Gå til innhold
Arkivverket

Loser i Halden

Petter Andersen
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med et bokprosjekt er jeg på jakt etter spor etter to avgåtte loser i Halden som i 1939 solgte losskøyta ”Odin” til min far, Harald Andersen (1908-1986) fra Oslo. Båten ble omtalt som en kutter på 7,33 bruttotonn og med en lengde på 31 fot. Jeg legger ved et bilde av båten. Jeg er litt rådløs om i hvilken ende jeg skal begynne å nøste. Jeg vil derfor høre om noen vet om det for eksempel finnes oversikter over loser bosatt i Halden eller Hvaler, la meg si fra 1909 til 1939.

Odin1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.
Jeg kan undersøke nærmere i noen av losrullene som finnes i katalogen du nevner. I personsøket finner jeg Johan Anton Reinertsen f. 23.06.1855 som den eneste med angitt levevei "Lods. (avgaaet)". Han ville riktignok vært 84 år i 1939, om han levde så lenge, da. Så vidt jeg har forstått kan det være vanskelig å finne ut når folk døde. Har du noen tips til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.