Gå til innhold
Arkivverket

Opphavet til Marit Pedersdatter (f. 1734? Dale? ) Trondenes pr.gj. Troms

Trine I. Bjarkøy
 Del

Recommended Posts

Det har ikke lykkes meg å finne Marits opphav.
Hun ble gift med Nils Hansen Aune 25. okt. 1771 i Trondenes kirke. 
Se midt på ve. side:
Trondenes sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1319/H/Ha/L0002kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1781, s. 366-367
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640057 
Duplikat:
Trondenes sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1319/H/Ha/L0001kirke: Ministerialbok nr. 1, 1744-1777, s. 199
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601630571

Så hun kalles Marite/Maritte i begge notatene.
I "Folk og slekt i Trondenes 1" er hun kun notert i ekteskapet sitt, familie 4403 (s.376), OG, da er hun kalt Marit Margrete Pedersdatter. (Denne boken er ikke online så dere må ta mitt ord for det.)
Her står det også at hun var født på Dale i 1734. Da er det to å velge i, Dale på Grytøya og Dale i Kvæfjord prestegjeld. 99% sikkert at det refereres til Dale på Grytøya, men jeg har vært borti at det var Dale i Kvæfjord.

I Trondenes bygdebok 3 s 370 under Aun Indre Bruk II (om jeg ikke har gått meg blind i benevnelser her) er hun kalt Martha Margrethe Pedersdatter, og her er forfatteren enig med forfatteren av forrige bok om hennes fødested og fødselsår. 
https://www.nb.no/items/927eb96509b00d35c8c86cb3bc21596d?page=369&searchText="martha margrethepedersdtr"#305 (Jeg beholdt uthevingen her pga tett tekst.) 

Trondenes kirkebøker var ikke påstartet rundt 1734 så det er ikke sjanse å finne hennes dåp. Jeg har leitet etter konfirmasjonen uten å lykkes. Boken er heller ikke transkribert, så det er ansame å begynne på. 

Jeg har tatt for meg Bygdebok nr 3 for Dale samt "Folk og slekt 1" for Dale i jakten på en mulig far for henne, men har ikke lyktes.
Det nærmeste jeg kom var Peder Rasmussen f 1665, familie 4669 født i fam 4657. 
https://www.nb.no/items/927eb96509b00d35c8c86cb3bc21596d?page=443&searchText="peder rasmussen"#305 

Men han var jo åpenbart hauggammal da Marit ble født i 1734. 
Peder Rasmussen kan selvfølgelig ha hatt en sønn kalt Peder Pedersen født rundt 1700, men han er ikke nevnt i noen av de to bøkene. 

Takknemlig for hjelp videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet dåpene til nr 1, 2, 4 og 5 av fem barn. Nr. 3 har jeg ikke dato på, bare ca årstall, så det kommer til å ta tid å leite etter den. Jeg håper noen har tid til å se dobbelsjekke navnene på vitnene (altså om jeg har lest riktig , korrigere feil og fylle mangler).
Marie, mor til samtilige, er ikke nevnt noe sted her, så der er lite å hente på bekreftelse rundt "margrete"-navnet.

1) Hans, døpt 29. jan. 1741, se øverst på høyre side:
Trondenes sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1319/H/Ha/L0002kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1781, s. 410-411
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640078

Vitnene er slik jeg forstår det:
Henrich Olsen Kile, Hans Andersen, Christen Hansen, Dorthea Hansdatter, Pedernille Olsdatter, 4 siste fra Aune?

2) Ane Marte, bekreftelse av tidligere hjemmedåp utført av Anders Jacobsen Aune, se litt over midten på høyre side. Jeg er usikker på datoen her da jeg ikke forstår hva som står øverst på siden. Er det en fortsettelse av Dom 10 på forrige side?
Trondenes sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1319/H/Ha/L0002kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1781, s. 462-463
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640104

Vitnene er slik jeg forstår det:
Ole Rasmussen og xxx (Hustru?) af Dale, Anders Jacobsen Aune, Margrete Madsdatter Kile, Ingeborg (Pedersdatter??) Aune. 

Kommentar: Margrete Madsdatter er konen til Henrik Olsen i forrige dåp. Han en sønn av min direkte ane. 

4) Karen Dorthea, døpt ca 1. nov. 1781, se nede på venstre side:
Trondenes sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1319/H/Ha/L0002kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1781, s. 548-549
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640148 

Vitnene er (og her sliter jeg):
Søren B????, Xxxxx Nordmand?, Johanna Rafn, Dorte Hansdatter Aune, Karen Henrichsdatter Kile. Siste er datter av Henrik og Margrete, vitner i dåp 1 og 2. 

5) Maria, døpt Fastelavnssøndag 1785, se ca midt på høyre side:
Trondenes sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1319/H/Ha/L0003kirke: Ministerialbok nr. 3, 1783-1803, s. 134-133b
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640188  

Vitnene er slik jeg tolker det:
Hans Olsen, Jacob Andersen(?) Aune, (der finnes en med det navnet f 1764), Anne Margrete Block, Elen Rasmusdatter, Anne Størkersdatter Aune.

Endret av Trine I. Bjarkøy
Tror Andersen er riktig. Finner ingen Audensen i "Folk og Slekt".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lager jeg en oversikt som jeg håper å kunne redigere underveis (kjenner ikke muligheter og begrensninger i dette forumet enn) over hvem disse vitnene var, relatert til barneforeldrene:

Dåp 1 1774
*Henrik Olsen Kila, f 1734 på Dale, Grytøy, gift til Kila.
*Hans Anderen Aune, far til Nils hansen, barnefar, f ca 1700
*Christen Hansen, bror til barnefar, f 1744
*Dorthea Hansdatter, søster til barnefar, f 1735
*Pedernille Olsdatter Aune sannsynligvis Pernille Olsdatter f 1740, Elgsnes, gift m Størker Helgesen på Aune.

Dåp 2 1776
*Ole Rasmussen Dale, sannsynligvis f 1734. VILL SPEKULASJON: Om Marie Pedersd. er fra Dale kan dette være et søskenbarn av henne, OM feks hans far Rasmus Pedersen (Dale ca 1701-1759) har en ukjent bror Peder Pedersen f ca 1700-1715, ikke beskrevet i bygdebok 3 eller "Folk og slekt".
*Kanskje det står qvinde??  Hvis dette er hans hustru heter hun Anne Madsdatter, f ca 1740, ukjent opphav i "Folk og slekt". 
*Anders Jacobsen Aune, f 1726, gm ca 1761 Ingeborg Pedersdatter f 1731 på Lavangsnes i Astafjord. Patronym og alder gjør henne til en mulig søster av min hovedperson.
*Margrete Madsdatter Kile, konen til Henrik Olsen i forrige dåp, f ca 1733 på Kila.
*Ingeborg (Pedersdatter?) Aune, sannsynligvis konen til Anders Jacobsen over her, men det er vel pussig at de ikke ble listet sammen.

Dåp 4 1781
*Søren Bxxxx, tror nå det kan være Brønlund, f 1752 på Øvre Harstad, bosatt på Røkenes
*Xxxxx Normand, tror nå det kan stå Hartvig Normand
*Johanna Rafn, sannsynligvis Johanna Elisabet Jakobsdatter Rafn, f 1761 på Røkenes, konen til Søren over her. 
*Dorte Hansdatter Aune, sannsynligvis samme som i dåp nr 1, søster til barnefar.
*Karen Henrichsdatter Kile, f 1762, eldste datter til Henrik og Margrete fra Kila, nevnt i dåp 1 og 2. 

Dåp 5 1785
*Hans Olsen (litt utfordrende å identifisere)
*Jacob Andersen Aune, sannsynligvis f 1762, sønn av Anders Jakobsen fra dåp nr 2
*Anne Margrete Blok
*Elen Rasmusdatter Aune, f 1758 på Aune, gm 1784 Henrik Hansen Dale f 1754, bosatt på Aune. Redigert: Elens mann Henrik Hansen Dale er sønn Beate Henriksdatter f 1731, halvsøster til Henrik Olsen Dale Kila f 1734. Henrik og Beate har samme mor, Berit Rasmusdatter Dale f 1691, mulig datter til Rasmus Pedersen Dale 1665. Så Henrik Olsen 1734 er halvonkel til Henrik Hansen f 1754. 
*Anne Størkersdatter Aune, f 1766 Aune, gm John Olsen Kilbotn i 1787 (to år etter denne dåpen) så hun er her kanskje som nabo?
691

tillagt informasjon og redigering for lesbarhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant jeg dåp nr 3, Peder, etter hint på Ancestry:
7 sønd etter Trin = 18. juli
Se øverste kvadrant på venstre side:
Trondenes sokneprestkontor, AV/SATØ-S-1319/H/Ha/L0002kirke: Ministerialbok nr. 2, 1751-1781, s. 514-515
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640131 

Vitnene er slik jeg tolker det:
Hans Wang, sannsynligvis Hans Olaus Jørgensen Wang f 1753 på Kastnes i Tranøy pr.gj, sønn av fogden Jørgen Hansen Wang. Hans slo seg ned på Elgsnes, så "nabo"?
Helge Helgesen, ukjent, kunne vært sønn av neste, men er ikke listet i boken som det.  Det finnes en, f ca 1749 på Sørvikmark, levde på Halsebø. 
Størker Helgesen Aune, sannsynligvis f 1733 gm Pernille Olsdatter f. Elgsnes 1740, sannsynligvis som i dåp nr 1.
Elen Nordmann? 
Dorte Hansdatter? Er det fremdeles søsteren ti barnefaren?

Redigert etter nye funn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en forbindelse mellom Henrik Olsen Dale Kila f 1734 og Ole Rasmussen Dale f 1734, fra hhv dåp 1 og dåp 2.
Henrik er sønn av Berit Rasmusdatter Dale f 1691. Hun skal være søster / halvsøster av Peder Rasmussen Dale f 1665, farfar til Ole. Felles far for Berit og Peder er Rasmus Kristensen 1626-1697.
Henrik og Ole er derfor søskenbarn 1 gen forskjøvet.

Men det er noe hakkande gale med opplysningene jeg finner i bygdebok 3 pluss "Folk og slekt":

Mor til både Berit f 1691 og Peder f 1665 er Synnøve Olsdatter f 1730, og det sier seg selv at hun knapt kan være mor til Berit. 
Men så står det i folk&slekt, familie 4657 under Dale.

I bygdeboken står ikke Berit listet opp blant Rasmus Kristensens barn i det hele tatt, bare Peder 1665, Ole 1680 og Hans 1689. 
Synnøve kan vel knapt være mor til noen av disse to siste heller. 

Evt er Synnøve kone nr 2 og født mye seinere,  og mor til Ole, Hans og Berit, mens en kone nr 1 var født 1730 og mor til Peder f 1665. 

Bygdeboken sier at Synnøve Olsdatter, enken etter Rasmus Kristensen, satt med bruket til 1707 da en ny bruker kom, Henrik Ovesen, enkemann fra 1711. Han ble gift med Berit Rasmusdatter, nå sannsynliggjort datter av Rasmus Kristensen. Se bygdebok 3 s 446:
https://www.nb.no/items/927eb96509b00d35c8c86cb3bc21596d?page=445&searchText="rasmus kristensen"#305  

Basert på tanken om at dåpsvitnene gjerne er fra foreldrenes familie så kan man tenke at Dale-forbindesen er reell. Man kan da tenke at Marits far Peder er sønn av:
*Ole Ramussen f 1680, altså en Peder Olsen f 1700-1715
*Hans Rasmussen f 1689, altså en Peder Hansen, f 1710-1715
*Ukjent bror av disse to Rasmussen (og da Berits ukjente bror) f 1650-1690, altså en Peder Ukjentsen f 1680-1715

Evt kan han være en ukjent sønn av Peder Rasmussen Dale f 1665, altså en Peder Pedersen Dale f ca 1690-1715.

Da skal jeg gi meg med spekulasjonene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke svar på spørsmålene dine, men her er 1701 manntallet for gårdene Dalle og Dalee i Senja, Kvæfjord Sogn. Etter hva jeg kan se er der flere alternativer til en evt far Peder der.

Forøvrig kan jeg nevne at jeg har en Mette Pedersdtr.  som ble gift 1766 med Gregorius/Gregus Willumsen Dale. Han var født 1741 hun ca 1738. Jeg vet ikke om Mette var fra Dale, for navnet hennes er ikke innført ved vielsen. Men rent hypotetisk kan jo hun være en søster av din Marit Pedersdtr.

https://www.digitalarkivet.no/search/64/38466?fornavn=&etternavn=&stilling_stand=&kjonn=&rolle=&alder=&oppholdssted=&gard=Dal*&konstruert_adresse=&sokn=&prgjeld=&skipreide=&fodestad=&fogderi=&merknader=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hva er kilden til at Marit Pedersdatter var fra Dale? Det er jo et godt spor hvis det finnes i primærkilder, men kanskje noe mer usikkert hvis det kun står som en udokumentert opplysning i bygdeboka? Jeg ser at ved giftermålet 25/10 1771 som du har lenket til, omtales hun som "pigen Maritte Pedersdatter". Hun var altså tjenestetaus et sted - kanskje på Aun der brudgommen var fra, siden det ikke er oppgitt noe annet sted? Det er i og for seg ikke usannsynlig at hun kunne være fra Dale siden det er kort vei dit fra Aun - rett over Toppsundet fra Aun på Hinnøya til Dale på Grytøya. Mye mindre sannsynlig (på grunn av avstand og annet kirkesogn og også annet tingsted) at hun skulle være fra Dale i Kvæfjord.

Skoskatten 1711 (som er en del av fogderegnskapene fra det året, som jeg har gjennomgått og har mye notater fra) er ei nyttig kilde, og spesielt listene fra Trondenes kirkesogn, ført av Hr. Peder Hind, siden disse ikke bare oppgir navnet på hovedpersonen i familien men også på drenger, tjenestejenter og ugifte sønner og døtre. Den finnes digitalt her: https://media.digitalarkivet.no/view/48856/217  På strekninga langs begge sidene av Toppsundet fra Ytre Elgsnes og inn til Ervik på Hinnøysida og fra Grøtavær til Lundenes på Grytøy-sida, som vi nok kan si var nærområdet til Aun, fantes etter det jeg kan se disse med navnet Peder i 1711: 

Ytre Elgsnes: Peder Tommesen, fostersønn. (men han flytta til Trondhjem 1719 iflg fogderegnskapet for det året)

Grøtavær (Grøten): Per Mickelsen, husmann (men han døde allerede 1713 har jeg notert meg, så ikke aktuell for det du ser etter). 

Dale: Peder Rasmusen (som iflg manntallet 1701 var født ca 1665). Han hadde dessuten kona og ei datter, Lispet Pedersdatter, hos seg på Dale i 1711. 

Vaskinn: Peder Ingebrigtsen (som iflg mannt. 1701 var f.ca. 1660), med kona og sønnene Ingebret og Tron samt fosterdatter Ellen Elefsdatter. 

Nedre Fur: Peder Hansen (Lind) (født ca 1642 iflg mannt. 1701, så neppe kandidat som far til hun som var født på 1730-tallet). 

Øvre Fur: Per Nielsen, husmann. Han kan ha vært en yngre kar, og ser ut til å ha flytta til nabogården Bjørnrå i 1713. 

Jeg finner ingen flere Peder'er på denne strekninga i 1711, og tror dermed neppe det er flere ukjente Peder'er i rett alder fra Dale slik du spekulerer om.  Men jeg har ikke oversikt over hvilke ved navnet Peder bodde der på 1730-tallet. Det ville man sannsynligvis kunne finne ut ved lesning av fogderegnskapene fra 1730-årene. De er dessverre ikke digitalisert men originalene finnes i Riksarkivet. I tillegg er jo Peder et ganske vanlig navn. 

mvh Thomas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var jo meget matnyttig. Jeg kan i alle fall føre på en datter til Peder Rasmussen som ikke er nevnt I bygdeboken 👏👏👏

Og så er det ikke mange som levde der i 1711 som er aktuell kandidat for å være Marits far. 

Jeg har hittil, i de få kildene hun er nevnt, ikke funnet hverken at hun også hete Margrete eller var fra Dale. Det står kun i bygdeboken og Folk og slekt. Og sikkert i ørten familietrær.

Og, OM hun er i slekt med dalefolket så forklarer det en rekke dna-matcher. 

Jeg innbiller meg at det må være en eller flere kilder jeg bare ikke har kommet over ennå, som feks noen skifter og fogderegnskapene som du nevner. 

Om jeg skulle få tak i dem så tviler jeg på at jeg er kapabel til å lese dem. Mine evner er "så där".

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider