Gå til innhold
Arkivverket

Tyge / Thøger Nielsen på Maursund i Skjervøy 1600-tallet. Hva vet vi egentlig om ham?

Thomas Johansen fra Kvæfjord
 Del

Recommended Posts

Jeg har ved flere anledninger sett referanser til Tyge Nielsen på Maursund i Skjervøy, som beviselig (ref fogderegnskapene) bodde der i første halvdel av 1600-tallet. Han har vært omtalt blant annet i denne tråden i Arkivverket (dette forumet) fra 2006: https://forum.arkivverket.no/topic/130025-44562-1600-tallet-trondheim-jens-i-krogen/#elShareItem_247127694_menu  og i en tråd i Slekt og data om slekta Borch (Borch (Nord-Norge) - Slektsforum). Dessuten finnes det på Geni flere innførsler (f.eks. denne: Tyge Nielsen (c.1595 - c.1640) - Genealogy ) med varierende informasjon om Tyge Nielsen, først borger i Bergen og så i Trondhjem, gift med Ingeborg Pedersdatter, far til bl.a. Øllegård Tygesdatter som ble gift med trondhjemsborgeren Christen Mathiasen, som ofte er blitt knytta til slekta Trane. Men er det den samme Tyge Nielsen - og hvor kom han fra? Det refereres i de to førstnevnte trådene bl.a. til Skjervøyboka hvor han (iflg innlegget i Slekt og Data) er omtalt som "skipper Tyge Nielsen Borch" og skulle bo på Store Taskeby i 1623. I tråden fra Digitalarkivet er det også sagt at Tyge Nielsen i Skjervøy er den samme som Tyge Nielsen i Trondhjem. Sistnevnte skal ha vært fra Røkiær ved Tønder (kilde til dette later til å være Bergens borgerbok). Men stemmer alt dette? Ifølge lensregnskapet for Troms 1623, regnskap over skatt betalt av skippere, styrmenn og strandsittere (Skanna materiale: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, AV/RA-EA-5023/R/Rb/Rbz/L0015: Nordlandenes len, 1621-1625 - Skanna arkiver - Arkivverket) bodde "Thyge Nielsen" på Maursund (ikke Store Taskeby) og var strandsitter (ikke skipper). Dette bekreftes av andre kilder fra omtrent samme tid, bl.a. jordboka fra 1626 (https://www.digitalarkivet.no/source/39891). Slektsnavnet "Borch" nevnes ikke. Skjervøyboka er også sitert på at Tyge Nielsen døde 1649. Den Tyge Nielsen som bodde i Trondhjem døde seinest 1644, da det ble holdt skifte etter ham. 

Og så har jeg funnet et stykke informasjon som muligens er ny for mange: I et sammendrag av skifter fra Ålborg i Danmark, publisert av Erik Brejl her: Erik Brejl - Skifter  finner vi (nummer 208) skifte etter Jens Nielsen i Ålborg 5/8 1641. Han var barnløs. Hans arvinger (sitert fra Brejls sammendrag): 

"1) bror Just Nielsen
2) bror Anders Nielsen i Viborg, død. 3B:
a Niels Andersen i Ålborg
b Knud Andersen i Viborg
c Anne Andersdatter forlovet med Herman Christensen i Viborg
3) bror Thøger Nielsen i Morsund i Norland i Norge."

Har noen i dette forumet mer informasjon / tanker omkring dette, for om mulig å få avklart om det er èn eller to (eller til og med tre?) Tyge Nielsen i kildene fra første halvdel av 1600-tallet; om kobling av TN i Maursund til slekta Borch er riktig eller feil; og hans (deres) opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Hvis informasjonen fra Skjervøyboka skulle vise seg å være uriktig, kan det likevel tenkes at Tyge Nielsen i Maursund og Tyge Nielsen i Trondheim er en og samme person - men jeg savner bevis for det. Jeg ser av lensregnskapene for Troms i perioden 1638-45 at Maursund i Skjervøy er "øde". Men i 1641-42 finner vi to som betaler husfrelse for Maursund: "Thygge" og "Joen Thrundhiembsfar". Det leser jeg som at de hadde hus der og betalte skatten for det, men ikke bodde fast der, det kan jo stemme med trondhjemsborgerne som kom nordover i sommersesongen og så returnerte til Trondheim for vinteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant den problematikken du har samlet om Tyge Nielsen i Skjervøy.  Til de to som betalte husfrelse i 1641-42, Jon Thrundhiemsfar og Thygge: Jeg klarer dessverre ikke å tyde etternavnet til Thygge, men ser at det ikke er Nielsen.  Begynner navnet på Kar? https://media.digitalarkivet.no/view/77131/398

Kan han være far til Karli Tygesen som er nevnt i Skjervøy bygdebok som gårdsmann i 1667 under Store Taskeby?

Thyge Nielsen er nevnt av bygdeboka som ny mann i Moursund i 1621-22.  Fogderegnskapene har han som strandsitter og leilending i Moursund. Han er altså fastboende der.

I skiftet i Ålborg 1641 opplyses at Thøger Nielsen bor i Morsund Nordland.  Da kan han ikke være samme mann som skredderen Tyge Nielsen i Trondheim som bor med sin familie i egen bygård i Gauttebecken i Trondheim, og som betaler skatt der i 1640-41. Dette skiftet viser vel nettopp det. 

May Teistevoll

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, May Teistevoll skrev:

Til de to som betalte husfrelse i 1641-42, Jon Thrundhiemsfar og Thygge: Jeg klarer dessverre ikke å tyde etternavnet til Thygge, men ser at det ikke er Nielsen.  Begynner navnet på Kar? https://media.digitalarkivet.no/view/77131/398

"Thyge Karenn"    - kan det vere kona/enkja til (ein) Tyge?

Dette er inntekt og skatt "fra S.Hans dagh 1645 och till aars dagen igien Anno 1648" (titelsida)

Årstala 1641-1642 i margen er eit "revisjons"-notat gjort av lensherren eller rentekammeret,

med samanlikning for tidlegare år.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for oppklaringen.
Og hvis Karenn var kona/enka til Tyge, så kan denne Tyge ikke være den samme som skredder Tyge Nielsen i Trondheim. Sistnevnte var gift med Ingeborg Pedersdatter og hadde døtrene Øllegaard og Marit. Ingen Karen her altså.

May Teistevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av spørsmålene er om det var en eller to Thyge Nielsen på Skjervøy og på samme tid!  På midten av 1600-tallet bodde det, eller hadde tilhold, på Skjervøy ytterst få personer eller familier.  Thyge var i Skjervøy-området et totalt fremmed navn på den tiden.  Så statistisk skal det mye til for at det skal dukke opp to stykker.  Bosteds navnene hadde vel noe flytende grenser, og de som førte skattelistene etc. var ikke lokalkjente, så her er det store muligheter for feiler.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for innspill og kommentarer, May, Ivar og Alvin. Jeg er enig i at det mest sannsynligvis var to forskjellige Tyge Nielsen på samme tid - ikke i Skjervøy, men i Norge, begge av dansk opprinnelse. Og altså at Tyge Nielsen på Maursund i Skjervøy sannsynligvis ikke er den samme som skredder Tyge Nielsen i Trondheim. Det betyr i så fall at det ikke likevel er en slektsforbindelse mellom "vår" Tyge i Skjervøy og Christen Mathiasens kone Øllegård Tygesdatter. Men: Jeg synes ikke dette er entydig bevist (ennå). Grunnen til dette er at kildene jo viser at Tyge Nielsen riktignok bodde på Maursund på 1620-tallet. Men i 1640-41 og 1641-42 står det i skattelistene at Maursund "ligger øde". (se f.eks. her, 1640-41: Skanna materiale: Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, AV/RA-EA-5023/R/Rb/Rbz/L0028: Nordlandenes len, 1638-1646 - Skanna arkiver - Arkivverket  Maursund er siste gården nederst på høyre side.) Han bodde heller ikke i Store Taskeby (slik det var sitert at Skjervøyboka sier), i hvert fall ikke det året, der bodde kun en "Inger". Og ingen Tyge er oppgitt i ledingen for Skjervøy samme år, heller ikke året etter. Alt dette indikerer at han ikke bodde fast i tinglaget / eventuelt var fritatt for leding. I samme skattelister står han altså kun oppført under husfrelse, på Maursund. Det står bare "Thygge", ikke noe mer.  Jfr https://media.digitalarkivet.no/view/77131/275  Dette forstår jeg som at "Thygge" bodde et annet sted, ikke i Skjervøy, men betalte skatt for hus i Maursund som han benyttet i (sommer?)sesongen, i likhet med Joen Thrundhiembsfar. Så hvor bodde han da? Kan han også likevel ha bodd i Trondheim? Hvis noen finner ham annet sted er jeg takknemlig for opplysninger om dette.

Det stemmer, som May påpeker, at man i skiftet fra Ålborg 1641 sier at Thøger Nielsen bor "i Morsund". Dette kan jo være siste opplysning familien hadde om ham da skiftet fant sted - men han kan kanskje også ha flytta annetstedshen uten at man ennå var oppdatert om dette i Ålborg? Nyheter tok jo lang tid for å komme fram den gangen, og dermed ble sist kjente adresse oppgitt. 

Til innførslen i regnskapet for husfrelse, Morsund, fra 1645-46 (ikke 45-48 og ikke 41-42): Jeg er enig med Ivar i at dette må leses som "Thyge Karenn". Det er jo en litt kryptisk innførsel, og som kanskje også viser at skriveren eller fogden kjente disse personene ganske godt? Enig i at en mulig tolkning er at det er ei enke etter Tyge som heter Karen, noe som i så fall styrker antakelsen om at vi kan ha med to ulike Tyge Nielsen'er å gjøre men i så fall med veldig parallelt tidsløp og begge med mulig tilknytning til  både Danmark, Trondheim og Nord-Norge. 

Til slutt: Jeg sjekka også koppskatten for "Tromsø len" 1645, ei uvanlig innholdsrik kilde da den opplyser både om hovedpersonene og alle husstandsmedlemmer (over en viss alder vil jeg tro), de fleste med navn. Ref https://media.digitalarkivet.no/view/77132/57   Ingen Tyge å finne noe sted i Tromsø len (= Tromsø fogderi) da, og ingen enke ved navn Karen noe sted i Skjervøy. Og ingen folk i det heile tatt verken på Maursund eller Store Taskeby. 

Det hadde vært artig om noen nå sitter med en manglende puslespillbrikke og kan komme med den her, for eksempel, hvor bodde da Tyge Nielsen i 1640-41, og hvem var Karenn?

vh Thomas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider