Gå til innhold
Arkivverket

Råd om beste praksis for registrering av dødfødte i et slektstre?

Daniel Fosstvedt
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer rett og slett på hva som er beste praksis (eller i hvert fall god praksis) for registrering dødfødte barn i slektstrær. I mange tilfeller har barnet ikke fått et navn ennå. (Beklager hvis dette emnet har vært besvart før, jeg har ikke klart å finne det med søk.)

1. Er det vanlig å registrere dødfødte barn i slektstreet?
  2. Det finnes naturlig nok kun én dato i kirkeboka for dødfødte barn.
    1. Er det god praksis å registrere denne datoen som "dato for fødsel", eller er det mer naturlig å unnlate å registrere en "hendelse" for fødsel?
    2. Og er det god praksis å registrere denne datoen som "dato for død", eller der mer naturlig å unnlate å registrere en "hendelse" for død?

Mvh Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører aldri opp dødfødte. De har jo aldri levd. Jeg skriver heller i biografien til foreldrene at de har fått et, eller flere, dødfødte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Per Morset skrev:

... dødfødte. De har jo aldri levd.

Det er vel god grunn til å tru at dei fleste mødrene er usamde i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det var "vanlig" eller "forventet" at det var en del dødfødsler og spedbarnsdødlighet i hine hårde dager, så var det nok allikevel hardt nok for dem det gjaldt.
Jeg synes det er viktig å få alt med for å klare å danne seg et helhetsbildet av hvor tøft og vanskelig livet faktisk kunne være for en del, men det kommer jo helt an på hvilket formål dette slektstreet skal ha.

Skal det være en grafisk framstilling av etterkommere i flere generasjoner, så blir det jo fort "rotete" å ha med alle som ikke levde opp.

Men lager man en database med oversikt over alle par og deres barn og andre livshendelser, så bør man ha med alt der.

Endret av Frank H. Johansen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke vet hvor mange barn en dame fikk (eller hvor), syns jeg at der det bra å ha dato for alle födsler. Hvis der er en dödfödsel eller död för dåpen i et "hull" mellom födsler, er det noen ganger mulig a se at der ikke er rom for et (over)levende barn der.

Jeg liker å sette födselsdato = dödsdato for de barn som döde ved födselen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødfødte er endel av historien og viser et bilde av familien. Jeg registrerer de i slektstreet og navngir de med dødfødt og markerer de med kjønn hvis det er registrert i kirkebok og setter fødselsdato=dødsdato. Hvis det er dødfødsel i «nyere» tid er det mange hensyn å ta til personvern og reglene som gjelder for dette. I de fleste slektsprogrammer ved registrering av personer har du muligheter til å angi om denne informasjonen er fortrolig og kun er for eget bruk. Hvis du merker av at informasjonen er fortrolig kan du velge om du skal ha det med på rapporter og på den måten kan du ta bort personer som ikke skal være med, dødfødte, adopterte etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider