Gå til innhold
Arkivverket

Tar meg en frihet og spørre:

Recommended Posts

Mener- og er nesten sikker- at klokkerbok for Modum prestegjeld Buskerud lå ute på nettet for ca. 15 år siden.

Det jeg fant den gang var konfirmerte i Modum- Nykirke 24/9-1939 med bl.a.:

Kåre Jellum- hvor det var skrevet at han var døpt i Bingen kapell den 23/11-1924 og født 1/11-1924.

Men dessverre tok jeg ikke kopi- og jeg tillater meg spørre om  dere kan ta en kopi og bekrefte det jeg fant den gang.

Fant ikke noe innførsel ved dåp av han verken i Eiker-Bakke sokn eller i Modum pr.gj.

Dette har også et saksnummer hos dere: AVS-24-11 01273.

Mvh  Finn H Bakken  Solbergelva    mail: finn.h.bakken@ebnett.no    tlf. 99267736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke blitt avpublisert skanna kirkebøker i Digitalarkivet. Konfirmerte i 1939 har dessuten aldri vært fritt tilgjengelige i Digitalarkivet; konfirmerte var tidligere fritt tilgjengelige t.o.m. 1934 og sperret i 100 år f.o.m. 1935, men etter en revisjon av klausulene i Digitalarkivet opererer vi nå med 86 års sperring, slik at konfirmerte i 1938 ble fritt tilgjengelige for første gang nå ved årsskiftet. Konfirmerte i 1939 blir dermed fritt tilgjengelige i Digitalarkivet fra 1. januar 2026.

Opplysningene du har om denne konfirmanten, har du kanskje fått ved henvendelse til prestekontoret (eller Arkivverket) for 15 år siden?

Vi saksbehandler ikke i dette forumet; du må forholde deg til saksnummeret og den dialogen du har med vår saksbehandler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Kristian-

ok i hvert fall takk.

Vil gjerne gi en forklaring på hvorfor jeg spør.

For ca. 15 år siden fikk jeg en henvendelse fra Ola Martinus Brekke- han mente han var den første som ble døpt i Eiker pr.gj. Bakke sokn Bingen kapell 23/11-1924.

Han sa det var 2 gutter og 2 jenter som ble døpt da. At det var 4 stk har jeg fått bekreftet iflg dagsregister av presten som skrev da.

Enten lå noe ute på nettet eller jeg fikk låne kirkebok på arkivet i Kongsberg(tror ikke det) men jeg har notert alle som ble døpt i Bakke sokn etter 22/10-1924.

Jeg fant 3 stk :Ola Martinius og 2 jenter som ble døpt 23/11-1924. Har notert på ett ark alle som ble døpt i Bakke sokn fra 22/10-30/11-1924.

Men den siste nr. 4 fant jeg ikke.

Begynte da lete rundt i distriktet og fant til slutt den fjerde : ved konfirmasjon i Nykirke Modum 24/9-1939 enten kl.bok eller min.bok: Kåre Jellum hvor det var påført døpt i Bingen kapell den 23/11-1924. Dermed en bekreftelse at det var dåp i Bingen denne dato. Alt dette jeg har - har i tiden funnet og fått bekreftet de 3 døpte som innført i boken.

Det er denne bekreftelse på Kåre Jellum sin dåp /konfirmasjon jeg og noen andre er ute etter- 

Høres kanskje litt rart ut, men jeg er sikker på mine notater- dessverre tok ikke kopier-bare notiser.

mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan vel ikkje utelukke heilt at lista over konfirmerte kan ha blitt lagt ut ved ein glipp, slik som då nyare dødsfallprotokollar for Bergen låg ute ein kort periode for 15 år sidan?

Som det går fram av tråden vart ikkje ting dobbeltsjekka før publisering i same grad som i dag.

Dette til orientering.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ein kan vel ikkje utelukke heilt at lista over konfirmerte kan ha blitt lagt ut ved ein glipp, slik som då nyare dødsfallprotokollar for Bergen låg ute ein kort periode for 15 år sidan?

Tilfellene er ikke sammenliknbare, for de skanna kirkebøkene hadde et fastsatt "sperreregime" fra første stund. Men viktigst: Konfirmerte 1939 i Nykirke sokn finnes rett og slett ikke i noen av kirkebøkene som er digitaliserte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider