Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til tyding av kårbrev fra 1861

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Kaarbrev.

Underskrevne Peder Jørgensen Joranger gjør v[itterlig] da jeg idag har erholdt Skjøde paa mine Fædrenegaard Joranger øvre, LNo. 15, MNo. 5 i Marifjærens Thinglag af Skyld 4 Dlr. 3 ort 7 Skill., saa har jeg lovet , ligesom jeg herved lover og tilsiger mine kjære Forældre Jørgen Pedersen og Brita Johannesdatter følgende aarlige Levekaar, der skal svares dem af og som en reel Hæftelse paahvile fornævnte min Gaard saalænge nogen af dem leve, sc.

1, 6 -sex- Tdr. Korn af Loven, vel renset og tilflyet og af Vægt mindst 5 -fem- Voger pr. Tønde, samt 1/2 -en halv- Tønde Malt og 1 -een- Mæle Rug.

2, 2 -to- Kofoster og 10 -ti- Smalefoster, nemlig 6 Lamsauer og 4 Gjældsauer, med fri forsvarlig Agtning og Stiining til enhver Aarstid, og Afdrotten frit hjembragt fra Stølen. Skulde mine Forældre finde forgodt at selle 2 Kjør paa Kaaret, saaledes at disse blive min Eiendom, skulde de istedetfor Kofostrene have 3 -tre- Bismerpund Vintersmør og 3 -tre- Bismerpund Sommersmør, 2 -to- Bismerpund Vinterost og 4 -fire- Do. Sommerost, 2 -to- Kløver Vintermysse og 4 -fire- Kløver Sommermysse, hver Kløv beregnet til 32 Kander.

3, 5 -fem- Favne Brænde, Halvdelen Furu og Halvdelen Birk, der leveres dem ved deres Stue.

4, Som brugeligt Kaar skal de have:
a. En Ager kaldet Bakageren paa 3 Mælers Udsæd, der gjødsles forsvarligt for dem hvertandet Aar; 
b. Halvdelen af Frugten i Haugen;
c. En Slaatteteig kaldet Kringleholmen, der strækker sig op til Iver Jorangers Vasbæk;
d. En Tomarkteig kaldet Haugeteigen.

5, Frit Brug af følgende Huse:
Af Kammeret ved Stuen med Loftet over samme, det største Stabbur, 1 liden Løe med Loft paa og Qværnehuset med begge Qværnestene i Tverelven imod at jeg paa samme har Tilladelse til at male mine Kornvarer. Forøvrigt skal de have frit Huusrum til Styrekaarcreaturene og frit Rum i Kjælderen.

6, Fri Hest og Kjøreredskaber til alt fornødent Brug, imod at de sætte en forsvarlig Hest paa Gaarden.

7, Fri Rygt og Tilsyn i Alderdoms- og Svagheds Dage.

8, Fri Tørkning, Brygning og Bagning og Vadsk.

9, 1 -eet- Svinefoster hvertandet Aar.

I foranførte Kaar afgaaer Intet om min Moder afgaaer ved Døden før min Fader.
Bliver derimod min Moder den Længstlevende, da skal denne alene have:
4 -fire- Tønder Korn, 2 -to- Mæler Malt, 1 -een- Mæle Ruug, 2 -to- Kofoster, 6 -sex- Smalefoster der ydes hende paa samme Maade som i 1. og 2. Post bestemt.
Ligesaa skal hun have frit fornødent Brænde hjembragt og sønderhugget, samt de under 5, 6, 7de og 8de Post her frae nævnte Rettigheder.

Dette Kaar er for 5 Aar værdsat til 245 -to hundrede fem og firti- Spdlr., hvoraf 30 -tredive- falde paa Styrekaaret.-

Joranger den  __ Juni 1861.

Peder Jørgensen Jordanger.-

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider