Aud Marit Klokkhammer Skrevet Desember 29, 2024 Del Skrevet Desember 29, 2024 Kan noe gi en pekepinn på hvilken betydning ordet 'ubefriet' har i denne sammenheng? Det er fra et skiftekort på 1700-tallet og #4 av avdødes barn. Jeg tenkte først veldig bokstavelig, som ikke fridd til, men det er godt mulig at det betyr noe annet. Jeg finner ikke en helt god eksakt definisjon på det på nettet. Google translate oversetter fra dansk til norsk og sier 'ufrigjort'. Det gir heller ikke helt mening i denne sammenheng. Kan det være at hun var psykisk syk og derfor var innelåst eller i lenker? Dette er i forbindelse med indeksering av skiftekort og ikke viktig som så dann, men jeg ble veldig nysgjerrig på hva det kunne bety. Med vennlig hilsen Aud Marit Klokkhammer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Desember 29, 2024 Del Skrevet Desember 29, 2024 ikkje gift eller trulova. Kalkars ordbok: "befri": https://kalkarsordbog.dk/ordbog?select=Befri,b&query=befri Aud Marit Klokkhammer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Marit Klokkhammer Skrevet Desember 29, 2024 Forfatter Del Skrevet Desember 29, 2024 3 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: ikkje gift eller trulova. Kalkars ordbok: "befri": https://kalkarsordbog.dk/ordbog?select=Befri,b&query=befri Tusen takk. Da var jeg ikke på villspor likevel. Og så har jeg fått lagret meg enda en ordbok til bruk for ord jeg ikke forstår helt 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alf Kristian Andreassen Skrevet Desember 31, 2024 Del Skrevet Desember 31, 2024 Hadde tilstanden "ubefriet" noe å bety for skifteresultatet? Kunne hvem som helst når som helst lese skifteresultatene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Desember 31, 2024 Del Skrevet Desember 31, 2024 1 time siden, Alf Kristian Andreassen skrev: Hadde tilstanden "ubefriet" noe å bety for skifteresultatet? Kunne hvem som helst når som helst lese skifteresultatene? Det hadde ikkje noko å seie for fordelinga av arven. Men kvinner var umyndige, og sidan ho ikkje var gift, måtte retten oppnemne formyndar. Dersom ho var forlova, men ikkje gift, ville rolla som formyndar vere nokså kortvarig. Det var neppe fri tilgang til skifteprotokollen ... Men offentleg skifte er nettopp det; ein rett med dommar (sorenskrivaren) og rettsvitne (2 lagrettemenn). Alf Kristian Andreassen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Januar 2 Del Skrevet Januar 2 På 31.12.2024 den 14.36, Alf Kristian Andreassen skrev: Kunne hvem som helst når som helst lese skifteresultatene? På 31.12.2024 den 16.36, Ivar S. Ertesvåg skrev: Det var neppe fri tilgang til skifteprotokollen ... Men offentleg skifte er nettopp det; ein rett med dommar (sorenskrivaren) og rettsvitne (2 lagrettemenn). Det som står i skifteprotokollen er en avskrift av selve skiftebrevet som ble utstedt i minst ett eksemplar til avdødes etterlatte. Partene i skiftet hadde derfor god mulighet til å orientere seg i hva som ble dokumentert fra skiftebehandlinga, uten tilgang til skifteprotokollen. Skulle skiftebrevet gå tapt i brann eller på annen måte, fungerte skifteprotokollen som sikkerhetskopi. Alf Kristian Andreassen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå