Gå til innhold
Arkivverket

Sperrede emigranter?

Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Jeg søker for å se om personer jeg ikke finner noen steder kan ha emigret, og ser ofte flere hvor det står

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold."

Hva kan være årsaken til at emigranter er sperret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Jeg søker for å se om personer jeg ikke finner noen steder kan ha emigret, og ser ofte flere hvor det står

"Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold."

Hva kan være årsaken til at emigranter er sperret?

Hei

Er det når du søker at du får opp dette, eller er det skannede sider?

Er det tekst når du søker, kan du legge ved en printscreen slik at vi kan se hvordan det ser t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste ville vel vere å kopiere den konkrete nettadressa der dette oppstår, og lime den inn i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker i emigrantprotokollene. I dette tilfellet søkte jeg på Elias i fornavn og Mat* i etternavnsfeltet.

Her har jeg kopiert hva som kommer ut. Det er mange før den første her og mange etter den siste.

Navn: Elias Mathis.
Fødselsår:
Stilling/stand: Sømd.
Familiestilling:
Utreisedato: 1898-03-04
Reisemål: New York
Skip: Angelo

Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold.

Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold.

Navn: Elias Mattsson
Fødselsår: 1863*
Stilling/stand:
Familiestilling:
Utreisedato: 1883
Reisemål: Pentwater, Michigan
Skip: S. S. Celtic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettadressen er

https://www.digitalarkivet.no/search/3?no_alias=1&fornavn=elias&etternavn=mat*&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&aar=&utreisedato=&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld=

Og det kommer 19 ut som vanlig deretter 3 med denne kommentaren og deretter noen som vanlig.

Jeg bare stusser over at emigranter skal være sperret og lurer på hva som kan være årsaken til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være en teknisk feil i forbindelse med at det pågår ei omlegging av de søkbare emigrantdataene i Digitalarkivet. Jeg tror at noen data er flyttet på, uten at søkeindeksen er synkronisert, og så "reagerer" systemet med å vise treffene som "klausulerte grunnet taushetsplikt".

De tre postene som er berørt, er søkbare i et kildespesifikt søk: https://www.digitalarkivet.no/search/12/43636?fornavn=Elias&etternavn=Mat*

I det kildetypespesifikke søket er det også én post som vises som treff, men som man får feilmelding på, om man forsøker å åpne den: https://www.digitalarkivet.no/search/3?no_alias=1&fornavn=elias&etternavn=mattsson&aar=1883

Sistnevnte må være en relatert feil, for i det kildespesifikke søket fungerer også denne posten normalt: https://www.digitalarkivet.no/search/12/43635?fornavn=Elias&etternavn=Mat*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider