Gå til innhold
Arkivverket

Merkeprotokollane finst ikkje på menyen

Gaute Losnegård
 Del

Recommended Posts

Eg reiste til Statsarkivet i Bergen for å avfotografere merkeprotokollane for Bremanger til ei bok eg held på med. Mens eg var der og heldt på med det, fekk eg beskjed frå ein tilsett: Dei protokollane er skanna og ligg ute for heile landet. Sanneleg! Men dei som klikkar på "Merkeregister" (som ligg under "Samferdselsmateriale" på "Finn kilde"), dei får 0 treff. Null. Korleis kan dette ha seg? Og korleis skal vi kunne vite om kva materiale som er skanna når det ikkje ligg i menyen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at merkeregistrene som er skanna fra fiskeridirektoratet ikke er knyttet opp mot samferdselsmateriale under kategoriene. Hadde problemer med å finne de selv for noen år siden. Et tips for å finne de er å velge den aktuelle kommunen og bruke emneknagger som «fiskeri» eller «båt og skip» så får du treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet mitt var korleis vi kan vite at Arkivverket har lagt ut noko når det ikkje finst i menyen. Dersom det ikkje blir opplyst nokon stad om kva som er skanna og lagt ut, korleis skal vi då finne ut av det? Må vi berre søke på måfå? Det blir jo som å jobbe utan katalogar, og det er ikkje enkelt for ein historikar

Endret av Gaute Losnegård
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildekategori- og kildetypesystemet i Digitalarkivet har over tid vokst seg stort og uoversiktlig, noe som illustreres av de enorme valgmulighetene under "Kategori" i "Finn kilde": https://www.digitalarkivet.no/search/sources

Det ser ut til at kildetypen "Merkeregister" på et tidspunkt har blitt opprettet med tanke på to søkbare registre som ikke har blitt publisert. I forbindelse med skanning av merkeregistrene har vi ikke vært klar over at denne kildetypen fantes. Dermed oppsto en uheldig situasjon hvor kildetypen "Merkeregister" fantes i "Finn kilde", men hvor ingen publiserte kilder var knytta til denne kildetypen. Det er forståelig at man da får inntrykk av at merkeregistrene ikke er digitaliserte.

Kildetypen "Merkeregister" vises nå ikke lenger i "Finn kilde".

Man kan søke på arkiv

Eller man kan f.eks. søke på emneordet "Båter og skip" kombinert med Bremanger kommune:

Kommer man via Arkivportalen, vil digitaliserte arkivenheter ha lenke til Digitalarkivet under "Eksterne linker": https://www.arkivportalen.no/entity/cac373a2-7f00-4e2f-8943-9e54af6f0853

Lenke til kommentar
Del på andre sider