Gå til innhold
Arkivverket

Ett lite mysterium eg trenger løst

Anniken Mjell Hofsvik
 Del

Recommended Posts

image.thumb.png.426228028f445f1d36ebbffce9cf6081.png

https://media.digitalarkivet.no/view/16723/306

På ett søk i digitalarkivet får eg opp at det er ?transkribert? til dette: 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002065093

Der står Peder Bejer som avdød og Ped. Jak. som pårørende og stilling afdød, er da begge død her på samme tid? Siden de handler om en forsvinning på sjøen. Eller er Ped. Jak. (Peder Jakobsen) far til Peder Bejer ført slik fordi han er død før denne hendelsen?

Skulle gjerne ha oversatt det som står ang. Peder Bejer, men var fryktelig liten skrift akkurat der. 

Takker på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under datoen 17. juni 1811 noterer presten at han har ferdigstilt "Mortalitets Listerne", altså lister over døde, til dags dato. Han skulle sikkert rapportere til en annen instans. Så skriver han på siste linje: "Ped. Jak.(?) Ramberg med Søn Morten 22 Aar, Søn Peder Bejer 14 Aar, og brodersøn Bernt, alle bortkomen paa Søen, maa føyes til."

Disse fire hadde altså ikke blitt gravlagt, men på listene over døde måtte presten passe på å få dem med. I teorien kan de ha forsvunnet ved hver sin anledning, men det mest logiske er vel at de forsvant på samme tid (samme reise). Forsvinninga kan ikke tidfestes nærmere enn til et tidspunkt mellom forrige rapportering av dødsfall og 17. juni 1811.

I transkripsjonen har innførselen som jeg siterer ovenfor, blitt tolket på en måte som ført til konstruksjon av fire hendelsesposter:

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig! Da veit eg i vertfall at han er død, har ikke funnet det notert noe annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider