Gå til innhold
Arkivverket

Modum skifte 1826. Trenger "litt" tydehjelp.

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Det begynte med dette skiftekortet: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224634641

Her har jeg problemer med å tolke farsnavnet på den tidligere avdøde hustruen og på 3. barns ektemann Zacharias.

Men for en gangs skyld innbiller jeg meg at jeg ser det bedre i originalen (som begynner nederst på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/sk20081028640710

(og hvor jeg tror jeg finne skiftekortopplysningene fra 13. linje på neste side.)

Her blir jeg nokså sikker på at den tidligere avdøde hustruen er en Nilsdatter - og lurer på om ikke Zacharias er en Østensønn? (Men korriger meg gjerne!)

Men, når jeg først spør: står det noe "slektsinteressant" i avsnittet etter det som er referert på skiftekortet? (Jeg synes jeg ser nevnt "2nde et-eller-annet Pigebørn" og en Jacob Alfsøn(?) før jeg faller av lasset...

PS

Står det ikke også noe om "Skolelærer Hansøn" og Fredriksvern?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteretten er sett på "Hervig i Modums præstegield"

Avdøde er "Gros(?)handler  Hans Gulbrandsen" - men eg kan i farta ikkje sjå noko om at han budde på Hervik

Vurderingsforretninga var "paa Gaarden Skuterud"

Avdøde var enkjemann, og arvingane var "den Afdødes med forhen afdød Hustrue

Marthe Marie Nielsdatter igjenlevende børn og Arvinger"

1. "eneste Søn Skolelærer Hansen 36 aar gl boende i Frederiksværn"

2."ældste datter Anne Karine 38 aar gl."

3 "anden datter Inger Marie der for længst ved Døden afgangen, men i

Ægteskab med Zacharias Østensen, der ogsaa er død, efterlaft sig en

Datter Grethe Zacharias Datter 16 aar gl, ligeledes nu her tilstede, men forøvrigt

conditionerer hos Tømmermandsmester Jacob Alfsen ved Blaafarveværket"

"de 2de umyndige Pigebørn" er nok Anne Karine og Grethe.  Dei får ein talsmann ved forretninga (Jacob Alfsen)

og får oppnemnt verjer seinare i forretninga.

Sonen, skulelæraren utan førenamn, opplyser at faren "ogsaa havde været anden gang givt med Boel Magrethe Landtverk

der forlængst siden er død, men da han i Ægteskab med hende ingen Livsavinger havde, ..."

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider