Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til tyding av skjøte fra 1886.

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

01 Skjøde / Jeg underskrevne lensmand Falck gjør vitteligt, at jeg har solgtligesom 

02 jeg herved i Henhold til Fuldmagt af 28 Juni thinglæst 10 Juli fra Lars Pe- 

03 dersen Næs til Hr. Skolelærer Skagen sælgerskjøder og overdrager %d%en Anpart af min 

04 Mandants Brug i Gaarden Næs søndre i Solvorns Thinglag der ved Skylddelingforretning 

05 thinglæst 5 Juni d. A. er skyldsat for urev  “ -4-6, rev. ”-4-2 med Navnet “Skagen”. - 

06 Kjøbesummen udgjør 600 – sex tusinde – Kroner, - Deraf overtager Kjøberen den paa Gaarden hvi- 

07 lende %-% Obligation til a) Norges Bank, nu til Rest - - - Kr. 1060 

08 med resterende Renter til 14 April d. A. - - - 4,10 

09 b) Hypothekbanken nu til Rest - - - Kr. 1164              1064,10 

10 med resterende Renter til 14 April d. A. 37,50        1201 50 

11 Resten - - - 2265,60 

12 bliver indtil videre at henstaa med Pant i Eiendommen og at for-     3734,40 x) 

13 rente med 5% fra 14 April d. A.            6000 

14 Forsaavidt Husmandene[sic] Johannes Einersen og Anders Jensen skulde have nogen Brugs- 

15 ret i den her overdragne Eiendom, er deres Ret forbeholdt. Dette gjelder ogsaa Kaarmanden 

16 Peder Pedersen. – Den fra Veitestrandens Opsiddere udstedte Declaration af 30 Okt 1872, thing- 

17 læst 15 April 1873 med Hensyn til Vedligeholdelse af Kanaliseringsarbeidet i ??elven har 

18 han at respectere efter sin Matriculskyld. – Forøvrigt skal Eiendommensaaledes som 

19 samme findes beskreven i den ovennævnte Skylddelingsforretning med paastaaende Huse samt 

20 til og underliggende Herligheder herefter følge og tilhøre Lærer Skagen og hans Æt til ugjen- 

21 kaldelig Odel og Eiendom. For Overdragelsen bliver min Mandant Kjøberens trygge Hjemmelsmand efter Loven 

22 Solvorn 3 August 1886 [underskrift] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.