Gå til innhold
Arkivverket

Hvor å finne informasjon fra militæret om gevorben musketer 1856-1861 Oslo/Akershus?

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på hvor i "huleste" jeg kan finne mer opplysninger om en slektning Lars Olsen ,født 1837 som var Musketer nr 16 i det 2re gevorbne Akershusiske Musketerkorps (1856 til 1861)????.

Utfra rettsprotokollene får jeg vite at han ble "anhvervet" til militæret 23-9-1856, at han ikke i sin tjenestetid var straffet, men flere ganger hadde blitt irettesatt for drukkenskap inkl mindre passende forhold mot "Foresatte" osv osv.....

Jeg vil gjerne finne ut mer om hans "eskapader" i militæret, men hvor kan jeg lete for å finne mer eksakt info om denne personen fra hans tid i militæret 1856-1861???

Jeg er overbevist om at det må finnes noen slags militære kilder der man finner ut mer om slike "musketerer" og evt hva slags "strabaser" de evt ble straffet for der, men hvor finner jeg dem?? og hva skal jeg egentlig lete i eller etter for å finne slike opplysninger???

jeg har dessverre ikke noe erfaring med å lete i militære kilder selv, og vet egentlig ingenting om hvor jeg finner ut mer, så er det noen der ute som kan fortelle meg hvor jeg burde lete for å finne ut mer om denne musketeren nr 16 i det 2re gevorbne Akershusiske Musketerkorps/kompani fra hans tid i miltæret før 1861???

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt Lars Olsen flere steder i andre innlegg her (har ingen oversikt), men det gjelder hovedsaklig angående Lars Olsen og det som står om han i rettsprotokollene. Har det fra rettsprotokollene fra før så trenger ikke noe derfra nå. Spesiellt interessert i mer detaljert informasjon om ham fra tiden hans i militæret 1856-1861 denne gangen!....om det kan oppspores?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oversikt på den militære plansjen til Lars Kjærland - den norske hærs organisasjon 1818-1910: 

https://media.digitalarkivet.no/view/32857/2

Jeg ser at det finnes materiale for Akershus gevorbne musketerkorps - lenke til katalog på Arkivportalen:

https://www.arkivportalen.no/entity/84ee6618-b5c9-4337-b0ec-baf64a175da0?ins=AV

Arkivverket/Riksarkivet har arkiv for Akershusiske musketerkorpos:

https://www.arkivportalen.no/entity/602e4ced-ed23-499f-b584-a2374cabfe56?ins=AV

Jeg er ingen ekspert på militære arkiver. Kanskje du kan legge inn et spørsmål på forumet Spørsmål om arkivmateriale og bruk av arkivene og få mer utfyllende  informasjon der? 

Her for ordens skyld tidligere tråd om ekstrarettprotokoller/overrettsprotokoller:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svarmed link til en av mine tidligere innlegg!. Er en god stund siden jeg var innlogget her nå.

Tok en titt på linkene du sendte. Ser ut som Arkivverket/Riksarkivet link til Akershusiske Musketerkorps slutter på 1840 tallet og ikke går langt nok fram.....men kan jo være at det er noe på Arkivportalen selv om jeg ikke klarte å finne noe eksakt....

Tror jeg skal ta å legge inn dette spørsmålet i forumet "spørsmål om arkivmateriale..." for å se om noen der vet litt mer spesifikt hvor jeg burde lete.

Takk så lenge!.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider