Petter Andersen Skrevet Desember 3, 2024 Del Skrevet Desember 3, 2024 I forbindelse med et bokprosjekt er jeg på jakt etter spor etter to avgåtte loser i Halden som i 1939 solgte losskøyta ”Odin” til min far, Harald Andersen (1908-1986) fra Oslo. Båten ble omtalt som en kutter på 7,33 bruttotonn og med en lengde på 31 fot. Jeg legger ved et bilde av båten. Jeg er litt rådløs om i hvilken ende jeg skal begynne å nøste. Jeg vil derfor høre om noen vet om det for eksempel finnes oversikter over loser bosatt i Halden eller Hvaler, la meg si fra 1909 til 1939. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet Desember 3, 2024 Del Skrevet Desember 3, 2024 Det skulle sortere under Halden losoldermannskap, katalog her, og arkivet er tilgjengelig via lesesalen til Statsarkivet i Oslo. Eventuelt et personsøk 1909-1939, geografi: Halden og Hvaler, samt lods* i rubrikk for Stilling: https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=0101&m[]=0111&firstname=&lastname=&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=lods*+&event_year_from=1909&event_year_to=1939&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Andersen Skrevet Desember 9, 2024 Forfatter Del Skrevet Desember 9, 2024 Takk for svar. Jeg kan undersøke nærmere i noen av losrullene som finnes i katalogen du nevner. I personsøket finner jeg Johan Anton Reinertsen f. 23.06.1855 som den eneste med angitt levevei "Lods. (avgaaet)". Han ville riktignok vært 84 år i 1939, om han levde så lenge, da. Så vidt jeg har forstått kan det være vanskelig å finne ut når folk døde. Har du noen tips til det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå