Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av tegn for landskyld

Rolf Paulsen
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber med en slektshistorie, hvor jeg har kommet over et tegn for landskyld som jeg ikke forstår. Jeg har forhørt meg bland andre medlemmer i vår lokaleI forening, uten at noen har kunnet gi meg svar på dette. I matrikkelen på midten av 1800-tallet er gården, som ligger i gamle Helgøy sogn i Troms, beskrevet som "Grundfjord søndre" matr. nr. 88, l.nr 50 og med en landskyld på 1 ort og 2 skilling. (Jeg tror i alle fall det skal være 1 ort og 2 skilling.) I den gamle matrikkelen (til høyre i headingen på vedlegget) er matrikkelnummeret 71 og landskylda 12 + et det tegnet jeg ikke forstår

ref: https://www.digitalarkivet.no/tl20080507610699

Siden tørrfisk er brukt som verdimål både på Vestlandet og i Nord-Norge, har jeg lurt på om tegnet kan ha noe med "Vaag"/"Våg" å gjøre. Men da 2 Våg tørrfisk tilsvarer ca. 18,5 kg, synes jeg 12 Våg tørrfisk blir usedvanlig mye. Det blir i så fall ca. 111 kg tørrfisk eller ca 550 kg fersk fisk. 

Jeg legger også med en ekstra kopi av grunnboka. 

Jeg er takknemlig, hvis noen kan bistå meg med å finne ut av dette.

Vennlig hilsen

Rolf Paulsen

Grundfjord søndre - kopi.docx

Endret av Rolf Paulsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit tjuvtriks her kan vere å sjå i den trykte matrikkelen, frå 1838:

https://www.digitalarkivet.no/ma10061005000170

"Grundfjord søndre" fekk nytt matrikkelnr. 88 og det gamle var 71.

Denne parten (bruket) fekk løpenr. 50

Den gamle skylda var 12 merker fisk (12/96 av ei vog). Ny skyld var 1 ort 2 skilling. Denne vart revidert ein gong på 1860-talet.

(men uendra i dette tilfellet, ser det ut til).

Så kom det endå ein ny matrikkel i 1886. Matrikkelnr. vart erstatta va gardsnr. (=14) og løpenr erstatta av bruksnr. (=1).

Ny skyld (1886) vart 90 øre.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Roy-Petter Askim og Ivar S. Ertesvåg, for lærerik og nyttig informasjon, samt interessante vedlegg. Dette er svar og kilder jeg kan ha mye glede av.

Med hilsen

Rolf Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Eit tjuvtriks her kan vere å sjå i den trykte matrikkelen, frå 1838:

https://www.digitalarkivet.no/ma10061005000170

"Grundfjord søndre" fekk nytt matrikkelnr. 88 og det gamle var 71.

Denne parten (bruket) fekk løpenr. 50

Den gamle skylda var 12 merker fisk (12/96 av ei vog). Ny skyld var 1 ort 2 skilling. Denne vart revidert ein gong på 1860-talet.

(men uendra i dette tilfellet, ser det ut til).

Så kom det endå ein ny matrikkel i 1886. Matrikkelnr. vart erstatta va gardsnr. (=14) og løpenr erstatta av bruksnr. (=1).

Ny skyld (1886) vart 90 øre.

Jeg er takknemlig for det utfyllende og gode svaret fra Ivar S. Ertesvåg. Men etter å ha lest litt om temaet i et par bøker, føler jeg meg nå likevel forvirret over de avvikene som framkommer i bekrivelsene av vaag/vog/våg.  I svaret fra Ertesvåg  skriver han at ei vog tilsvarer 96 merker. Dette er sikkert også riktig. Men hvor var dette vektforholdet brukt? Det forekom vel, at disse forholdstallene av vektenheter varierte noe mellom landsdelene og hvilke varer det gjaldt.

Når jeg slår opp "Våg" I Norsk Historisk Leksikon står det under punktene I og V (fiskevekt) på side 483 at en våg normalt tilsvarer 72 merker og 18,52 kg. I punkte II og V nevnes det også noen andre avvikende forholdstall. 

I "Ordliste for Ættegranskere" https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Ordliste_for_ættegranskere_(bok) er "Vaag" definert som "Landskyldverdi: 2 våg tørrfisk = 1 løp smør. Vekt bismerpund = 18,52 kg". - "Er det rart man blir forvirret?"

Dette hadde vært interesant og gledelig, og noen kan gi en forklaring på disse forundelige avvikene.  

En kommentar til slutt: Jeg har alltid forestilt meg at bruken av vog/vaag/våg i forbindelse med fisk, kun var et mål for tørrfisk. Men der tok jeg nok grundig feil. Min svigerfar, som kom fra yttersiden av Troms, snakket alltid om "vekter", da han leverte tørrfisk. Ei "vekt" definerte han som ca. 20 kg og som tilsvarte 100 kg fersk fisk. For at tørrfisken skulle ha god nok kvalitet som tørr, måtte den ikke veie mer en 20% av vekta for fersk fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rolf Paulsen skrev:

.  I svaret fra Ertesvåg  skriver han at ei vog tilsvarer 96 merker. Dette er sikkert også riktig.

Nei... det er det ikkje. Hastverk er lastverk og her tasta eg raskare enn eg tenkte. Som du heilt rett observerer er 1 vog = 3 pund = 72 merker.

Resten trur eg stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider