Gå til innhold
Arkivverket

Innsyn i Landssvikarkivet, Tønsberg politikammer

Recommended Posts

Hei. 

Er det mulig å få innsyn her som en helt vanlig "hobbyslektsforsker"?  Var inne å startet på skjemaet der jeg kan søke innsyn. Men virket litt som at jeg må dokumentere litt mer enn bare henvise til meg selv på en måte. Så tenkte jeg fikk spørre her før jeg setter i gang og søker.

Ps. Personen det gjelder er i rett linje i familie hvis det har noe å si

Mvh Mette Farnes Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til restriksjoner faller landssviksakene i tre kategorier:

1. Saker som ikke er restriksjonsvurderte, dvs. gjennomgått av en saksbehandler som kontrollerer om sakene inneholder taushetsbelagte opplysninger eller ikke.
  2. Saker som allerede er restriksjonsvurderte og hvor det er påvist taushetsbelagte opplysninger. Disse sakene har fått en forlenget taushetsplikt.
  3. Saker som allerede er restriksjonsvurderte, og hvor det ikke er påvist taushetsbelagte opplysninger. Disse sakene er erklært fritt tilgjengelige.

Saker i kategori 1 og 2 må du søke innsyn i.

• For en sak i kategori 1 utløser en innsynsforespørsel ei restriksjonsvurdering, som i de fleste tilfeller ender med at saken blir erklært fritt tilgjengelig, dvs. at den i stedet havner i kategori 3. Så, ja, det er mulig for "vanlige folk" å nå fram med en innsynsforespørsel.
  • For en sak i kategori 2 utløser en innsynsforespørsel ei vurdering av om du innfrir kravene til å få innsyn. Gjelder saken en slektning i rett linje, vil du normalt ha gode muligheter, men det kan tenkes at de taushetsbelagte opplysningene gjelder andre personer enn slektningen. Du vil da normalt kunne få tilgang til sladdede kopier av dokumentene hvor de taushetsbelagte opplysningene forekommer, med mindre de taushetsbelagte opplysningene er så gjennomgående at sladding ikke er en praktisk mulighet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider