Anne Hildrum Skrevet Desember 16, 2024 Del Skrevet Desember 16, 2024 Jeg søker for å se om personer jeg ikke finner noen steder kan ha emigret, og ser ofte flere hvor det står "Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold." Hva kan være årsaken til at emigranter er sperret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes Skrevet Desember 16, 2024 Del Skrevet Desember 16, 2024 5 timer siden, Anne Hildrum skrev: Jeg søker for å se om personer jeg ikke finner noen steder kan ha emigret, og ser ofte flere hvor det står "Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold." Hva kan være årsaken til at emigranter er sperret? Hei Er det når du søker at du får opp dette, eller er det skannede sider? Er det tekst når du søker, kan du legge ved en printscreen slik at vi kan se hvordan det ser t. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Igelkjøn Skrevet Desember 16, 2024 Del Skrevet Desember 16, 2024 Det beste ville vel vere å kopiere den konkrete nettadressa der dette oppstår, og lime den inn i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Hildrum Skrevet Desember 16, 2024 Forfatter Del Skrevet Desember 16, 2024 Jeg søker i emigrantprotokollene. I dette tilfellet søkte jeg på Elias i fornavn og Mat* i etternavnsfeltet. Her har jeg kopiert hva som kommer ut. Det er mange før den første her og mange etter den siste. 1898 Navn: Elias Mathis. Fødselsår: Stilling/stand: Sømd. Familiestilling: Bosted: Amerika Utreisedato: 1898-03-04 Reisemål: New York Skip: Angelo Kilde: Emigranter over Kristiania 1871-1930, redigert utgave Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold. Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold. Tilgang til denne ressursen er klausulert (sperret) grunnet taushetsplikt, personvern, opphavsrett eller andre forhold. 1883 Navn: Elias Mattsson Fødselsår: 1863* Stilling/stand: Familiestilling: Bosted: Græsmark Utreisedato: 1883 Reisemål: Pentwater, Michigan Skip: S. S. Celtic Kilde: White Star-linjen (Kristiania-kontoret), Saksarkiv, Passasjerlisteprotokoller, nr. 1: 1883-1890 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Hildrum Skrevet Desember 16, 2024 Forfatter Del Skrevet Desember 16, 2024 Nettadressen er https://www.digitalarkivet.no/search/3?no_alias=1&fornavn=elias&etternavn=mat*&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&aar=&utreisedato=&reisemal=&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeld= Og det kommer 19 ut som vanlig deretter 3 med denne kommentaren og deretter noen som vanlig. Jeg bare stusser over at emigranter skal være sperret og lurer på hva som kan være årsaken til det. Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Desember 16, 2024 Del Skrevet Desember 16, 2024 Dette ser ut til å være en teknisk feil i forbindelse med at det pågår ei omlegging av de søkbare emigrantdataene i Digitalarkivet. Jeg tror at noen data er flyttet på, uten at søkeindeksen er synkronisert, og så "reagerer" systemet med å vise treffene som "klausulerte grunnet taushetsplikt". De tre postene som er berørt, er søkbare i et kildespesifikt søk: https://www.digitalarkivet.no/search/12/43636?fornavn=Elias&etternavn=Mat* I det kildetypespesifikke søket er det også én post som vises som treff, men som man får feilmelding på, om man forsøker å åpne den: https://www.digitalarkivet.no/search/3?no_alias=1&fornavn=elias&etternavn=mattsson&aar=1883 Sistnevnte må være en relatert feil, for i det kildespesifikke søket fungerer også denne posten normalt: https://www.digitalarkivet.no/search/12/43635?fornavn=Elias&etternavn=Mat* Torbjørn Igelkjøn reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå