Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde "Anmærkninger" fra kirkebok for Heskestad 1852

Svein Magne Lura
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar Asbjørn Børildson druknet, sammen med sin svoger John Tønnesen 27.juli 1852. Dette ble et vendepunkt i familiehistorien.

I merknadsrubrikken er det skrevet noe, som jeg gjerne skulle hatt hjelp til å tolke. Kan det handle om hvor ulykken skjedde ?  Legger ved bilde av digitalisert kirkebok, der registreringen av disse to drukningene er de to nederste på siden (no 31 og 32).Screenshot_20241203-174710_Chrome.thumb.jpg.8e9b0f0ada000e556ecd8769a8929f83.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør legge lenke til siden, bilder er vanskeligere å lese.

Men det er også veldig utydelig i klokkerboka her: https://media.digitalarkivet.no/view/6302/122

Men i Ministerialboka: https://media.digitalarkivet.no/view/1628/58 står det

Druknede begge i et Vand

Og det er nok det samme som står i klokkerboka: Druknede i et Vand begge to.

Endret av Roy-Petter Askim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er første gang jeg legger ut noe, så jeg skal legge lenke neste gang...

Har sett at Ministerialboken er tydeligere. Har forsøkt å tolke føringen i Klokkerboka, gjennom å se på om bokstaver går oppover eller nedover, -under linjen. Men synes ikke det er lett å finne utav dette.

Kanskje er det en tilføyelse? Opplever at øvrige deler av siden er lettere å lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig. Jeg klarer heller ikke å lese det som står. Det ligner jo mer på Druknede id?et ...sl ...dde seg, men får ikke noen mening i det. Kanskje noen av ekspertene her inne kan skjønne meningen?

Men her i dødsfallregisteret står det (nr 5&6) at de druknet på gården Helleren hvor de badede seg. https://media.digitalarkivet.no/view/52569/221 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker dere begge to så mye for hjelpen! Dette var oppklarende og gir mening! 

Denne tragiske uykken skjedde en tirsdag ( arbeidsdag) i slutten av juli. Ikke usannsynlig at de har de tatt dette badet i forbindelse med arbeide på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider