Gå til innhold
Arkivverket

Randi Nilsdatter øvre Næs, Svelvik, d. 1748

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

2 hours ago, Tore Jørgen Løwe said:

Nederst på venstre side står det Niels A??oldsen Næss.

Dette er 11 jul 1724. Han underskriver en sak han ikke selv er part i.

Den hadde jeg oversett. Jepp, det er nok riktig Næss, for de andre gårdene  er nabogårder til Næss i Strømm.
Jeg leser Aasaldsen. Og Aasald var et mannsnavn omtrent på den tiden. https://www.nb.no/items/d3f81d534829fd81affe6dfffe861f09?page=449&searchText="Aasald"

Endret av Inger Hohler
feil stedsnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Inger Hohler skrev:

Den hadde jeg oversett. Jepp, det er nok riktig Næss, for de andre gårdene  er nabogårder til Næss i Strømm.
Jeg leser Aasaldsen. Og Aasald var et mannsnavn omtrent på den tiden. https://www.nb.no/items/d3f81d534829fd81affe6dfffe861f09?page=449&searchText="Aasald"

Aasald er et veldig sjeldent navn. Jeg kan ikke huske å ha sett det før. Et raskt søk i bygdebøkene for Strømm, Skoger og Sande gir ingen treff.

Når jeg har søkt i kirkebøkene for Strømm har jeg heller ikke fått noen treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tore Jørgen Løwe said:

Aasald er et veldig sjeldent navn.

Ikke desto mindre tror jeg du har funnet din mann. Jeg kan ikke tenke meg at de ville ha brukt en gårdsgutt eller inderst til å skrive under. Møtet ble faktisk holdt på Nedre Næss.
Hvis du søker på Aasald eller Aasaldsen elektronisk på digitalarkivet, dukker det opp noen.  Men det er veldig få så gamle kilder som er transkribert, så navnet kan ha vært noe vanligere før i tiden. 

Jeg finner det hovedsaklig i Telemark og Agderfylkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja inger, jeg tror også at jeg har funnet "min mann", men det er bestandig moro å prøve å komme videre, med det får bli en egen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2024 den 2.38, Magne N.G Hagen-Pettersen skrev:

Halvor Steffensen Ødeskaug (i Sande) var gift med Anne Halvorsdtr

Anne selger Ødeskaug i 1761, hun døde i 1771, 76 år gml.

Hennes arvinger var 3 avdøde morbrødres etterlatte barn, nemlig barna til Ole Andersen, Iver Olsen, Marie Olsdtr g.m klokkeren på Nesodden, Anne Olsdtr Flateby, Nesodden, barna til Arne Andersen Dyfjeld, Nesodden og til Anders Andersen Folhaug

Halvor Steffensens arvinger var broren Kristen på Gausen og Jørgen

Det er kronglete, smått og slitsomt å lese i denne protokollen. Gårdsnavnet "Dyfjeld" er også feilskrevet der, for gården er Gjøfjeld som tidligere ofte ble skrevet "Gyfjeld".

"Folhaug" finnes ikke, det som står er: "Anders Andersen som og skal have boet på Folloug i bemeldte Næsoddens Præstegiæld". Her har skriveren byttet om på administrasjonsenhetene og plassert Follo i Nesodden, og ikke omvendt (det er ført riktig for broren Arne).

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nordre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll 10 (Hc 0010), 1761-1773, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25348/258/

Skifte 1772 Ødeskaug i Sande Vestfold etter Anne Halvorsdatter. Arvinger fra Nesodden.

Utdrag:

... at hun skal have trende afdøde Morbrødres effterladte Børn
Nemlig:
1 Morbroderen Ole Andersen forhen boede i Granerudstøen i Christiania Fiorden hans
effterladte Børn:

1 Iver Olsen Aarøes Borger og handelsmand udi Christiania boende. –

2 Marie Olsdatter gifft med Klockeren til Næsodden paa Folloug. –

3 Anne Olsdatter som ved døden er afgangen og har været gift og boet paa Gaarden
Fladebye i ovenmeldte NæsoddensPræstegiæld paa Folloug, effterladt sig 2 børn, men
icke viides hvor de nu ere og Sig opholder. –

2 Morbroderen Arne Andersen forhen Boet paa Gaarden Dyfield i bemeldte Næsodden
Præstegield paa Folloug, hans effterladte Børn som icke vides hvor mange de ere og hvor
de Sig opholder. –

3 Morbroderen Anders Andersen som og skal have Boet paa Folloug i ovenmeldte
Næsoddens Præstegiæld hans effterladte Børn vides liigeledes icke hvor mange ere
eller hvor de Sig opholder. –

Det meldte seg også en Henrich Hansen fra Christiania som påsto hans kone Inger Andersdatter var en arving, men han kunne ikke forklare om det var Arne Andersen eller Anders Andersen hun stammet fra. Han hadde heller ikke med seg noe som kunne legitimere påstanden

Anders Andersen har jeg ikke klart å plassere på Nesodden. Ole Andersen fra Granerudstøen ble begravet 53 år gammel i 1724. Fra samme sted ble det i 1727 begravet ei 90 år gammel enke, Anne Iversdatter, mulig det kan være mor til Ole, Arne og Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 okt 1729 Nordre Jarlsberg sorenskriveri, AV/SAKO-A-80/G/Ga/Gaa/L0005: Pantebok nr. 5, 1728-1729, s. 140 (ne)derst på høyre side, fortsetter på neste side
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080226160616
En rekke arvinger selger sine andeler i vestre Skjøl i Sande til Hans Eriksen Skjøl.
Blant disse arvingene er Jøran Stenersdatter og hennes brødre Ole og Jørgen. Nils Næss opptrer på sin kone Jøran's vegne.

Da er den teorien vi hadde kommet fram til tidligere i denne tråden bekreftet. Jøran har vært gift med 2 stk Nils. først Nils Pedersen somdet var skifte etter i 1797, så Nils (AasaldsenI Næss. 

Endret av Tore Jørgen Løwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider