Gå til innhold
Arkivverket

Tønsberg Byfogd, auksjonsskjøte, skjøte og panteobligasjon

Tom R. Evensen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Dette er kanskje mye å be om...

Jeg har har funnet min tipp-tipp-oldefars navn (Even Henrik Evensen) i tre dokumenter i en pantebok fra 1859 hos Tønsberg Byfogd, og jeg er spent på hva dette dreier seg om. Dessverre klarer jeg kun å tyde enkeltord og noen navn. Kunne noen ha hjulpet med å tyde disse?

Auksjonskjøte: https://media.digitalarkivet.no/view/15427/317, nederst på høyre side + påfølgende side

Skjøte: https://media.digitalarkivet.no/view/15427/318, midt på høyre side

Panteobligasjon: https://media.digitalarkivet.no/view/15427/318, nederst høyre side + påfølgende side

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg får til så mye mer enn deg, men jeg kan jo starte på Auksjonsskjøtet. Hvem som helst er velkommen til å foreslå forbedringer, eller arbeide videre med saken generelt.
Slik jeg oppfatter det, ble en part i en gård i forstaden (Nummer 59, kanskje ved navn Meat) kjøpt på auksjon. Eier hadde vært Anders Johnson Flater. Gårdparten ble solgt med alle rettigheter som forrige eier hadde hatt, og i den stand den var. Ny eier var selv ansvarlig for opprydding. Betalingen skulle foregå i rater slik at summen ble delt i 3, hvorav en tredjedel skulle betales etter 4, 8 og 12 måneder. Even Henrik Evensen, Roerskarl, hadde fått tilslaget på 422 Spd 60 Skilling nevnt. Skatter og andre tilsvarende utgifter skulle ny eier ha ansvar for fra førstkommende årsskifte.
Jeg kan se om jeg kommer videre på transkripsjonen senere.

1. Tönsberg Bÿetingsret 13 September 1859

2. No. 1  Auctionsskjöde

3. Peter Henrik Koßs

4. Bÿefoged og Auctionsforvalter i Tönsberg

5. Gjör vitterlig: at 1858 den  27. September

6. ...[delvis  overskygget, muligens "den"] efter[?] ...[?] af Sagföreren Koßs paa[?] vedkommende[?]

7. ...[? senere omtales en Anders] Johnson Flater tilhörende Andeel af Gaarden ...[?Meat?] No. 

8. 53[?] i Forstaden.

9. Hvorpaa! ... forelagt ... , hvoraf 

[neste side]
10. fölgende ...sten

11. Bemeldte Gaard, beliggende i Forstaden, ........[?]

12. muur og naglefaste Indretninger, i den Stand og Forfatning

13. den nu ...[befindes?] og med den Hjemmel, Ret og Rettighed den[?]

14. tilhörende ... Eiers .....[?] eller Forhæftelser af den

15. ...............[?] under Auctionen. Eiendommen 

16. kan af Kjöberen til....[?]... [?først?]kommende ...[?] ...[?]

17. 1859. Imidlertid[?] staaer[?] Gaarden [over linjen, muligens: "den ...[?]"] her[?] ......[?] Regning og

18. Risico[?]i alle Dele, ligesom Kjöberen ...[?] besörger ...[?sig?] ....[? samme?]

19. rÿddiggjort[?].

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2024 den 17.18, Inger Hohler skrev:

Hvem som helst er velkommen til å foreslå forbedringer, eller arbeide videre med saken generelt.

1. Tønsberg Byetingsret 13de September 1859

2. No. 1  Auctionsskjøde

3. Peter Henrik Koss

4. Byefoged og Auctionsforvalter i Tønsberg

5. Gjør vitterligt: at Aar 1858 den 27de September

6. blev efter Reqvisition af Sagfører Koss paa vedkommende

7. Udlægshaveres Vegne, Auction afholdt i og over den An=

8. ders Johansen Flater tilhørende Andeel af Gaarden Mat. No. 

9. 53 litr. a i Forstaden.

Auksjonsskjøtet på matrikkelnr. 53a i Forstaden er utstedt til rorskar Even Henrik Evensen, som var høystbydende med 422 speciedaler 60 skilling. Even Henrik Evensen skjøtet så straks videre til Hans Olsen Svinsholt fra Ramnes for 500 speciedaler. Hans Olsen kunne ikke betale kontant, så han lånte 300 speciedaler av Even Henrik Evensen, som sistnevnte fikk pantobligasjon for.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Inger Hohler said:

Trenger du mer transkripsjon etter at Kristian fortalte hva som skjedde?

Når jeg nå har de store linjene er ikke nøyaktig transkripsjon så viktig. 

Nok en gang takk for hjelpen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider