Gå til innhold
Arkivverket

Tre menn omkommet alle fra Fleinvær.

Jensen Magne
 Del

Recommended Posts

må vedgå at eg ikkje ser noko som passar ... 

- er du sikker på at lenkja er rett (s. 108-109; nov. 1779-febr. 1780)? -evt. kvar om lag står dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S. 108, midt i 2. spalte, 7. desember

Hans Andersen Anders Larsen

Eric E Persen alle fra Flejnevær

omkom paa Skarsol...? ind

ved St... -Stenen kaldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Tenkte dette hadde med innseiling å gjøre. Skarv-steinen er ett kjent "sjømerke ved innseiling til Fleinvær fra yttersiden , som gjerne knyttes ti fiske.

Fleinvær er på denne tiden ensbetydende med den lille øya Sørvær i  det vi i dag kaller Fleinvær.  Øyriket besto av gårdene (øiene), Sør wæhr, Inder wæhr , Nor-wæhr

Me Wæhr , Kindøen  (kjønnøya) og Løksøy.  Mvh Magne 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ingen "Skarv-stein" noen plass i teksten. Derimot les eg (no) Skavold ..., ikkje Skarsol...(!). Gir dét noka meining?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg ser ingen "Skarv-stein" noen plass i teksten. Derimot les eg (no) Skavold ..., ikkje Skarsol...(!). Gir dét noka meining?

Kan "Skarsoldmyra" passe? Det er uansett "Ska_soldmyra", hvor 4. bokstav volder litt problemer.

Steinen bør ha en i i seg. "St_il_Stenen", kanskje "Steil_Stenen"

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få lokal kontekst til å passe, Skauvol  (skaugvold i dag) er ikke i Fleinvær, men i indre deler av komunen. Skarv- steinen, er vel også kaldt "søftstein" men kan jo også vårt kallet Stor-stein. Endingen "myra", kan  det være en betegnelse på det slukende havet. (Som i Blåmyra). Prøver å finne andre opptegnelser om dette.

Spennende. Tusen takk så langt., og fortsatt god jul. mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Kan "Skarsoldmyra" passe? Det er uansett "Ska_soldmyra", hvor 4. bokstav volder litt problemer.

Steinen bør ha en i i seg. "St_il_Stenen", kanskje "Steil_Stenen"

Mvh Are

Jeg tror det står "Skavoldvigen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen gamle avisartikler (NB) ser det ut til at man har kalt fjorden mellom Fore (i Gildeskål) Femris og Indyr for Skauvollvika. (Jeg mener å ha sett gårdsnavnet i gammel tid skrevet "Skavold".) Vi nærmer oss jo da prestegården, noe som kan forklare at presten er lokalkjent og navngir en stein (Strilesteinen???) som de har forlist ved. Dette er innaskjærs, men vi kjenner jo ikke omstendighetene. Kanskje en landvindsrosse har forårsaket kullseiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skauvollvika er fortsatt ett navn i bruk. Innerste delen av Sørfjorden i Gildeskål. Kjent sted i den tids sildefiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider