Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i Norske skolefolk, realister, filologer og landbrukskandidater?

Carsten Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei!

Kan du finne noe om lærer Arnt Aardalen som hadde sitt virke i Birkenes i Aust-Agder. Han var født 07.03.1902.

Hilsen

Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1952-utgaven:

Arnt Årdalen, lærar, Birkeland, Aust-Agder, f. 7-3-1902 i Birkenes. Foreldre: Bonde Ole Aardalen og Anna Sofie. Eks. Kristiansand lærarskule 1923. Statens sløyd- og teiknelærarskule 1947. Lærar Flå og Semumstad skular 1923. No tilsett Flå og Birkeland skular, Birkenes. Med i idrotts- og fråhaldsarb. Lærarane sin målsmann i skulestyret frå 1945. Form. i Birkenes lærarlag. Styremedl. i Sand pedagoglag. Gift 1939 med Sofie Liane. Foreldre: Bonde Bendiks Liene og Elma. 1 son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten.

Jeg ønsker informasjon om min klasseforstander gjennom sju år på folkeskolen Maritta Thorsen. Jeg vet hun er gravlagt på Bremsnes ved Kristiansund, og tror hun også ble født der:

Jeg tror dette er Maritta Thorsen i 1900, men er ikke sikker:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01554&gardpostnr=291&personpostnr=1812&merk=1812#ovre

Jeg tror videre dette er henne i 1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036353005548

Hun var ved Allanengen skole i Kristiansund fra slutten av 1920-tallet, min svoger hadde henne også som klasseforstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid. Hyggelig !

1966-utgaven: Maritta Thorsen, lærerinne, Kr.sund, f. 22-12-1891 i Bremsnes. Foreldre: Fabrikkbestyrer John Thorsen og Marit Skjøtskift. Eks.art. 1910. Kurs i engelsk og tegning. Oslo lærerskole 1912. Den kv. industriskole 1920. Lærerinne Kr.sund folkeskole. Gikk av med pensj. 1957. Vært formann i lærerinnelaget. Lærerinnenes repr. i skolestyret 1945-47.

Studentene fra 1910, utgitt 1935: Maritta Thorsen.

Jeg er født i Kristvik i Bremsnes 22-12-1891 av foreldre fabrikkbestyrer John Thorsen (født i Meldalen 15-7-1836, død i Kristvik 24-8-1909) og Marit Skjødtskift (født i Meldalen 1-4-1853). Min fars slekt stammer fra Meldalen. Jeg har tatt middelskoleeksamen ved Kristiansunds offentlige høiere almenskole i 1907, og artium ved samme skole i 1910. Var så et års tid guvernante i Rakkestad. I 1912 tok jeg eksamen ved Kristiania lærerskole, og har siden høsten 1912 vært lærerinne ved Kristiansunds folkeskole, det første året som vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Carsten! Vi 30 jentene som hadde henne i alle fag unntatt gym, tegning og sang ble sterkt preget av henne. Hun var en flink lærer, men veldig streng, for eksempel hadde vi gloseprøve i engelsk en gang i uka. Og hun satte sin ære i at vi skulle bli den beste klassen i byen ved avgangseksamen, og det mener jeg å huske vi var også. Andakt hver morgen med bønn og salmesang, den delen var det noen av oss som likte aller minst:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei!

I forbindelse med et forestående klassejubileum leter jeg etter informasjon om:

1. Leiv Hov, f. 4.1.1909 i Ålen i Sør-Trøndelag

2. Ottar Flakstad f. 27.9 1900 i Våler, Østfold

3. Anlaug Flakstad født Oftenæs, f. 7.9.1899 i Oslo

4. Anna Holmeide f. 1891, Tingvoll på Nordmøre

Alle underviste på Langhus skole i Ski på 1950-tallet.

På forhånd takk

Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1934 utgaven:

Anna Holmeide, lærerinne, Langhus, Ski, f. 25-4-1894 i Tingvoll, Nordmør. Foreldre: Bonde Einar Holmeide og Alis Holmeide. Eks. Volda lærerskole 1916. Lærerinne Andenes, Vesterålen, 1916-18. Tustna 1918-20. Nu ansatt Langhus skole, Ski.

1952 utgaven:

Anlaug Flakstd-Oftenæs, lærerinne, Ski, Akershus, f. 7-9-1899 i Oslo. Foreldre: Dep.sekr. Tobias Oftenæs-Jensen og Anvilda Olsen Bjørndal.. Eks. Elverum lærerskole 1922. Kurs i handelslære, sang og tegning. Stemmebrukskurs ved Musikkonservatoriet. Voss folkehøgskole 1916-17. Lærerinne Hosanger, Våler i Østfold. Nå tilsatt Kontra skole, Ski. Form. i lærerinnelaget 1938-47. Medl. av Ski herredstyre og formannskap. Varamann i styret for Norges Lærerinneforb. Gift med førstelærer Otttar Flakstad. 1 sønn.

Ottar Flakstad, førstelærer, Ski, Akershus, f. 27-9-1900 i Våler. Foreldre: Bonde Jens Bergersen Flakstad og Karoline Olsdtr. Den 2-årige lærerskole, Oslo. Lærerpr. ved eksamenskommisjonen 1927. Kurs i språk, sang, sløyd og gymnastikk. Lærer Langhus skole, Ski, 1928. Førstelærer samme skole fra 1949. Form. i lærerlaget 1 år. Medl. Ski herredstyre 3 år. Lærernes repr. i skolestyret 6 år. Medl. fattigstyret 1 år, form. 2 år. Sekr. i Ski skolestyre 3 år.

Leiv Hov finner jeg ikke omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sjekke om du har noen opplysninger om Jens Hoel, angivelig født 1889, fødested ukjent, som jeg tror var landbrukskandidat. Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske forstkandidater 1853-1953: Jens Hoel, f. 3-9-1889 i Eidsvoll. Tok eksamen ved NLH i 1921. Stilling: Forstmester hos godseier N. O. Young Fearnley, Hakadal, fra 1924. Drev først oppmålingskontor i Eidsvoll og var senere ansatt et år i Det Statistiske Sentralbyrå. Gift med Maud, f. Skedsmo. 2 sønner. Adresse: Hakadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Carsten,

Kan du finna ein biografi om Peder Olson JAHREN, folkeskulelærar mellom anna på Rolfsøy ved Fredrikstad, fødd i Sande i Vestfold 20.4.1866? Han skal vera avliden på Kolbotn i Oppegard 26.11.1937.

Hjarteleg takk for hjelpi!

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1934-utgaven:

Peder Jahren, fhv. lærer, Kolbotn, Oppegård, Akershus, f. 230-4-1866 i Sande, Vestfold. Foreldre: Bonde Ole Hansen Jahren og Anne Kirstine. Eks. Asker lærerskole 1890. Statens gymnastikk- og sangkurs 1896. Konst. Ømark, Østfold, 1891-92. Lærer Hovin, Telemark 1892-93. Brandval 1893-94. Utne skole, Tune, 1895-04, samtidig Tune forts.skole noen år. Nylende skole, Rolvsøy, Østfold, 1904 til høsten 1931. Arbeidet med hagebruk og gårdsbruk. Formann i hedningmisjon og sjømannsmisjon, samt ungdomsf.e.arbeid m.m.

Gift med Lina Kristine Ottum. Foreldre: Gårdeier Henrik Ottum og Maria. 2 sønner, 1 datter. Stipendier: Til statens gymn. og sangkurs, 2 sløidkurs, 2 hagekurs og 2 lærerkurs. Ved avskjed høsten 1931 valgt som æresmedlem i Rolvsøy 1. lag. Store fester og store gaver med anerkj. og takk fra skolestyret m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på kva som evt. står om

* Knut Tysnes (1893 - 1960), lærar, Hønefoss (g. med Johanna f. Åsnes)

* Karl Andersson Mork (1896 - 1973), lærar Nordland Landbruksskule, Bodø

Mvh.

Torbjørn Igelkjøn

Fra DIS Gravminneregister: Id Fnavn Enavn Tit Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår Kj F R Gnr B Gravsted Kommune Korr 3898831 Dagny Mork 1505 1908 2102 1983 0103 1983 k E 6 13 Vis Bodin Bodø korrigering.gif 3898832 Arne Kjell Mork 1003 1936 0909 2002 0404 2003 m E 6 14 Vis Bodin Bodø korrigering.gif 3898833 Karl Mork Landbrukslærer 1103 1896 2508 1973 3108 1973 m E 6 14 Vis Bodin Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Carsten for fine og nyttige opplysningar om Peder Jahren! Då har eg fått greie på det meste av det eg treng!

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Hei Carsten!

Jeg har en lærer i Oslo  Andreas Larsen født 1831 i Ullensaker som jeg lurer på om du kan finne noe om ?

Her er fam i 1865

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0218&kenr=012&bnr=0049&lnr=000

Døtrene Dina Oliane født 1861 Alette Marie født 1863 og Ragna Johanne født 1866 tok navnet Hovind og var også lærere, alle tre ugift 1910

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036372010666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Carsten,

Eg leiter etter opplysningar om ei:

Bertha Marie Pedersdotter Brækken (eller Brekken), fødd i Hafslo 8.6.1896.  Ho skal ha gått handelsskulen i Christiania kring 1920 og deretter teke lærarutdanning.  Men ho vart sjuk og flytte på 1930-talet attende til Hafslo.

Kan du finna noko om ho i bøkene dine om norske skulefolk?

Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre Lars, ingen omtale av frøken Brækken i hverken skolebøker, studentbiografier eller Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Carsten for nye spennande innlegg!

Eg har i kveld fått greie på at Bertha vart sjuk FØR ho fekk byrja på læarskulen, so difor vart det ikkje noko meir av den utdanningi.

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei Carsten, kan du se om det finnes noe om Aanon Berntsen (1847-1925) fra Vestre Sandøya i daværende Dypvåg kommune. Han gikk på Holt seminar 1868-70, og var lærer på Vestfossen i Eiker en tid, deretter på flere skoler i Dypvåg, skolestyrer på Borøya frem til 1915.

Mvh

Helge Berntsen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider