Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ligger / lå Slagtergaarden i Bergen i 1713 ?

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har,  av egen  interresse,  skrevet av skiftet etter kantor og klokker til Domkirken i Bergen.

Der kommer en detalj jeg lurer litt på.

"Bergen , Gjøre witterligt at aar efter Christy fødsel 1718  Den 1.te Octobr : vare vi udi afgangne shl. Anders Echofs, forrige Cantor og klocker til Domkirken, hans etterladte huus og boelig udi Slagtergaarden, som Stiftsforvalteren, udi hans sterfboed, efter at hand ved døden var afgaaen  dend 2.den september nest afvigt, "

Noen som kan fortelle hvor denne Slagtergaarden lå i Bergen ?

Han eiet og hus i rode 16 hus 69, som jeg ser  er Starvhusgt 10. (der hvor Sparebanken lå).

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvem foreldrene/søsknene hans var? I Koppskatten for 1689 fantes det en

Fridrich Echof i rode 7 betalte 3 Rdl.

en søn Ifuer Echof i samme rode betalte 1 Rdl.

en kone Anne Echof i rode 9 betalte 1 Rdl.

Gjert Echof i Rode 13. Han betalte 3 Rdl i skatt.

en kone Margrethe Echof i samme rode betalte også 3 Rdl.

En kone Ahl Echof i rode 22 betalte 1 Rdl.
Det er en mulighet for at han kan ha arvet hus etter noen av disse.

Endret av Inger Hohler
stavefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Inger Hohler skrev:

En kone Ahl Echof i rode 22 betalte 1 Rdl.

I skiftet, som er gjengitt i Sollieds samlinger, er det nevnt en Ahl Echof - "fadersøster". Men du har kanskje allerede god oversikt over familierelasjonene. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig ikke funnet noe konkret på "Slagtergaarden" / Slaktergården.

Langskudd i blinde: kan eiendommen ha ligget sentralt i Bergen og gått tapt i bybrannen i 1916?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for sver. Jeg vet det meste om denne familien, men den adressen Slagtergaarden jeg ikke finner. 

Dette er Didrich Henrichsen Echofs slekt. Han døde i Trondheim. Gift to ggr. Første kone dtr av Gaarmand. Andre kone Wein Andersdatter Buus. 

I første ekte hadde han sønnen Peder Echof som arvet mye bøker. (hans etterslekt ble gift inn i Deichmann slekten). Med Wein hadde han seks navngitte barn og et barn som døde i Trondhjem.  Ahlet (Ahl) g m Abraham Wessel.  Andreas, som jeg jobber med skifte etter var tre ganger gift. Anne Cathrine  to ggr gift. 1. Jacob Jensen 2:Hans Nathanael Hegler, Margrethe g m Peter Badscher, Cathrine (Trine) g m Henrik Barner, Benoni 2 ggr gift (som jeg er av) og et barn som begraves i Fru Kirke i Trondhjem i 1670.

Benoni var forøvrig formynder for Andreas barn i tredje ekteskap.

Kan legge ut deler av skiftet hvis interesse.

Men som sagt den adressen som nevnes i Andreas skifte vet jeg ikke hvor er. 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror gården har ligget i nærheten av lille Longeren, og blitt revet. Det ene huset han eiet lå vel der Telegrafbygningen ligger ikke der Sparebaken lå. Men det er litt rart det ikke nevnes i alle skriv Bergens Historiske forening har produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Jeg tror gården har ligget i nærheten av lille Longeren, og blitt revet.

???

https://www.bergenbyarkiv.no/bergenbyleksikon/arkiv/1425167

"Slaktergaten

Slaktergaten, tidligere gate fra Torget mot Lille Lungegårdsvann, omfattet den sørlige delen av det som senere ble kalt Gråmuren (nå Rådhusgaten). Navnet skyldes at slakterne i 1625 ble henvist til denne delen av byen med sine utsalg; tidligere hadde de hatt sine boder langs nordsiden av Vetrlidsallmenningen, hvor Kjøttbasaren ble reist 1875. – Navnet har også vært brukt om en del av Kong Oscars gate (Adelgate).".

https://marcus.uib.no/instance/map/ubb-kart-box-7-01.html

Endret av Grethe Flood
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Grethe. Regner med at det er i det strøket huset lå.  Mener og tror at faren, Didrich Echof, og bodde der i begyndelsen av Kong Oscarsgt før han flyttet til Trondhjem 1667.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kontakt med Bergen Byarkiv Terje? Kanskje de kan fortelle deg hvor dette lå?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider