Gå til innhold
Arkivverket

Fet prestekontor, 1716

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Ejer står vel alltid sammen med et gårdsnavn. Her kunne det kanskje være Gand (Gan) som er en gård på østsiden av Øyeren, altså i Fet.

Men jeg kjenner ikke til noe Vestre Gan på Rælingensiden.

Et alternativ som finnes i Rælingen er Vestersund.

Det mangler markering over u, men kunne kanskje tenkes lest som 

vestre Sunds ejer?

I følge bygdeboka bor det en Ole Amundsen på Tangen under Åmot i 1711, som ligger rett ved Sundet/ Vestersund.

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007081601074?page=475&searchText=«Ole Amundsen»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Ejer er absolutt en mulighet. Jeg tenkte også på Gan i Fetsund, men jeg tror heller ikke at denne gården noen gang ble delt i en Vestre Gan (har sett i bygdeboka og søkt på Vestre Gan i Nettbiblioteket). Første bokstaven i gårdsnavnet ser ut som en G synes jeg, og da heller jeg til "I Vestre Gandsejer". Men det er tvilsomt. Det var også en gård som het Garder i Fet.

Hvis første bokstaven er S så var det en gård Sanderud (Ryghs gaardnavne), men det tror jeg heller ikke stemmer.  Det fantes riktignok en Sanderudeier i 1874, men det var i Stange.

Her skulle jeg ønske at jeg var mer lokalkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Ejer står vel alltid sammen med et gårdsnavn. Her kunne det kanskje være Gand (Gan) som er en gård på østsiden av Øyeren, altså i Fet.

Men jeg kjenner ikke til noe Vestre Gan på Rælingensiden.

Et alternativ som finnes i Rælingen er Vestersund.

Det mangler markering over u, men kunne kanskje tenkes lest som 

vestre Sunds ejer?

I følge bygdeboka bor det en Ole Amundsen på Tangen under Åmot i 1711, som ligger rett ved Sundet/ Vestersund.

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007081601074?page=475&searchText=«Ole Amundsen»

Jeg tenkte på Vestegard i Rælingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider