Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norske skolefolk, realister, filologer og landbrukskandidater?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

I 1952-utgaven står det stort sett det samme, bortsett fra at de hadde 3 adoptivsønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg forstår. Men betyr det at det hverken i 34-utgaven eller 52-utgaven står eksplisitt at Signe er lærerinne.

Jeg kjenner til de to første adoptivbarn. Det var de to yngste sønner til Signes søster på Vadsø som døde av tuberkulose. Det tredje adoptivbarn er en nyhet. Lurer på hvordan man kan finne ut av hvem det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1934-utgaven står det at hun var lærerinne, i 1952-utgaven er ikke hennes yrke nevnt. Svein var også kretssjef for Troms krets av Norsk Speiderguttforbund 1933-39. Med i styret for kr. organisasjoner og lærerlag. Utgitt: Kristenlæren "Jeg tror". "Arbeidsbøker for kristendom". Tildelt "Den hvite hederslilje" N.S.F. Norsk Hageselskaps sølvmedalje. 1. premie ved hagemesse i Tromsø 1938. Redaktør av "Bed og arbeid" 1942-46. Hobby: Hagestell, fotografering, filateli, bokbinding og lærplastikk. Særstudium: Teologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei har du mulighet til å se om du kan finne Egil Ossian Jacobsen f. 1895 i oversikten over landbrukskandidater. Han gikk antagelig på agronomkurs på Ås et sted mellom 1913 og 1918. Står det bilder der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Står det noe i 1934-utgaven om lærer Trygve Sevaldsen,f. 1893. Han var bosatt Jarvn. 13 i 1934 ifølge adressebok for Kristiania/Oslo og Aker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten,

Finner du noe om disse to? Begge er agronomer, og de er halvbrødre.

Reidar Wisth, født 1896. (Kanskje utdannet i Danmark?)

Eivind Theodor Hjelde, født 1911.

Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

Agronomer har jeg ingen oversikt over. De er ikke nevnt i studentbiografien så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Agronomer er landsbruksutdannet, det har du rett i, men de er ikke "kandidater". Den siste betegnelsen (som blir forkortet "cand" - eksempelvis som i "cand. med" og "cand. jur." etc) er forbeholdt det såkalte "embetsstudiet" som fra gammelt av er betegnelsen på landets høyeste akademiske utdannelse innenfor ulike fag. En agronom er m.a.o. utdannet på en landbruksskole eller en jordbruksskole (3 år?), mens en landbrukskandidat er utdannet på f. eks. det som tidligere het NLH, Norges Landsbrukshøyskole på Ås (5-6 år?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne Fredrikke Bergh (1860 - 1916) her? Hun var lærerinne på Frk. C. Bonnevies Pigeskole i Kristiania i årene 1903 - 1910, kanskje også tidligere enn 1903. Hun var dessuten engasjert som teaterforfatter (hvis det er noe som heter det). Jeg lurer på hva slags utdannelse hun hadde og på hvilke skoler hun eventuelt har gått. Hun skal visstnok ha undervist i norsk. Hun var datter av stortingsmannen og presten Haagen Ludvig Bergh (1809 - 1863).

Jeg har også spurt om henne her, men da ikke om utdannelsen: http://www.disnorge....p=515485#515485

Først nå (29. juni) ser jeg at dine oppslagsbøker starter i 1930-årene. Da var jo Fredrikke for lengts død. Beklager, Carsten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Aage

Beklager sendt svar, men jeg har vært på hytta noen dager og der er det ikke tilgang på hverken nett eller mobil. Det er som du sier, hun er ikke omtalt fordi hun var født i tidligste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk likevel for din tilbakemelding! Og du må få lov til å være på hytta uten å stå parat for oss andre hele tiden! Vi er mange som er glade for alt det du hjelper oss med. Jeg tror du har et slik emne om prester også, her i forumet. Det skal jeg finne nå og legge inn et annet spørsmål til deg. (Det er om den presten som begravde Fredrikke Bergh ovenfor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ragnhild

Han er omtalt i "Norges filologer og realister":

Selberg, Ole Michael Ludvigsen, rektor ved Gjøvik komm. h. almenskole, f. 7-10-1877 i Eikefjord i Sunnfjord, sønn av gårdbruker Ludvig Axelsen Selberg og Katharina Michaelsdatter Åse.

Eks. ved lærersolen 1900. Eks.art. 1904. Matem. - naturvidenskapelig embedseksamen 1918, bifag: fysikk, astronomi, mekanikk, geografi, hovedfag: matematikk. Hovedfagsoppgave: "Om den algebraiske opløsning av metacykliske ligninger av primtalsgrad med en fullstendig opløsning av den metacykliske 5te gradsligning i den Bringferradske form".

Dr. philos. 1925. Doktoravhandling: "Ein Beitrag zur Theorie der algebraisch auflösbaren Gleichungen von Primzahlgrad". Har to ganger hatt bidrag av Nansenfondet til fortsatte matematiske studier. Studerte matematikk i Leipzig i 1922.

Folkeskolelærer i Kvinnherad 1900-02. Folkeskolelærer i Evanger 1905-06. Lærer ved Alvøens bruksskole 1905-06. Lærer i Sogndal i Dalene 1906-08. Dessuten kasserer og bokholder i Sogndal Sparebank. Bestyrer av folkeskolen i Langesund og de dermed forbundne middelklasser 1908-17.

Overlærer ved den nyordnede middelskole i Langesund og samtidig inspektør ved folkeskole 1916. Leste til embedseks. på 4 år for å kvalifisere seg for denne stilling. Lektor ved Voss off. landsgymnas 1917-20. Dessuten bestyrer av den tekniske skole der. Direktør i "Gjensidige" 1920-21. Lektor ved Sydneshaugen komm. h. almenskole 1921-32. Kst. rektor her 1922-23. Rektor ved Gjøvik komm. h. almenskole 1932 -.

Gift 1903 med Anna Kristine Skeie, f. 24-8-1874, dtr. av kirkesanger og lærer Brigt Arnesen Skeie og Brita Hansdtr. Bru. 5 sønner og 4 døtre, hvorav 1 død.

I studentbiografien utgitt 1929 tar jeg med følgende: "I mitt ekteskap har jeg 9 barn: Anna, f. 1904, examen artium 1924, stud.filol., Henrik f. 1906, examen artium 1922 og cand.real. 1928, Hjørdis f. 1907, examen artium 1927, Ingrid f. 1909 og død 1927, Sigmund f. 1910, Maja f. 1912, Ole f. 1915 og Atle f. 1917.

Mine barn har skaffet meg megen glede. De er alle vel begavet og skikker seg vel. Derfor var det mitt livs tyngste stund da Ingrid døde fra oss ifjor. Ved sitt åpne, hjertevarme og vinnende vesen og sin sterke karakter var hun ikke bare som en hjemmets solstråle, men også det naturlige centrum i søskenkretsen."

Hvis du ønsker info om barna, så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kan du finne henne i Norske Skolefolk ?????

Mine Olea f. 6/3-1899 i Brønnøy. Datter av Arnt Olsen. Hun var fra Lund i Brønnøy og kan ha brukt etternavnet Lund. Virke : Trolig Gran på Hadeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor

Jeg har sett temaet ditt på slektsforum, men kan ikke finne henne omtalt hverken som Olsen, Lund eller Mikkelsen i Norske skolefolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne ut mer om Laurits Karolius Larsen, f. 1887 i Helligvær, Bodin, Han var underoffiser, men arbeidde etter 1920-tallet som lærer. Det er mulig han gikk lærerskolen på Volda. Har du noen spor etter han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan

Det er ingenting å finne i "skolebøkene". Iflg. underoff.kalenderen fra 1924 tok han eksamen i 1913 og ble sersjant 1-7-1915, adressen var Helligvær pr. Bodø. Så er han nevnt i Aftenposten 11-11-1967: 80 år imorgen, tidligere lærer Laurits Larsen, Helligvær pr. Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...