Gå til innhold
Arkivverket

Kilder fra Flensburg, og Claussønner i Kvæfjord og Andøy tidlig 1600-tall

Thomas Johansen fra Kvæfjord
 Del

Recommended Posts

Når man leser flere ulike, omtrent samtidige originalkilder, oppstår det av og til koblinger, og av og til teorier som er vanskelig å få bekrefta eller avkrefta. Dette er vel en slik situasjon, og jeg prøver meg på et skudd i blinde i tilfelle noen i dette forumet sitter med puslespillbrikker som passer eller kilder som kan utfylle. Det handler om sønner av Claus, og kanskje om Flensburg?

I forbindelse med systematisk gjennomgang av det som finnes i fogderegnskapene fra 1600-tallet om Kvæfjord (i Senja fogderi / nå Troms fylke) og delvis også om Andenes og Myre fjerdinger i Vesterålen, har jeg lagt merke til flere Claussønner som jeg tror at neppe var født der.

Kvæfjord: Jørgen Clausen på Vebostad  (leilending fra 1610, men selveier fra 1617 - han må ha gifta seg til odelsjord der); Niels Clausen i Indre Gåre (husmann fra 1629, leilending 1631) og Anders Clausen i Ytre Gåre i Kvæfjord (leilending der fra 1629; men flytta til Indre Gåre som leilending 1632. Dessuten eier av odelsjord i Vik i Kvæfjord fra 1627 sammen med ikke navngitte "medarvinger" - dette kan også ha vært gjennom hans kone.) 

Myre fjerding, på Andøy: Erland Clausen på Myre gård på Andøya (leilending der ved første bevarte regnskap, 1607/08, og flere påfølgende år). Trond eller Trund Clausen/Klausen, først husmann på Åse fra 1610, deretter leilending på Å på Andøya fra 1612. Peder Clausen, husmann på Nordmæla på Andøy i 1607 og påfølgende år, og så leilending på nabogården Skogvoll fra 1611. 

Andenesvær, på Andøy: Michel Clausen, husmann 1607-1612.  

Ikke nødvendigvis alle, men noen av disse Claussønnene kan ha vært brødre. Claus var et relativt uvanlig navn i den delen av landet. Både de tre i Kvæfjord og de tre på Andøy har til felles at de bodde på sentrale/gode gårder, flere av dem har gifta seg godt (bl.la. til odelsjord) og de må ha hatt en viss posisjon i lokalsamfunnet. Samtidig dukker de tre i Kvæfjord opp på gårder hvor de andre brukerne (og de som bodde der før dem, i den grad det finnes dokumentert) har helt andre navn, og det finnes ingen Claus som kunne ha vært deres far noe sted verken i Kvæfjord eller på Andøya. Derimot finnes det i fogderegnskapet for Vesterålen 1610-1611 en kvittering fra en skipper Claus Andersen, datert Jensvold (ved Bodø) juli 1611, for mottatt betaling for å ha bragt brev for fogden i Salten fra Bodøgård til Vardøhus, og deretter fra Hartvig Bille på Vardøhus til Claus Bagge i Alten og tilbake til Vardøhus. Kjenner noen til denne skipperen og kan gi nærmere informasjon om hvem han var?

Andøy ligger i havgapet rett utafor Kvæfjord og det er mange eksempler på personer som har flytta begge veier. Både på Andøy og i Kvæfjord var det også beviselig stor tilflytting fra andre land i denne perioden (personer med tilnavn som "skott", "hjalt", "jude" med mere), handel med borgere sørfra, og det trafikerte flere jekter til og fra Bergen og Trondheim. Det er mulig, men ikke bevist, at noen av Claussønnene i Kvæfjord kan ha kommet via Andøy og også kan ha hatt brødre der. Så har jeg i kongebrevene i Norske registre lagt merke til at det der omtales flere Claus'er og Claussønner med opprinnelse fra Flensburg: I desember 1584,  januar 1586, mars 1589 og februar 1590 får skipper Claus Jacobsen, borger av Flensborg, kongebrev om reisepass "for å besøke Nordlandene" og handle der. I februar 1594 får diverse borgere av Flensborg reisepass for å seile til Nordlandene og Russland - deriblant skipper Claus Andersen. (Kan dette være den samme som i fogderegnskapet fra 1611?). I 1596 heter en av Flensborg-borgerne som får reisepass til "å seile nord" Peder Clausen. I juni 1597 er det Claus Pedersøn som er skipper på et skip eid av to borgere fra Flensborg, som får sjøpass til Norge og deretter Spania og Frankrike. 

Alt dette kan være tilfeldigheter - men det viser at navnet Claus var utbredt (i hvert fall blant skippere) i Flensburg, kanskje også i andre deler av det som nå er Nord-Tyskland og Sønderjylland. Noen av innvandrerne til Nord-Norge fra sør i kongeriket kan også ha vært fra Flensburg. Har noen støtt på noen av disse Claus'ene / Claussønnene eller kjenner til noen forbindelse? Og så finnes det etter det jeg kan se to spesielt interessante kilder men som er vanskelig å få tak i: Flensburger Bürgerbuch, og "Die Flensburger Geburtsbriefe" (som inneholder personalia om utvandrere fra Flensburg 1550-1750). Begge er utgitt på trykk i Flensburg for mange år siden, men ser ikke ut til å finnes digitalisert. Er det noen som kjenner til disse og evt har dem tilgjengelig? 

Endret av Thomas Johansen fra Kvæfjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for flere gode tips! Spesielt det om genealogen Möller høres interessant ut - jeg kjente ikke til ham. Men, er det noen i dette forumet som har tilgang til utvandrerattestene fra Flensburg fra 15/1600-1700-tallet, publisert 1977 i "Die Flensburger Geburtsbriefe? Den ser ikke ut til å finnes digitalisert. Evt Flensburgs borgerbok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tilgang på noen av disse bøkene, men jeg ser at andre har fått hjelp til oppslag på denne tyske genealogisiden: 

https://forum.ahnenforschung.net/forum/foren-f-r-bundesl-nder-der-bundesrepublik-deutschland/schleswig-holstein-genealogie/138121-die-flensburger-geburtsbriefe-und-buergerbuch-der-stadt-flensburg 

Selv om akkurat den tråden er fra 2018, så er resten av forumet fortsatt aktivt. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider