Gå til innhold
Arkivverket

Operasjon Gautlet evakuerte 1941-1945

Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Min olderfar, Karolius Martin Wessel, var blandt de som ble evakuert fra Svalbard i forbindelse med operasjon Gauntlet i 1941. Han døde i Edinburg, Skottland, i 1945 og asken ble sendt hjem sammen med mange andre kremerte krigsoffre høsten 1945. 

Jeg er på utkikk etter opplysninger om hva Karolius gjorde i Edinburg de årene han var der før han døde. Det er ingen tilgjengelige folketellinger. Jeg har ikke funnet ham i telefonkatatlogen. Hvilke andre kilder kan være nyttige?

Karolius, født 29 September 1892 i Bø, Nordland. Døde av kreft 19 mai 1945 i Edinburg, Skottland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AV/RA-RAFA-6952: Forsvarets Overkommando. 2. kontor. Arkiv 8.1. Mottakersentralen FDE og FO.

P: Personalforvaltning
Pa: Register

Hele Norge fylke, Annen kilde nr. 21 (1940-1945)
https://www.digitalarkivet.no/db60034410000211 

Det er bare registerkortene, som er åpne for søk på Digitalarkivet. Du kan sende en henvendelse til Arkivverket for flere opplysninger. Da kan du godt legge lenken til registerkortet for Karolius i dette skjemaet: 

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Det gir ikke svar på hva du spør om, men kanskje det likevel kan være litt interessant for deg. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, @Grethe Flood. Tusen takk. Regnet med at det fantes en oversikt et sted i forsvarets kartotek, men ante ikke hvor jeg skulle lete. 

Hvordan fant du frem til dette registeret? Visste du allerede at the fantes eller søkte du på en spesiell måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lasted ned en oversikt over alle filene i Forsvarets krigshistoriske avdeling, men synes det er vanskelig å vite hva som skjuler seg i hver mappe. Det ligger tydeligvis mye mer forsvarsmateriale ute der som jeg trenger å få oversikt over.

Takk igjen for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forsvarets krigshistoriske avdeling registerkortene ligger i, men i arkiv AV/RA-RAFA-6952: Forsvarets Overkommando. 2. kontor. Arkiv 8.1. Mottakersentralen FDE og FO. Resten av materialet er ikke åpent på Digitalarkivet, så derfor kan du henvende deg til Arkivverket for å få tilgang til dette materialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe, for at du leter mer. Denne mappen fant jeg for noen dager siden. Mye god informasjon her, bl.a. var min oldefar med på listen over evakuerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider