Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Sandar vaksinasjonsprotokoll - medlemmer av Slekt og data

Lina Sjølie
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan gjøre et oppslag for meg?

https://www.slektogdata.no/nb/kilder-i-vestfold/helse-og-pleievesen/sandar-sokneprestkontor-vaksinasjonsprotokoller

Det gjelder Marthe Marie Andersdatter (noen ganger nevnt som Halvorsdatter) f.ca. 1816 i Sandeherred, som i følge vielsen i Larvik 1841 skal ha blitt vaksinert 12 oktober 1819:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070502650133

Endret av Lina Sjølie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Denne?

Står ikke noen alder/fødseldato

IMG_0450.jpeg

Er dette fra 12 oktober 1819? Jeg leser Hansdatter, ikke Andersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Denne?

Står ikke noen alder/fødseldato

IMG_0450.jpeg

Det var et litt snaut utsnitt, men det står "Marte M. Hansdtr. ibd.", som betyr at hun hadde samme bosted som foregående person, hvis navn vi skimter som "Anders Hansen Langebye". Disse to var søsken, barn av Hans Anundsen og Elsebet Sørine Sørensdatter. Anders var født 23. oktober 1812 og Marte Maria var født 13. april 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Det var et litt snaut utsnitt, men det står "Marte M. Hansdtr. ibd.", som betyr at hun hadde samme bosted som foregående person, hvis navn vi skimter som "Anders Hansen Langebye". Disse to var søsken, barn av Hans Anundsen og Elsebet Sørine Sørensdatter. Anders var født 23. oktober 1812 og Marte Maria var født 13. april 1817.

1 time siden, Lina Sjølie skrev:

Dette er altså Marthe Marie Hansdatter, ikke Andersdatter, som er den jeg ber om oppslag på. 

For å fjerne absolutt all tvil, så ble pike Marte Marie Hansdatter fra Langeby, datter av Hans Amundsen, gift 16. november 1871 med enkemann Anders Andersen Goli. Se nr. 36 her: https://www.digitalarkivet.no/kb20051018030105

Spørsmålet blir da om det finnes noen andre passende jenter i vaksinasjonsprotokollene? Det finnes to vaksinasjonsprotokoller i arkivet AV/SAKO-A-242 Sandar sokneprestkontor som dekker året 1819. Er begge fotografert av Slekt og Data?

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nina Tiller skrev:

Hva står på nr 73

Dette er "Marte M. Andersdtr. Golie". I annen kolonne ser det ut til å stå "Septemb. 5", og hvis det er vaksinasjonsdatoen, stemmer det i tilfelle ikke overens med opplysningen ved vielsen i Larvik.

Ved vielsen står det "Koppeat. 12te October 1819". Nå er det jo ikke sikkert at koppeattesten ble skrevet ut og datert samme dag som selve vaksinasjonen fant sted, så slik sett kan det være riktig person.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Nilsen og Kari (Karen) Andersdatter får minst 7 barn på Goli i perioden 1806 til 1822, men det er ingen Marte Marie i denne barnerekka: https://histreg.no/index.php/person/pf01058296000910

Marte Marie er heller ikke nevnt blant arvingene etter Kari Andersdatter: https://www.digitalarkivet.no/sk20090105340268

Endret av Ketil Firing Hanssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg blir nødt til å se hele kilden med egne øyne, på ett eller annet vis. 

Takk til alle som har bidratt med nyttige innspill. 

5 timer siden, Ketil Firing Hanssen skrev:

Anders Nilsen og Kari (Karen) Andersdatter får minst 7 barn på Goli i perioden 1806 til 1822, men det er ingen Marte Marie i denne barnerekka:

Nei, og jeg har en kjempeutfordring når det gjelder å finne ut hvor Marthe Marie Andersdatter som gifter seg i Larvik kom fra. Har laget et eget emne på henne. 

16 timer siden, Kristian Hunskaar (privat) skrev:

Spørsmålet blir da om det finnes noen andre passende jenter i vaksinasjonsprotokollene? Det finnes to vaksinasjonsprotokoller i arkivet AV/SAKO-A-242 Sandar sokneprestkontor som dekker året 1819.

Veldig nyttig info. Kanskje jeg muligens kan få en slektning av meg til å avlegge statsarkivet på Kongsberg et besøk. 

Endret av Lina Sjølie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fatt i begge protokollene og er 99% sikker på at Marte Marie ikke er vaksinert der. Jeg har en mulig kandidat som er født i Hedrum, følger opp i tråden om Marte Marie: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider