Gå til innhold
Arkivverket

Helene Grundesen og hennes stesønn Torkild - hva med dem i Amerika........

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått hjelp vedr denne familien i en tidligere tråd: Obits i Florida.....Men noe står igjen.

Helene Grundesen var født i Vegårshei 7.11.1881.  Hun ble gift 26.12.1900 med Grunde Torbjørnsen Skeimo, og sammen fikk de tre barn.  Etter at Grunde var død 1920-23 reiste først de tre barna i tur og orden til NY, og til slutt i 1927 også Helene.  Hun bodde sammen med barna under US census 1930, og alle brukte etternavnet Grundesen.  Også under US census 1940 og 1950 bodde Helene sammen med de ugifte sønnene Chris og Ingvald.  Sønnene flytta til Florida ca 1970, og døde der i 1993 med et halvt års mellomrom.

Men Helene flytta nok ikke med dit.  Jeg har ikke funnet henne under søking etter dødsfall  i NY (Hun bodde i 1950 i Queens)

1.   Er det noen som kan finne "Death certificat" eller andre opplysninger om dødsfallet hennes, trolig mellom 1950 og - 60?

Grunde Torbjørnsen, mannen til Helene,  hadde en sønn fra 1. ekteskap: Torkild Grundesen, f 20.12.1896.  Under FT 1920 bodde han på Rugnesmoen, Vegårshei, og var tømmerhogger.  Også han reiste til Amerika den 15.9.1923 som Thorkild Rugnes.   Reisemålet hans var Hoboken, NJ. Der arbeidet en bekjent fra Vegårshei: Peder Digernes.   Dvs, også Peders to brødre Eivind og Johan arbeidet der, og alle disse tre børdrene er lette å finne under US census 1930 - men ikke Torkild Grundesen/Rugnes.

2. Er det noen som kan finne Torkild/Torkel i US census 1930 og evnt senere.  Eller hadde han alt returnert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du vel fra før, men legger det inn:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:6PCB-V2YM

Name Helene Thorbjornsen or Grundesen
Sex Female
Birth Date

7 November 1881

Birthplace Vegaarshei, Norway
Spouse's Name Grunde
Spouse's Birth Date 1869
Spouse's Birthplace Vegaarshei, Norway
Event Type Naturalization
Event Date

13 April 1927

Event Place Brooklyn, New York City, New York, United States
Event Place (Original) Brooklyn, New York, United States Of America
Certificate Number 431823
Affiliate Publication Number 576072
Affiliate Publication Title Petitions for Naturalization, 1865-1991; U.S. District Court for the Eastern District of New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K8RD-2VV

Name Ingvald T Grundesen
Marital Status Single, without dependents
Event Type Military Service
Event Date 15 Jun 1942
Event Place Ft Jay, Governors Island, New York, United States
Term of Enlistment Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law
Race White
Citizenship Status citizen
Birth Year 1905
Birthplace NORWAY or SPITZBERGEN
Education Level Grammar school
Civilian Occupation Housemen and yardmen
Military Rank Private
Army Branch Branch Immaterial - Warrant Officers, USA
Army Component Selectees (Enlisted Men)
Source Reference Civil Life
Serial Number 32354077
Affiliate ARC Identifier 1263923
Box Film Number 05022.166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:W72P-MT3Z

Name Ingvald Torbjorn Grundesen
Birth Date

12 March 1905

Birthplace Oslo, Norway
Employer Bloomingdale Boos
Complexion Light
Race White
Height 5 11
Weight 174
Eye Color Blue
Hair Color Brown
Relative's Name Hellen Grundesen
Relative's Relationship to the Head of the Household Mother
Employer Name Bloomingdale Boos
Event Type Draft Registration
Event Date

16 October 1940

Event Place Flushing, Queens, New York City, New York, United States
Event Place (Original) Flushing, Queens, New York, United States
Affiliate Publication Title Draft Registration Cards for New York City, 10/16/1940 - 3/31/1947

Ingvald T Grundesen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Det er riktig at disse dokumentene har også jeg funnet, men dessverre har jeg ikke funnet det jeg spør om. 

Den amerikanske Social sec. death index starter først i 1962, og der finner jeg ikke Helene, noe jeg tolker dithen at hun er død før....

Torkild/Torkel Grundesen/Rugnes er verre.  Det er uråd å finne spor etter han i Norge også etter 1920.  Jeg har bla søkt på alle mulige vis på Nasjonalarkivet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr Ingvald T Grundesen, i US Army.

Ingvald var 37 år gammel da han vervet seg til US Army på Fort Jay, NY, den 15.6.1942.  Fort Jay var den gang hovedkvartert for 1. US Army, under general Omar Bradley.  Hans avdelinger var i fremste rekke under D-dagen 6.6.1944.  Men der var ikke Ingvald.  Av dokumenter framgår at hæren ikke kunne bruke han. Alt etter 7-8 måneders tjeneste ble han dimmitert i Texas av medisinske årsaker.  Uansett var han vel for gammel til fronttjeneste.

Min far hadde en fetter av samme alder som Ingvald: Clifford Solheim. Også han vervet seg.  Han ble med 5. US army, under general Mark Clark, til Italia i 1944. Der tjenestegjorde han i de bakre linjer som teknisk befal.  Dessverre omkom han i en ulykke fredssommeren 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Per Tore Solheim said:

Det er riktig at disse dokumentene har også jeg funnet, men dessverre har jeg ikke funnet det jeg spør om. 

Den amerikanske Social sec. death index starter først i 1962, og der finner jeg ikke Helene, noe jeg tolker dithen at hun er død før....

Fra Ancestry.com. Men ingen av kandidatene er født i 1881-1882? Søkte i Hel* Gun* 1860 -/- 10

"All New York, New York, U.S., Death Index, 1949-1965 "

Search results
View Record Name Birth Date Death Date Death Place View Images
Helen Gunther
abt 1898
20 Jun 1960
Queens

Helen Gundersen
abt 1903
5 Mar 1958
Queens

Helen Gunn
abt 1906
23 Sep 1957
Brooklyn

Helen Gunset
abt 1956
28 Aug 1957
Richmond

Helen Gunter
abt 1889
17 Apr 1963
Manhattan

Hele Gundemman
abt 1910
17 Feb 1965
Manhattan

Helen Gundersen
abt 1905
5 Apr 1954
Brooklyn

Helene Gunther
abt 1887
27 Nov 1952
Manhattan

https://www.ancestry.com/search/collections/61461/?name=hel*_gun*&death=1960&count=50&death_x=10-0-0&name_x=1_1

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Per Tore Solheim said:

Takk for innspill.

Torkild/Torkel Grundesen/Rugnes er verre.  Det er uråd å finne spor etter han i Norge også etter 1920.  Jeg har bla søkt på alle mulige vis på Nasjonalarkivet....

Yes the time was narrowed in your other topic as she was found in the 1950 census also, correct?

3:1:3QHJ-5QHW-99NT-L?view=index&action=v

What about her family, the obits of siblings might mention her if she is alive or might not mention her if she has passed on....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk igjen.

Til Anton Hagelee - trolig kand. nr 1 eller 2, pga bostedet Queens.   Fødelsåret for begge avviker likevel mye.  Står det noe mer i oppgaven som kan hjelpe til med identifikasjon?

Til Jackie Marler:  US census 1950 har jeg også funnet.  Det er opplagt riktig Helene. Sønnene står øverst på neste skjema. Og jeg har ikke funnet henne i Soc sec. death index som vel starter 1962. Sønnene hennes reiste til Florida 1969 i følge obit.  Det står intet om henne i obits 1993/2001

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Per Tore Solheim said:

Til Anton Hagelee - trolig kand. nr 1 eller 2, pga bostedet Queens.   Fødelsåret for begge avviker likevel mye.  Står det noe mer i oppgaven som kan hjelpe til med identifikasjon?

Ikke mye info.

Ikke mye info.

NameHelen Gundersen

Age55

Birth Dateabt 1903

Death Date5 Mar 1958

Death PlaceQueens, New York, New York, USA

Certificate Number2960

Screenshot20250111at.png

https://www.ancestry.com/search/collections/61461/records/965454?tid=&pid=&queryId=3434de62-6b97-4794-b1a8-c3369f72d968&_phsrc=FCC10&_phstart=successSource

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helen Gunther

in the New York, New York, U.S., Death Index, 1949-1965

NameHelen Gunther

Age62

Birth Dateabt 1898

Death Date20 Jun 1960

Death PlaceQueens, New York, New York, USA

Certificate Number1780

86dScreenshot20250111at.png

https://www.ancestry.com/search/collections/61461/records/754402?tid=&pid=&queryId=4ff1b18e-5545-44ff-94df-cdb18511d443&_phsrc=FCC12&_phstart=successSource

Lenke til kommentar
Del på andre sider