Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norske skolefolk, realister, filologer og landbrukskandidater?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Tove

Det var ikke rare greiene jeg fant om Andreas.

1934-utgaven: Flaam, A. Kveta skole, Uvdal i Numedal.

Studentene fra 1920, utgitt 1948: Andreas Didrik Flåm, lærer, Flåm i Sogn, f. 22-12-99 i Flåm i Aurdal, Sogn, sønn av gårdbruker Knut F. og Ingeborg Flåm. Voss/reallinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut navnet til Hildur Elvebakk som gift, og lurer på om du finner henne under navnet Hildur Hatlebrekke ? Hun er født i 1935, så det må evt være i den nyeste utgaven.

Mvh

Ove Haugrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ove

Hun er fortsatt ikke omtalt, men mannen hennes er det i siste utgave:

Magne Oddmund Hatlebrekke, lærar, f. 25-8-1929 i Sande. Foreldre: Elektrikar Birger Hatlebrekke og Ragna f. Sandanger. Tromsø lærarskole 1957. Grunnfageks. i matematikk. Tilsett ved Torshus folkehøgskole, Fannrem. Vadsø komm. høgre almennskole, Vadsø. No tilsett i Vik ungd.skole, Vik. Gift 1957 med Hildur Elvebakk. Foreldre: Erling Elvebakk og Aslaug f. Sørensen. 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

Jeg søker opplysninger om 2 lærere. Kan du se om du finner opplysninger om lærer Kristine Marie Fladmark, g. Pedersen, f. 24.07.1853 i Molde samt lærer Inger Sjursdatter med etternavnet Lund eller Ulvund, f. 25.09.1853 i Vossestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp igjen, Carsten !

Jeg Hadde funnet fram til Magne Oddmund som svært sannsynlig ektemake til Hildur, men nå vet jeg det sikkert, samt at de hadde (minst) 2 døtre.

Flott at du tar deg tid til å hjelpe alle oss som etterspør oppslag, både når det gjelder skolefolk og alle de andre bøkene du slår opp i.

Med hilsen og stort smil fra Ove H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tore

Georg Anton Ruud Schou, meteorolog, adr. Oslo, f. 17-1-1900 i Oslo, sønn av gårdbruker og gårdeier Ole Petter Schou og Josefine Ruud. Eks.art 1919. Matem.-naturvidenskapelig embedseksamen 1927, bifag: astronomi, fysikk, mekanikk, hovedfag: metematikk.

Hovedfagsoppgave: "En fremstiling av algebraiske funksjoner ved Riemannske flater". Ped.eks. 1923. Timelærer ved Ski priv. middelskole 1919-21. Timelærer ved Hammersborg komm. h. almenskole 1920-21. Assistent ved Det meteorologiske institutt 1921-29. Meteorolog samme sted fra 1929-. Gift 1927 med nedennevnte cand.mag. Kari Johanna Schou. 1 sønn.

Kari Johanna Schou, assistent ved Det meteorologiske institutt, Oslo, f. 18-12-1903 i Lillesand, dtr. av kjøpmann Ole Stendal og Anna Johansen, eks.art. 1923. Matem.-naturvidenskapelig adjunkteksamen 1926, fag: geografi, botanikk, matematikk. Assistent ved Det meteorologiske institutt fra 1927-.

Studentene fra 1919, utgitt 1950:

Georg Anton Ruud Schou. Direktør, cand.real, V-Aker, f. 17-1-1900 i Oslo, sønn av gårdbruker Ole Petter S. (6.1.1865-) og Lene Josefine Ruud (22.8.1870-). Gift 1) 6-8-1927 i Oslo med Kari Johanna StendaL, F. 28-12-1903 i Lillesand, død 28-1-1940, dtr. av kjøpmann Ole S. (død 1940) og Anna Johansen (død 1910). Gift 2) 12-8-1947 med Solveig Marie Falch, f. 1-2-1908 i Oslo, dtr. av kjøpmann Herman Alfred F. og Inga Engebretsen. (Her er nevnt en sønn f. 1931 i Oslo).

Frogner skole/reallinjen. - Timelærer ved et par skoler 1919-21. Ass. ved Meteorologisk Institutt 1921-29. Meteorolog 1929-45. Direktør for Schous Tekniske Institutt siden 1945. - En del avhandlinger og artikler, vesentlig på det klimatologiske, hydrologiske og glasiologiske og luftelektriske område.

Styremedlem og formann i Realistforeningen. Formann i Realistenes Lønnsorganisasjon. Medlem av Realstudentenes Særutvalg. Styremedlem og formann av Follo fotballkrets. Varamann til hovedstyret for Filologenes og Realistenes Landsstyre 1925-28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei

Fins det opplysninger om håndarbeidslærerinnen Dorthea Krokstrand f. 1931?

Lærer Laurits J. Myklebust f. 1879 d. 1965

Lærer Toralf K. Bruu (Troligvis bare med i den første utgaven)

Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove

1966-utgaven: Dortea Krokstrand, lærer i tekstilforming ved barne- og ungd.skolen i Dønna, f. 1-11-1931 i Nord-Rana. Foreldre: Bonde Nils Krokstrand og Anne f. Rundhaug. Den kv. industriskole, Oslo 1961. Pedagogisk-fagmetodisk tilleggsutd. 1963. Tidl. tilsatt i Dønnes 1955-57, Lier 1961-64. Nå tilsatt ved Midtbygda sentralskole, Dønna.

Hennes søster Minda er også omtalt.

1934-utgaven:

Laurits Myklebust, lærar, Grønøy, Meløy, Nordland, f. 27-2-1879 i Borgund, Sunnmøre. Foreldre: Petter Larsen og Petrine. Eks. Elverum lærarskule 1901. Lærar i Bolga, Meløy, 1901-21. Åmnes, Meløy, 1921-. Medlem av heradstyret 1913-16 og 1920-22. Lærarane sin målsm. i skulestyret 1909-24. Form. i skulestyret 1909-19 og 1921-22. Revisor Meløy Sparebank 1911-21. Medlem av styret frå 1922. Medlem av soknerådet frå 1926 m.m. Gift med Ragnfrid Hokland, f. 1899 i Hadsel. Foreldre: Bonde Joakim Hokland og Nemine. 1 dotter.

Toralf Bruu finner jeg ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten.

Finner du noe om disse?

Petra Elisabeth Voss (trolig kalt Elise), født 1878 i Kristiania, gymnastikklærer.

Kristian Larsen Taskerud, født 1887, trolig i Nes på Hedmarken, sløydlærer.

Thorleif Stub Lae, født 1888 i Kristiania, overlærer.

Bergljot Strøm, født 1894 i Sannikedal, kanskje gift med Eyvind Sundby, lærerinne.

Paul Sivertsen Vist, født 1895 i Inderøy.

Sigvald Gregusson, født 1897, trolig i Sparbu, lærer.

Johan Wilhelm Midelfart Bjørneby, født 1906 i Fredrikstad, gymnastikklærer.

Torlaug Oddny Hofstad, født Vist i Verdal i 1923 (datter av Paul over), husstell-lærer.

Odd Ragnar Naustvoll, født 1933 i Inderøy.

(Beklager at jeg kommer med så store doser om gangen.)

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar også sjansen på:

Karl Falck Wasserfall, født 1882 i Tvedestrand, meteorolog.

Inkluderer boken med realister også ingeniører o l?

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

Elise Voss er ikke omtalt.

1934-utgaven: Chr. L. Taskerud, sløidlærer, Håvang, Nes, Hedmark, f. 7-11-1887 i Ringsaker. Foreldre: Lars Taskerud og Antonethe. Eks. Kristiania Kunstindustrimuseum (helt godkj. av departementet). Treskjærer ved Harpefoss møbelfabrikk. Senere sløidlærer i Ringsaker. Speiderleder for 1. Nes tropp fra 1921. Gift med Mari Myhre. Foreldre: Gunnar Myhre og Olda. 3 sønner, 4 døtre.

Thorleif Stub Lae er ikke omtalt i "skolebøkene", men i Studentene fra 1907, utgitt 1932:

Han var f. i Kristiania 30-12-1888 av foreldre sogneprest Martinius Lae (f. på Østre Toten 4-7-1852, død i Fåberg 5-4-1910) og Alfhild Henrichsen (f. i Kristiania 5-10-1862). Ugift.

Han bodde i Kristiania og gikk på Oslo middelskole, til hans far i 1903 blev forflyttet til Fåberg. Fra 4. middel av var han elev av Lillehammer off. høiere almenskole, hvor han også tok artium. - Krigsskolen følgende vinter, hvorpå han studerte teologi og tok embedseksamen våren 1913 og praktikum høsten s.å. med karakterene 2-2. Medlem av den teol. forening "Mogibah".

Derefter hadde han en del vikariater som overlærer ved Kongsberg skole og Grimstad skole 1914 og som løitnant på nøitralitetsvern ved Kristiansand og på Nestun 1915, - til han høsten 1915 blev ansatt som overlærer ved Storms skole, Stavanger. Høsten 1916 blev han forflyttet til Sarpsborg skole, men blev allerede desember s.å. syk (pseudo leukemiæ).

Senere var han aldri helt frisk, men blev ved hjelp av røntgenbehandling efter en tid istand til å arbeide igjen. Han var nu ett år på kontor hos Karl Kierulf & Co., til han høsten 1919 overtok et vikariat som overlærer ved Hegdehaugens skole, Oslo. - Fra høsten 1920 var han ansatt som lektor ved Frogner skole, Oslo, hvor han blev til han den 21-12-1921 avgikk ved døden. Han vil minnes av sine venner for sin fine, elskverdige personlighet; han var en av dem som der ikke er svik i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergljot Strøm/Sundby finner jeg ikke omtalt, men hennes mann er omtalt i studentene fra 1910:

Eystein Sundby, født i Oslo 8-6-1891. Far, James Johannes Sundby, journalist (f. i Vestby 26-6-1864, død i Oslo juni 1912). Mor, Ingeborg Margrete, født Due (f. i Grimstad 9-3-1867, død i Arendal 12-11-1934). Farsslekten fra gården Sundby i Vestby i Akershus.

Jeg blev gift i Mo i Ranen med Bergljot Strøm. Hun var født i Sannidal 12-6-1894 som datter av sogneprest H.A.Strøm, senest sogneprest i Mo i Ranen og Bergljot, født Vanelius. Min hustru døde i Arendal 23-4-1934. (Her er nevnt 3 barn).

Jeg tok realartium på Frogner høiere almenskole i Oslo i 1910 og avgangseksamen Norges Tekniske Høiskole på bygningslinjen i 1915. Ekstraingeniør i veivesenet Møre fylke 1915-17, ass.ing. i Finnmark of Aust-Agder fylkes veivesen 1917-21. Avd.ing. i Aust-Agder veivesen siden 1921.

Gift 2.gang 28-3-1936 med Sigrid Thomassen, f. 17-6-1896, datter av bankbokholder O.Thomassen og hustru Louise, f. Rosanowski, Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1934-utgaven: Paul Vist, lærar, Verdal, f. 3-7-1895 i Sakshaug, Inderøy. Foreldre: Bonde Sivert Vist og Tale Salberg. Eks. Levanger lærarskule 1920. Noregs Lærarhøgskule. Fleire kurs. Lærar Hodalen, Tolga, frå hausten 1920 til nyår 1921. Volhaugen skule, Verdal, 1922-. Delteke i ungdoms- og avhaldsarbeid. Gift med Olga Otelie Åkerhus. Foreldre: Bonde Sef. Åkerhus og Oline Solberg. 2 søner, 1 dotter.

Fra samme bok: Sigvald Gregusson, lærar, Sparbu, N-T, f. 19-8-1897 på Høle i Høgsfjord. Foreldre: Prost Jakob Gregusson og Anna. Eks.art. Till.pr. ved lærarskulen. Lærar Mære krins, Sparbu, 1926-. Gift med Olaug Ingebjørg Holde. Foreldre: Bonde Ole Holde og Anna. 2 søner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan og Torlaug finner jeg ikke omtalt.

1966-utgaven:

Odd Ragnar Naustvoll, lærer i spesialskolen, Malvik, f. 19-4-1933 i Inderøy. Foreldre: Bonde Jørgen Naustvoll og Julie f. Alstad. Levanger lærerskole 1955. Statens kurs til utd. av døve- og tunghørtlærere. Statens kurs til utd. av lesepedagoger. Vikar ved folkeskolen i Inderøy til høsten 1957. Øyer off. skole for døve 1957-60. Tilsatt ved Vikhov off. skole for tunghørte, Vikhamar, Malvik fra 1960.

Stipend for å studere utd. av døve og tunghørte i Sverige og Danmark høsten 1964. Form. i Øyer Døvelærerlag til 1960. Styremedlem i Vikhov lærerlag til 1964. Form. i Norges Døvelærerlag og styremedl. i Norske Spesialskolers lærerlag fra 1964. Gift 1958 med Brita Dahlum. Foreldre: Einar Dahlum og Astrid f. Holde. 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentene fra 1903, utgitt 1928:

Karl Falch Wasserfall. Jeg er født i Tvedestrand den 5. august 1882 av foreldre sorenskriver Karl Falch W. (f. 24. mai 1833 i Kristiania, død 18. okt. 1911) og Ragnhild Beate Marie, f. Wanelius (f. 21. febr. 1850 på Kongsvinger festning).

Jeg blev gift 29. april 1917 med Hanna Kristine Nergård, født 12. juli 1886 i Vestre Aker, datter av direktør Nils Stockfleth Schultz Nergård og Hanna Christine, f. Gundersen. Barn: Hans Jacob Nergård, født 17. okt. 1919, Iver Stockfleth Nergård, født 1. mars 1923, begge i Kristiania.

Indtil mitt tiende år hadde jeg privat undervisning. Efter kortere tid å ha frekventert Lillestrøms og Tvedestrands middelskoler havnet jeg i 1896 på Aars og Voss, hvor jeg i 1899 tok midelskoleeksamen. Da jeg hadde gjennemgått første gymnasium forlot jeg imidlertid skolen for godt og fremstillet mig som privatist til eksamen artium.

I 1903 lot jeg mig immatrikulere ved den tekniske høiskole i Dresden. Her studerte jeg til høsten 1907. Da jeg forlot høiskolen, hadde jeg ikke avlagt nogen avsluttende eksamen. I desember 1907 drog jeg til Sydamerika og efter nogen måneder å ha flakket omkring i Uruguay og Paraguay blev jeg tilbudt ansettelse ved det meteorologiske institutt i Argentina. Den argentinske stat skulde sende en overvintringsekspedisjon til "Orcadas del Sud" - Syd Orkney-øene i Antarktis - og det var da meningen at jeg skulle delta i denne ekspedisjon.

Medlemmene av ekspedisjonen var foruten mig en svenske og en skotlender med en italiensk tyroler til kokk. Ved det magnetiske observatorium i Pilar fikk jeg den nødvendige undervisning, og i januar 1909 gikk vi i Buenos Aires ombord i marinens fartøi "Uruguay" - bekjent fra undsetningsekspedisjonen efter Nordenskiöld. På veien besøkte vi Ildlandet og ankom i midten av februar til Orcadas. Her blev vi satt iland og tilbragte så et år i absolutt ensomhet. Hvorledes livet arter sig under en slik overvintring kan vanskelig beskrives - det må opleves.

I februar 1910 kom "Uruguay" og hentet oss, og via Georgia reiste vi tilbake til Buenos Aires. Jeg fikk nu ansettelse ved det magnetiske observatorium i Pilar og blev 4. mai 1911 utnevnt til embedsmann - 1ste magnetiker. Ved observatoriet i Pilar tilbragte jeg de lykkeligste år av mitt liv, og det var med vemod jeg ved juletider 1914 sa dette herlige land farvel for å reise tilbake til Norge.

Høsten 1915 blev jeg ansatt ved utarbeidelsen av det magnetiske materiale Roald Amundsen hadde samlet under "Gjøa"-ekspedisjonen, 1903-06. Med denne bearbeidelse var jeg beskjeftiget til høsten 1921, da arbeidet kunde avsluttes. Dessverre har der hittil manglet penger til utgivelsen av dette omfangsrike verk, men det ser dog ut til at iallfall et bind vil foreligge trykt innen utgangen av dette år. Siden 1921 har jeg vært beskjeftiget med å bearbeide avdøde professor Hansteens efterlatte magnetiske materiale, et arbeide der ennu ikke er avsluttet.

Når det gjelder ingeniører kan du stille ev. spørsmål i enten dette temaet

http://forum.arkivverket.no/topic/475-noen-som-oensker-oppslag-om-studenter-1814-1936/page__hl__studenter__fromsearch__1

eller dette

http://forum.arkivverket.no/topic/906-noen-som-oensker-oppslag-i-tekniske-skoler/page__hl__%2B%F8nsker+%2Boppslag__fromsearch__1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det opplysninger om skolelærer Elias Olsen Arne f. 1856 i Haus? Bodde i 1900 og 1910 i Larvik, hvor han var skolelærer.

Hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten Schanche!

Finner du noe om Svend Bergstrøm f.1888, Tromsø-seminarist fra 1914, lærer på Tromsø seminarium 1921-1947.

Er også nysgjerrig på om det finnes noe om hans kone Signe Bergstrøm.

Mvh Mads Rongen Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider