Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Noen som ønsker oppslag i Norske skolefolk, realister, filologer og landbrukskandidater?

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Hei, finnes det noe informasjon om lærer Nils Olsen Eidhammer? Han var født i 1871 og var lærer i Vats i Rogaland allerede i 1900 og fortsatte som lærer samme sted hele sin yrkeskarriere såvidt jeg vet.

Siri

1934-utgaven:

Nils Eidhammer, lærer, Øvre Vats, Ryfylke, f. 11-11-1871 i Vestnes. Foreldre: O.L.Eidhammer og Gjertrud Sørås. Eks. høiere lærerprøve Stord 1894. Kort vikariat i Vestnes. Konst. Lindås des. 1894 til nov. 1895. Velde krets, Vats, 1895-. Har vært formann i linings- og overligningsnevnd. Lærernes repr. og form. i skolestyret. Herredets ordfører i 2 perioder. Medlem av forliksrådet i mange år. Form. i Vats sparebanks forst.skap siden bankens stiftelse 1913.

Gift med Anna Taletta Tvedten. Foreldre: Kirkesanger Hans Tvedten og Ragnhild Torsteinsdtr. Aartun. 4 sønner og 4 døtre.

2 av sønnene er omtalt i 1952-utgaven hvis det skulle være av interesse.

Fridtjov Hallfrød Eidhammer, lærar, Øvre Vats, Rogaland, f. 24-1-1911 i Vats. Foreldre: Lærar Nils Olsen Eidhammer og Anna Tvedten. Eks. Stord lærarskule 1934. Kurs i musikkteori og tresløyd. Kst. Suldalseid og Ulladalen krinsar 1934-35. No tilsett Solberg skule, Vats. Skulestyremedl. Tele del i fråhaldsarb. Gift med Stina Josefine Gule. Foreldre: Skipsførar Ingebrigt Gule og Hanna Bakkevoll. 2 søner, 1 dotter.

Torstein Eidhammer, lærar, Sand, Rogaland, f. 9-8-1913 i Vats. Foreldre: Lærar Nils Eidhammer og Anna. Ryfylke folkehøgskule. Mellomskuleeks. Firda gymnas 1937. Handelsgymnas 1939. Eks.art. i nokre fag. Vikar Suldal 1939. Eide, Vats, 1940. Kst. Tørresdal og Stokkedal, Vats, 1940-44. Nedre Vats framh.skule 1944-45. Tenestegjorde ved Haugesund politikammer 1945-46. Lærar Ryfylke folkehøgskule, Sand frå 1946. Hobby: Språk. Gift med Konstanse Kjeke. Foreldre: Bonde Torger Kjeke og Anne Marie. 2 søner.

Norges skibsførere 1935-1953:

Ingebrigt Gule, Kristiansund, f. 1-2-1886 på Bud i Romsdal. Til sjøs 1904 med b.s. "Tora" av Kristiansand. Styrm.eks. 1909 i Haugesund. Styrmann med d.s. "Rayton Dikson", d.s. "Helma", d.s. "Snygg" m.fl. Ble i 1920 fører av d.s. "Parat" av Trondheim, tilh. Norsk Bjergningskompani. Har senere ført d.s. "Ulla", d.s. "Stærkodder" og d.s. "Traust", alle av Trondheim. Fører nå kranfartøy "Jason" av Bergen. - Norsk Bjergningskompani's sølvberger etter 25 års tjeneste. - Gift. 4 barn.

Står der noe om Ottar Johan Løyning, fødd i Sauda 1899?

Lærar i Lysebotn og deretter i Muslandsvåg frem til 1966. Spesielt hvlket år dei flytta, men ellers er "alt av interesse" :)

Åsbjørg

1952-utgaven:

Ottar Løyning, lærar, Muslandsvåg, Rogaland, f. 9-8-1899 i Sauda. Foreldre: Bonde Paul A. Løyning og Kari Årtun. Eks. Kristiansand lærarskule 1923. Kurs i sløyd, gymnastikk, fysikk, ped. psykologi, jordbruk, husdyr, hagebruk, landbruksbokføring, skogbruk og bibliotekstell.

Lærar Fitjar 2 mndr. 1923. Forsand 1923-46. No tilsett Muslandsvåg skule, Nedstrand. Diplom frå Norsk Korrespondanseskule. Gift med Kristina Lyse. Foreldre: P. K. P. Lyse og Martha Likvam. 2 døtrer.

• 4 uker senere...

Har du oppslagsmuligheter for jernbanefolk også?

Jeg forsøker å hjelpe en med opplysninger om en stasjonsbetjent Karl Edvin Larsen som er ført i kirkeboken i Ullensaker her (se nr 2) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3928&idx_id=3928&uid =ny&idx_side=-34. Her står det bosted Lørenskog mens det i fødselsmeldingen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=564&idx_id=564&uid=n y&idx_side=-35 for sønnen Karl Oskar står at han er født i Lørenskog.

Det er mulig at det er Karl Edvin som er gravlagt i Sandefjord 7.8.1967, men der er det kryssende opplysninger.

mvh

Osvald Rydjord

Jeg har sett temaet ditt på Slektsforum og sjekka i "Jernbanebøkene" uten å finne han dessverre og noen dåp i Skedsmo/Lørenskog har ikke jeg funnet. I fødselsregisteret står det Karl (Oskar) Edvin ser jeg. Tenkte kanskje det kunne være denne karen i 1910, men jeg har sett på dåpen hans og han er ikke døpt Karl. Hans far er fra Ullensaker.

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036372028347

• 2 uker senere...

Vet du ikke hvor han var lærer heller ? Det er flere Ole/Ola/Olav Løken , men det er den Oen som forvirrer.

Jeg har sendt deg en mail i tillegg med forslag på en mulig kandidat fra FT 1910.

• 1 måned senere...

Carsten, eg er vorten merksam på nok ein lærar, som eg vonar du kan finna litt opplysningar om:

Ivar Gudmundson Nedrebø, fødd på Finnøy 21.10.1922, døydde på Finnøy i 2009. Han skal ha vorte utdanna i eller nær Oslo og var lærar mellom anna i Gudbrandsdalen og i Sogn.

Hjarteleg takk for hjelpi!

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

1966 utgaven:

Ivar Nedrebø, lærar ved barneskolen i Finnøy, f. 21-10-1922 i Stjernarøy. Foreldre: Bonde Gudmund Nedrebø og Ragna f. Flø. Ex.art. 1947. Stavanger lærarskole 1963. Suppl.kurs i engelsk ved Sagene lærarskole 1965. Tidl. tilsett ved framh.skole i Hjelmeland og Fister. No lærar i Kyrkøy, Finnøy. Komm. utd.stipend 1965. Form. i Finnøy lærarlag frå 1964.

Gift 1943 med Mary Pettersen. Foreldre: Lars og Ine Pettersen. 4 søner, 3 døtre.

Kan du finne noe om Johan Martinius Guttormsen Stomnås f. 1899 i Kristiansand og død 1988. Han virket som lærer i Landvik i Aust-Agder og Vennesla i Vest-Agder. Er interessert i alt som står om ham.

Hilsen

Benn Johan Rislaa

Benn Johan

Johan Martinius Stomnås, skolestyrar i Vennesla, f. 25-6-1899 i Kr.sand. Foreldre: Bonde Guttorm Stomnås og Kari f. Ask. Notodden lærarskole 1923. Landbr. skoleeks. 1920. Askov sløjdlærerskole 1937. Ymse lærarkurs.

Tidl. tilsett i Landvik 1923, Herøy 1938, Strandebarm 1940, Nord-Odal 1945, Hedrum framh.skole 1948. No tilsett (1966) ved Moseidmoen skole, Vennesla. Styrar ved same skole frå 1964.

Stipend av O. G. Uelands legat, Vennesla komm. Fondet for Svensk- Norsk samarb. og Noregs lærarlag, studiereiser i dei nordiske land (morsmålsopplæring, skolehage, teikning og sløyd).

Skrive ymse dikt m.m. Vore formann i skolestyre, misjonslag, kr.ungd.lag og barnelag. Vore medlem av fylkesstyre for DNT og av styret for V. Agder lærarlag. Vore lærarfronten sin tillitsmann i Strandebarm. Hobby: Landskapsmåling.

Gift 31-10-1925 med Odine Håland, f. 1906 i Landvik. Foreldre: Bonde Karl Håland og Åse Sollid. 3 søner og 4 døtre.

PS. Hans bror Arthur og en datter er også omtalt i bøkene.

På 1920-tallet kom lærer Hans Gunleiksrud (født i Tinn i 1896) til Nittedal. Kan du finne ham og se hvilket år han kom?

Han var overlærer da jeg gikk på Rotnes skole på 1950-tallet.

Hei Dag

1934-utgaven: Hans Gunleiksrud, Rotnes skole, Nittedal.

1952-utgaven: Hans Gunleiksrud, lærer, Nittedal, f. 19-6-1896 i Tinn. Foreldre: Bonde O. H. Gunleiksrud og Gro Lurås. Eks. Holmestrand lærerskole 1917. Askov Højskole 1919. Lærer Stokke framh.skole. Skjåk framh.skole. Nå tilsatt Rotnes skole, Nittedal. Hobby: Gardsarb., bøker. Gift med Ruth Øksne. Foreldre: Bonde Torgeir Øksne og Ragna. 2 sønner, 1 datter.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.