Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til tyding av et skifte i 1844

HåvardD
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg driver med research på en kar ved navn Isak Isaksen Gaustad (født 1814), gift med Martha Jakobsdatter Gaustad (født 1817/1818, død 1857).

De fikk en sønn sammen i 1843. Deres bosted var i området Kornstad/Kvernes på Nordmøre.

Saken er at Martha senere gifter seg med en annen kar, Ole Olsen Gaustad Trøen, og jeg fant i et lite avsnitt i en bok at en ved navn Isak Gaustad omkom på sjøen da båten kullseilte i desember 1844 (se vedlagt skjermbilde av avsnittet). Jeg har prøvd å finne ut om den omkomne Isak er identisk med han jeg driver research på.

Til nå har jeg funnet ut at båtforliset det her er snakk om skjedde den 15. desember 1843 (ikke 1844), under en forferdelig storm på Mørekysten. Det var nokså mange som omkom, da mange båter var på Bremsnesfjorden på vei fra Kristiansund til bl.a. Kornstad/Kvernes-området etter å ha vært på julehandel.

Men tross iherdig leting så har jeg ikke kunnet fastslå med 100 % sikkerhet at det er den "riktige" Isak Isaksen Gaustad som omkom den dagen.

Så fant jeg et skifte på digitalarkivet som omhandler Isak Isaksen Gaustad og Martha Jakobsdatter Gaustad. Jeg tenker at det kan stå en del opplysninger i denne teksten som kan bekrefte at Isak døde under dette båtforliset i 1843 - eller eventuelt avkrefte dette. Problemet er at jeg klarer ikke å tyde teksten som står i dette skiftet, og lurer derfor på om noen her på forumet kan hjelpe meg? Jeg mener å kan tyde at navnet Ane Brandshaug er nevnt i teksten, og hennes navn er også nevnt som en av de omkomne i før nevnte avsnitt (se vedlegg). Hva hennes navn eventuelt gjør i dette skiftet vet ikke jeg, men det styrker min tro på at det handler om båtforliset, og dermed at den Isak jeg forsker på er den som omkom på sjøen den 15.desember 1843.

Så hvis noen som er flinke til å tyde tekst kunne hjulpet meg litt på vei hadde det vært helt supert:-)

Her er link til det nevnte skiftet: https://www.digitalarkivet.no/sk20090204650211

På forhånd tusen takk!

1800-tallet - EN ISAK GAUSTAD OMKOMMER PÅ HAVET I 1844 - gjør mer research.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet er etter […] sammesteds den 15 forrige Maaned paa

Søen omkomne Leilænding Isak Isaksen

Gaustad den yngre […]

Datoen dette er skrevet: Aar 1844 den 11te Januar. Men skiftet ble holdt i september -44.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad. Brandshaug:

Eneste jeg finner i den svært utydelige teksten er –

Det bemærkes at Afdøde var Formynder

for Nicoline Thoresdatter Brandshoug hvis Arv er beroende i Boet efter Mode-

ren[?]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet er etter […] sammesteds den 15 forrige Maaned paa

Søen omkomne Leilænding Isak Isaksen

Gaustad den yngre […]

Datoen dette er skrevet: Aar 1844 den 11te Januar. Men skiftet ble holdt i september -44.

Glimrende:-)

Kan du se om og eventuelt bekrefte at hans kone/enke (Martha Jakobsdatter Gaustad) er nevnt i teksten, eventuelt også hans sønn (samme navn som sin far Isak Isaksen Gaustad)? I så fall er det ingen tvil!

Moderen er nok den omkomne Ane Brandshaug (skal sjekke dette nærmere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvingene er enken Martha Jacobsdatter og sønnen Isak, omtrent 10 Maaneder gammel. Så, ja – «ingen tvil» 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider