Gå til innhold
Arkivverket

Hvor finne informasjon fra militæret om gevorben musketer 1856-1861 Oslo/Akershus?

Recommended Posts

Hei.

Jeg ble anbefalt å prøve å poste et innlegg her angående dette emnet:

https://forum.arkivverket.no/topic/350846-hvor-å-finne-informasjon-fra-militæret-om-gevorben-musketer-1856-1861-osloakershus/?_fromLogin=1

Jeg lurer på hvor i "huleste" jeg kan finne mer opplysninger om Lars Olsen fra Nes i Hedmark (født 1837) som var Musketer nr 16 i det 2re gevorbne Akershusiske Musketerkorps (1856 til 1861)????.

Rettsprotokollene sier han ble "anhvervet" til miltæret 23-9-1856 og bl.a at han flere ganger i sin tjenestetid ble straffet/irettesatt osv inkl mindre passende forhold mot "Foresatte" osv osv.....

Jeg vil gjerne finne ut mer om hans "eskapader" i militæret, men hvor kan jeg lete for å finne mer eksakt info om Lars fra hans tid i militæret 1856-1861???

Jeg er overbevist om at det må finnes noen slags militære kilder der man finner ut mer om slike "musketerer" og evt hva slags "strabaser" de evt ble straffet for der, men hvor eksakt finner jeg eller kan finne slike opplysninger??

Jeg har dessverre ikke noe erfaring med å lete i militære kilder selv, og vet egentlig ingenting om hvor jeg finner ut mer heller, så om noen vet hvor jeg burde lete for å finne mer info om Lars fra militæret 1856-1861 er det kjempefint!

Jeg har nevnt Lars Olsen flere steder i andre innlegg her (har ikke oversikt over alle), men det gjelder hovedsaklig angående Lars Olsen og det som står om han i rettsprotokollene 1862 og fremover. Jeg har allerede det fra rettsprotokollene fra før så trenger ikke noe derfra!. Spesiellt interessert i mer detaljert informasjon om ham fra tiden hans i militæret 1856-1861 denne gangen!....om det kan oppspores?!

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at du i ditt emne i Brukernes eget forum allerede har fått henvisning til de to arkivene som inneholder arkivmateriale etter Akershusiske gevorbne musketerkorps.

Arkivmaterialet kan bestilles til Arkivverkets lesesal på Sognsvann i Oslo (Riksarkivet / Statsarkivet i Oslo) og studeres der. Mer informasjon her: https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/riksarkivet-og-statsarkivet-i-oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, men etter å ha sett på linkene ser det ut som denne slutter i 1848 og ikke er relevant siden han jeg leter etter kom inn i militæret i 1856.

og den andre Arkivkatalog for AV/SAO-A-10622b Akershus gevorbne musketerkorpshttps://www.arkivportalen.no/entity/84ee6618-b5c9-4337-b0ec-baf64a175da0  dekker det aktuelle tidsrommet opp til 1867. Men bare noen få av tingene i denne går helt fram til 1867, og den som vel kanskje(??) er mest sannsynlig er vel denne her????

Denne går fra 1818 til 1867, men bare en straffejournal går over de årene jeg er ute etter, og det er denne:
Men denne ser jo heller ikke ut til å passe med det jeg trenger heller siden denne tar for seg Straffejournal-kompani 1 og den personen jeg leter etter tilhørte kompani 2.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få inntrykk av at en del av arkivet må være tapt, ettersom det synes å være bevart lite arkivmateriale fra annen halvdel av 1800-tallet. Eventuelt kan arkivmateriale ha gått over til andre militære avdelinger ved senere omorganiseringer av Hæren. Uansett kommer man ikke unna å måtte undersøke arkivmaterialet, for å få full oversikt over hva slags opplysninger det inneholder.

I Brukerforumet skriver du at soldaten ikke var straffet, men "kun" irettesatt. Det er rimelig å anta at irettesettelser ikke er dokumentert like grundig som straffereaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det nok se ut som endel av arkivet er borte ja, og det blir vel umulig å finne ut mer sikkert. Stemmer jeg skrev at Lars ble "irettesatt" ja, men det kan være han ikke trengte å bli rettesatt nok til å bli straffet ordentlig for det. Lars satt hvertfall 5-6 ganger i fengsel fra 1858 og utover fra 1862-1863 til 1878.

Men "irettesatt" er ikke det eneste som står i rettsprotokollene fra militæret. Rettsprotokollene overlapper hverandre litt i hva som står om Lars fra militæret, men det er sånt som dette:

Datert 4-12-1857 tiltalt for tyveri (inne for tyveri etterpå også flere ganger):

"Han har i sin Tjenestetid ikke været straffet, men er gjentagne Gange især i den sidste Tid, blevet irættesat for Drukkenskab samt mindre passende Forhold imod Foresatte. Han har tillige i den senere Tid viist Mangel paa Arbeidslyst, men derimot uagtet gjentagne Formaninger og Advarsler, ført et Dagdriverliv, der lod befrygte at han lettelig vilde gjøre sig skyldig i saadanne Forseelser, som den hvorfor han nu er tiltalt."

Datert 12-1-1863:

"tjænt 4 Aar ved 2det gevorbne Compagni af Akershusiske Musketeerkorps, og i denne sin  Tjenestetid været straffet efter Combineret Rets Dom af.....samt desuden udholdt en mængde større og mindre Straffe for Tjenesteforseelser."

Datert 9-3-1863:

"....og forhen som Militair efter combineret Commissionsdom af......, ligesom han forøvrigt har været mange Gange straffet for Tjenesteforseelser og overhoved fra sin Militairtjeneste har et meget slet Skudsmaal.

Datert 14-3-1863:

Straffet for "simpelt Tyveri, hvorhos han i sin tidligere Stilling som gevorben Musketeer har udholdt en Mængde større og mindre Straffe for Tjenesteforseelser."

Datert frebruar 1865:

Lars nevnt som "Ikke før tiltalt eller straffet, uden arbitrært, for Udeværen af Qvarteret."

Må være feil siden Lars allerede hadde vært i fengsel før. Han løy vel litt.

Hadde håpet det gikk an å finne ut mer om disse større og mindre straffene for tjenesteforseelser og mer av grunnen til hans dårlige skussmål fra militæret 1856-1861. Men det var vel ikke nok til at disse straffene ble skrevet ned noe sted og han bli dømt for dem??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2024 den 22.48, Erik Hov skrev:

Men det var vel ikke nok til at disse straffene ble skrevet ned noe sted og han bli dømt for dem??.

En skulle tro at dette ble dokumentert i sin tid. Men ut fra arkivkatalogen kan det altså se ut til at arkivet er mangelfullt bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2024 den 17.13, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

En skulle tro at dette ble dokumentert i sin tid. Men ut fra arkivkatalogen kan det altså se ut til at arkivet er mangelfullt bevart.

Ja, ser dessverre sånn ut, og at det muligens bare er bevart noe om straffer fra 1ste kompani og ikke andre kompani. Ser også ut til at det er flere år som er "borte" der. Så da er det nok ikke mye mer å prøve å finne om de militære "strabasene" der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider