en tar deres stilling og stand i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, av en eller annen grunn fikk jeg det til å bli den 28., men jeg ser nå at det er den 27. Ved nærmere ettersyn ser jeg også at det står Jørgensen, og ikke Irgens.

Det er med andre ord datteren til den litt yngre understigeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Birger, du skrev dette for noen uker siden: 

På 6.12.2024 den 7.22, Birger Carlsen skrev:

Det første livstegn fra Wittus Biering så langt er da han ble forfremmet til sekundærløytnant i det Akershusiske Nasj. Inf. Reg. 28.10.1707.

Jeg satt og gikk gjennom mine notater i en helt annen sak og da jeg kom over et gammelt notat jeg hadde gjort om ei "Maria Vitus" som var fadder på Kongsberg 5/2 1704. Jeg mistenker at "Maria Vitus" skal leses som Vitus' kone Maria. Av et annet innlegg på denne tråden ser jeg at Witus Bierings kone het 

På 5.12.2024 den 17.07, Even Stormoen skrev:

Kirstine

41 Marie Wendelboe, En Encke boende

42 paa Kongsberg. - Salig Witus Biering

43 forrige Lieutenant ved Hr. Obriste

44 Wovarts Regimente,

Gitt navnet Vitus' sjeldenhet, spørs det om ikke dette gjelder samme paret? 

Fadderskapet hennes var for Lisbeth (1704-1770), datter av bergsmed Torkild Jakobsson (c1666-1719) og Boel Henriksdatter Persin (c1670-1755) som til tross for at barnet er oppført som ektefødt først giftet seg 8/5 samme år. Noe som slett ikke var uvanlig på Kongsberg.

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 39-40
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660659 

Og så ønsker jeg seg en riktig god jul!

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette, Dag. Jeg er ikke uenig med deg, men det er den som i sin tid transkriberte skiftet etter Knut Wendelboe. Der står Kristine Marie oppført som søster (til Knut, og dermed Wittus). Jeg klarer ikke  å lese godt nok til å finne ut om står søster noe sted. Even hadde sikkert inkludert det om så var. Da kan det hende at vedkommende som transkriberte anntok at hun var søster basert på etternavnet(?).

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000498739

Hvis man tar for gitt at Marie Wittus og Kristine Marie Wendelboe i skifte etter Knut er samme dame blir nest spørsmål: Hvorfor tok hun etternavnet til sin svigerfar Christian Wendelboe? Wittus selv tok sin mor Maren Bierings navn, men det kan jo hende du har en naturlig forklaring på dette.

Lisbeth Torkildsdatters fadder Maria Wittus den 05.02.1704 må jo være kona hans.

Riktig god jul til deg og dine også, Dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

På 5.12.2024 den 17.07, Even Stormoen skrev:

Ref. min transkripsjon over:

Det er Knuts (og Vitus’) bror Ulrich som nevner sine søsken og arveberettigete. Og avslutter med:

samtl: sammelt[?] [altså alle de som er nevnt over] min

Sal Broders fuld Sødskende og Broder

Børn. […]

Altså burde det ikke være tvil om at den Kirstine Marie Wendelboe som nevnes her er søster av Vitus. Hvem Marie Vitus er skal jeg ikke spekulere i, men hun er neppe Kirstine Marie.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Even Stormoen skrev:

Ref. min transkripsjon over:

Det er Knuts (og Vitus’) bror Ulrich som nevner sine søsken og arveberettigete. Og avslutter med:

samtl: sammelt[?] [altså alle de som er nevnt over] min

Sal Broders fuld Sødskende og Broder

Børn. […]

Altså burde det ikke være tvil om at den Kirstine Marie Wendelboe som nevnes her er søster av Vitus. Hvem Marie Vitus er skal jeg ikke spekulere i, men hun er neppe Kirstine Marie.

Når jeg har fått sett på dette igjen, har du selvsagt rett, Even!

Noen nettsøk viser meg at det synes å herske en viss forvirring om hvem Vitus var gift med. I en profil på geni.com kalles kona Anne Margrethe (Marie): Anne Margrethe (Marie) Vinger?? (1687 - 1748) - Genealogy

Mens det i Ludv. Kr. Langbergs manuskript «Oplysninger om slegten Irgens fra Røros» fra 1927 på side 36 står at datteren Johanne Catharinas mor het Marie og var Vitus’ hustru: Oplysninger om slegten Irgens fra Røros

Nettsøket viste meg dog at dette fadderskapet nok gjaldt kona til «din» Vitus. Det bygger jeg på at han hadde hele fem barn til dåpen på Kongsberg mellom 1701 og 1709 (dessverre nevnes ikke mødrenes navn i kirkebøkene for Kongsberg før etter at en har passert 1800):

Mette Dorothea, døpt 27/3 1701, far kalles Wittus Bering

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 19-20

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660649

Johanne Catrina, døpt 29/3 1703, far kalles Witus Vennelbo

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 33-34

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660656

Peter Hendrich, døpt 27/1 1706, far kalles Wittus Biering

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 53-54

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660666

Annichen, døpt 4/6 1707, far kalles Witus Biering

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 57-58

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660668

Vittrina Aneken, døpt 3/11 1709, far kalles Vitus Vendelboe

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 71-72

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660675

Med forbehold om at kilde ikke oppgis, får vi trolig vite grunnen her, at han i de årene var tilknyttet Det Sandsværske kompani:

Christian Virtus Biering (1655 - 1722) - Genealogy

Siden hverken han eller kona nevnes i kirkeboka for Sandsvær, må de ha bodd fast på Kongsberg under hele denne tjenesteperioden. Da vil det være naturlig at kona var fadder flere ganger. Kanskje en systematisk gjennomgang av Kongsberg kirkebøker for den samme perioden kan avsløre noe mer om henne, f.eks. patronymikon og/eller etternavn. Fra 1705 var det Johannes Galschøt som var klokker på Kongsberg og førte kirkeboka der. Han var gift med Vitus’ søster Christine Wendelboe (det må være hennes som kalles Kirstine Marie i Evens transkripsjon) og var selv blant fadderne deres. Han må følgelig ha kjent dem ganske godt. Så selv om kirkebokføringen ikke var hans sterkeste side, burde han vite nok om henne til i det minste å få ting noenlunde korrekt når han skrev navnet hennes – skjønt jeg ser at han vakler mellom å kalle Vitus Biering og Vendelboe.

Så det spørs om ikke Vitus var gift flere ganger og at den kona som overlevde ham, som nok het Anne Margrethe, ikke var mor til (alle) barna. Hvis hennes oppgitte alder (f. ca. 1687) ikke er helt feil, var hun uansett for ung til å være gift alt i 1700.

Hva vet du om dette, Birger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett burde Wittus Bierings hustru finnes på side 14 i boken til Johannes Sandberg.

Johannes Sandberg: Kvinner Gift Med Offiserer I Den Norske Hær

https://www.nb.no/items/22b7c9998f886e68122826b3eb1d1555?page=17&searchText=olai ovenstad

Jeg ser hans mor - Maren g. Wendelboe s. V B (Er det da å forstå at s står for sønn, og V B er hans forbokstaver (Vittus Biering)? Det står deerimot ingenting om hennes mann Christian der.

To personer over Maren har vi en - Karen g V B         (Da bør vel V B være "min" Wittus/Vittus Biering(?) )

Et stykke lengere opp har vi - Anne Elisabeth g 1) B g 2)1764 C F vKoss     (Jeg tolker det slik at hun ble gift Biering første gang. Hennes 2. ektefelle var altså Christian Fredrich von Koss.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

Noen nettsøk viser meg at det synes å herske en viss forvirring om hvem Vitus var gift med. I en profil på geni.com kalles kona Anne Margrethe (Marie): Anne Margrethe (Marie) Vinger?? (1687 - 1748) - Genealogy

Dette har jeg også sett, Dag. Jeg har også sett at Vittus/Vittus Biering forveksles med sin sønn (sikkert eldste sønn siden han er oppkalt etter sin farfar Christian Wendelboe.)

Wittus var premierløytnant i Vinger fra 15.08.1718 og fram til sin død i 1722. Jeg har ikke funnet deres vielse i noen kirkebok deromkring.

53 minutter siden, Dag Thorsdalen skrev:

Hva vet du om dette, Birger?

Johannes Galschøt visste han at faren til Christine (Marie) og Wittus het Christian Wendelboe. Bieringnavnet kom fra deres mor Maren som jeg skrev i kommentaren rett før denne, og det var det navnet han brukte mest.

Takk for dåpene også, Dag. Jeg er ikke god nok på lesing til å kunne finne dem selv. Jeg har jo de fleste barna fra diverse skifter.

For ordens skyld kan jeg nevne at Johanne Catharina er "min". Enkelte på geni.com vil ha det til at hun ble døpt på Røros i 1702, men fødte og døpte for det året på Røros finnes ikke............

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Mens det i Ludv. Kr. Langbergs manuskript «Oplysninger om slegten Irgens fra Røros» fra 1927 på side 36 står at datteren Johanne Catharinas mor het Marie og var Vitus’ hustru: Oplysninger om slegten Irgens fra Røros

Det er mye fint i boken til Langberg, men jeg er ikke enig med ham i at hovedpersonen i denne tråden skal ha het Christian Wittus. De på geni.com som påstår dette må ha fått det fra ham.

Alle de dåpene du har lenket til, de skiftene han er nevnt i og plansjene til Olai Ovenstad tyder på at han ikke het C.W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Jeg ser hans mor - Maren g. Wendelboe s. V B (Er det da å forstå at s står for sønn, og V B er hans forbokstaver (Vittus Biering)? Det står deerimot ingenting om hennes mann Christian der.

To personer over Maren har vi en - Karen g V B         (Da bør vel V B være "min" Wittus/Vittus Biering(?) )

Et stykke lengere opp har vi - Anne Elisabeth g 1) B g 2)1764 C F vKoss     (Jeg tolker det slik at hun ble gift Biering første gang. Hennes 2. ektefelle var altså Christian Fredrich von Koss.)

Jeg tolker det på samme måte. Men i linjen under Anne Elisabeth står "Anne Margrethe g V B s C V B". Løser en opp forkortelsene bør dette da leses som "gift med Vitus Biering, sønn Christian Vitus Biering."

Sandberg vil altså ha det til at hun var mor til Christian Vitus som ifølge geni.com skal være døpt 26/9 1712 i Nes på Romerike. Men heller ikke der er mødrene ført i kirkeboka. Sønnen skrives Thore Christen og oppgis å være Lieutenant Bierings barn.

Nes prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10410/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1689-1716, s. 324-325
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103020423 

Jeg er ikke i stand til å bedømme om Thore Christen og Christian Vitus er samme person. Og uten primærkilde heller ikke om hvem som var moren hans. 

I Nes finner jeg også disse dåpene uten at mors navn nevnes:

Uldrich Fredrich, døpt 14/5 1711

Nes prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10410/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1689-1716, s. 311-312
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103020414 

Jens, døpt 9/1 1714

Nes prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10410/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1689-1716, s. 339
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103020431 

Johan Otto, døpt 9/3 1718

Nes prestekontor Kirkebøker, AV/SAO-A-10410/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1717-1734, s. 8-9
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103020493 

Igjen er det mulig at en nøye gjennomgang av kirkebøkene kan gi flere opplysninger. 

En annen tilnærming kan være å lete etter den første konas begravelse. Jeg finner henne ikke gravlagt på Kongsberg. 

Men under gjennomgangen av gravferdslistene der fant jeg i hvert fall disse begravelsene:

Vits Bierings Søn, gravlagt 10/3 1708:

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 213-214
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660727 

Lieutnant Bierings Barn, gravlagt 9/7 1708:

Kongsberg kirkebøker, AV/SAKO-A-22/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1696-1720, s. 215-216
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070315660728 

Her ser vi to eksempler på hvorfor jeg mener at kirkebokføringen ikke var Galschøts sterkeste side. Jeg vil anta at disse to var h.h.v. Peter Hendrich og Annichen. Det er litt for kort tid fra Annichens dåp til den første begravelsen til at sønnen kan være nyfødt. For den andre begravelsen er imidlertid et udøpt spebarn mulig, skjønt jeg heller til å anta at dette var Annichen.

2 timer siden, Birger Carlsen skrev:

For ordens skyld kan jeg nevne at Johanne Catharina er "min". Enkelte på geni.com vil ha det til at hun ble døpt på Røros i 1702, men fødte og døpte for det året på Røros finnes ikke............

Det med Røros er nok en logisk brist som bunner i at siden Irgens var født der, har noen tenkt at det samme også må gjelde kona. Også så er det også overført til faren og den påståtte moren hennes uten at noen av dem trolig noen gang satte sine ben på Røros. Problemet med geni.com er at det er fritt frem for hvemsomhelst å legge inn hvasomhelst uten hverken kildehenvisninger eller andre former for kvalitetssikring. Så når utgangspunktet er som galest, blir resultatet som originalest! Derfor må alt en finner der sjekkes. Det er sjelden jeg er innom geni, men av og til er det jo noen ideer å hente der og.

12 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Det er mye fint i boken til Langberg, men jeg er ikke enig med ham i at hovedpersonen i denne tråden skal ha het Christian Wittus. De på geni.com som påstår dette må ha fått det fra ham.

Alle de dåpene du har lenket til, de skiftene han er nevnt i og plansjene til Olai Ovenstad tyder på at han ikke het C.W.

Sammenblanding med sønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst takk for fire nye dåper. Dersom Thor Cristen og Christian ikke er samme person har jeg nå 11 barn. Den eneste dåpen jeg mangler er Witteken Maries.

16 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Det med Røros er nok en logisk brist som bunner i at siden Irgens var født der, har noen tenkt at det samme også må gjelde kona. Også så er det også overført til faren og den påståtte moren hennes uten at noen av dem trolig noen gang satte sine ben på Røros. Problemet med geni.com er at det er fritt frem for hvemsomhelst å legge inn hvasomhelst uten hverken kildehenvisninger eller andre former for kvalitetssikring. Så når utgangspunktet er som galest, blir resultatet som originalest! Derfor må alt en finner der sjekkes. Det er sjelden jeg er innom geni, men av og til er det jo noen ideer å hente der og.

Jeg tar alt jeg finner på geni.com og myheritage.com m.fl. med en skuffe salt. Jeg har funnet mye der som jeg vet ikke stemmer.

16 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Sammenblanding med sønnen?

Ja, det er min påstand, men han skrev jo også et forbehold i forordet. Jeg skal gå gjennom hele boken fram til der hvor Henrich og Johanne Catharina gifter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Den eneste dåpen jeg mangler er Witteken Maries.

Det spørs om det var hun som ifølge Galschøt ble døpt Vittrina Aneken på Kongsberg i 1709. Men det er også en åpning mellom 1714 og 1718 og mellom 1718 og Vitus' død i 1722. Siden hun jo ble gift i Tyskland er det ikke så lett å få noen aldersanslag på henne. En mulighet er å prøve å følge Vitus' enke etter hans død og se om også hun dukker opp i kildene samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

En mulighet er å prøve å følge Vitus' enke etter hans død og se om også hun dukker opp i kildene samme sted.

Med andre ord, med mine leseferdigheter ser ikke dette lyst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider