Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne Dorothea Jensdatter 1695?

Torbjørn Steen_Karlsen
 Del

Recommended Posts

Magdalene Larsdatter, enken etter byfogd i Tønsberg, Are Knutsen, ble gift (2) med Kjøpmann og Trelasthandler i Tønsberg, Kjell Eriksen, født ca. 1614 (50 år i 1664). Nevnt 1664-1686. Eide i flere gårder i Hedrum: Rauan Ø, Åserum, Tutvet, Allum, Vestrum, Børke Nordre, Eftedal, Steinsvold og Ringdal Ø, Manvik i Brunlanes. I 1666 ga han 100 riksdaler til Hedrum kirke av midler etter sin avdøde bror Jakob Eriksen. Ingen barn. Det står i Hedrum bygdebok at han hadde et andre ekteskap med en datter av Are Knutsen, siden Presten Kristianstad i Andebu kaller Kjell for «svoger». Svoger var et vidt begrep, og Kjell var jo stefar til Prestens kone, og siden ikke noe jordegods gikk videre, er nok Else Aresdatter enebarn.[1]

I Kristian Hunskaars artikkel Den Genealomgiske fantasifiguren Laurits Kristoffersen Marstrand i Tønsberg og hans angivelige barn. NST 2009/2010. Bind XLII, hefte 2.Side 117-126, står det at Knud Frantsen i 1671 stevner Magdalena, salig Kjell Eriksens. Hedrum bygdebok nevner ham fram til 1686, og så har vi dette:

1695. Dorothea Jensdatter møtte på hans vegne i en rettssak 1695 om Stubberød. Jeg har leita på kryss og tvers i Larvik, Hedrum og Sandeherred og finner ikke noe.

Han må jo være død mellom 1664 og 1671.

Mvh. Torbjørn.

[1] Kristian Hunskaar. Den Genealomgiske fantasifiguren Laurits Kristoffersen Marstrand i Tønsberg og hans angivelige barn. NST 2009/2010. Bind XLII, hefte 2.Side 117-126.

Endret av Torbjørn Steen_Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Torbjørn Steen_Karlsen changed the title to Hvordan finne Dorothea Jensdatter 1695?
6 timer siden, Torbjørn Steen_Karlsen skrev:

I Kristian Hunskaars artikkel Den Genealomgiske fantasifiguren Laurits Kristoffersen Marstrand i Tønsberg og hans angivelige barn. NST 2009/2010. Bind XLII, hefte 2.Side 117-126, står det at Knud Frantsen i 1671 stevner Magdalena, salig Kjell Eriksens.

Ja, det står så i min artikkel, men for å sette påstanden inn i sin rette kontekst, er det viktig å presisere at påstanden framkommer i et avsnitt som jeg siterer fra Erik Andreas Thomle: "Litt om assessor Anders Simonsen, hans hustru, deres børn og deres slegt", Norsk Personalhistorisk Tidsskrift III (1926), s. 115.

Videre har jeg gjort det klart at jeg ikke har funnet primærkilden for opplysningen, men at jeg ikke fant "grunn til å tvile på Thomles referater".

6 timer siden, Torbjørn Steen_Karlsen skrev:

1695. Dorothea Jensdatter møtte på hans vegne i en rettssak 1695 om Stubberød. Jeg har leita på kryss og tvers i Larvik, Hedrum og Sandeherred og finner ikke noe.

Saken begynner nederst på folio 4a i Larvik sorenskriveris tingbok for tidsrommet 1695-1699: https://www.digitalarkivet.no/rg20090605640149

Her framgår det entydig at Kjell Eriksen var i live, så det er noe muffens her. Kan det ha vært to Kjell Eriksen? Eller er Thomles referat likevel ikke troverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider