Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Espensen, Sogndal

Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

Hei!

Holder på med ei slekt oppi Vesterålen, og leiter etter Johannes Espensen, født i Sogndal. Han er født i tidsrommet 1819-1823. (Ut ifra alder oppgitt ved ekteskapsinngåelse, FT og dødsfall). Alle kilder oppgir Sogndal som fødested. Når han gifter seg, oppgis faren å være Espen Johannessen, Loftesnes. Et slektstre på nett oppgir at Johannes Espensen er født i desember, 1823, og at mora heter Gjertrud Pedersdatter. Har trålt gjennom kirkeboka for Sogndal både manuelt og digitalt, men finner ikke Johannes Espensen født i Sogndal. Mulig jeg har oversett noe? Jeg finner de antatte foreldrene, og opptil flere søsken, men Johannes klarer jeg ikke å finne! Jeg finner ham heller ikke konfirmert i Sogndal. Mulig det eksisterer ei bygdebok for området? Om jeg har forstått det riktig, bodde de antakelig i Stedje sogn.

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte her inne og fant dette innlegget fra 1999. Vedkommende fikk aldri noe svar på innlegget. #2179 - lagt inn av Ørjan Karlsen

Jeg søker etter foreldrene til Johannes Espensen, som er født cir 1823 i Sogndalsområdet. Han endte opp i Bø, Nordland. Faren het Espen Johannessen. Det utvandret en J. Espensen fra Grøt, sogndal som kan passe.Faren til Johannes, Espen Johannessen, kan enten være: I: født på Loftesnes ytre, Sogndal den 20/1-1793, foreldrene var Johannes Nilsen og Maria Espensdatter. II: f. Eggum den 13/4-1788, foreldrene var Johannes Espensen og Anna Jensdatter, eller III: f. Sogndal den 9/7-1780, foreldrene var Johannes Ellingsen og Guri Nilsdatter.nr. I ble gift med Gjertrud Perdtr. Stedje den 11/1-1819. Han var da jæger, begges første ekteskap. Alder oppgis ikke for noen av dem. De har en rekke barn født fra 1819 til 1837, og de siste på nettopp Grøt, men jeg finner altså ikke noen Johannes blant dem. Trolig denne Espen som døde på Grøt 14/4-1837. Jeg kan ikke finne Gjertrud som død. Jeg finner ikke skifte etter noen av dem heller. Det er skifte etter Johannes Nilsen (faren til Espen)den 20/4-1809, dessverre litt for tidlig. Skifte vil ikke inneholde opplysninger om nordlandsfarer Johannes. Riktignok dør det ei Gjertrud Perdtr. på Grøt den 27/11-1875, men henne er det ikke. På Stedje, Sogndal er det to Gjertrud Pedersdatter, 3 (1798) og 4 år (1797), hvor foreldrene er Peder Eriksen (37) og Gietlau Eriksdatter (31), begges første ekteskap.nr. II ble gift med Kari Hermundsdatter Bjelle den 17/8-1815. Jeg finner bare ett barn etter dem, en sønn som heter Johannes, f. 2/7-1814, men død 18/9-1814. Espen døde 13/1-1827 på Eggum, og det holdes skifte etter han den 17/2-1827 (prot. 14b, side 432b). Kari døde også på Eggum, den 11/4-1832, skifte etter henne holdes 15/6-1832 (prot. 15a, side 219).nr. III ble gift med Margretha Rasmusdatter Fjæra (Sogndalsfjæren) den 30/9-1808. De hadde flere barn som alle ble født på Sogndalsfjæren, bl.a. en sønn født 21/1-1810 døpt Johannes. Begge dør på Sogndalsfjæren, han 24/11-1835, hun 26/1-1843. Han skal være født 1779, hun 1774. Jeg har ikke funnet skifte etter dem.For å summere, det fødes ingen med rett navn i rett tidsperiode (cir 1823) med navnet Johannes Espensen som er registrert i fylkesrakivets database. Jeg har funnet tre mulige familer som kan være Johannes foreldre. Jeg har ingen sikre holdepunkter for å peke ut en av dem som rett familie, men holder sterkt på at det er familie I, siden de faktisk fikk barn på Grøt senest 1837 (etter at mannen døde).Er det noen som kan bidra med oppklarende opplysninger.Ørjan

Endret av Ørjan Hagerup Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinert 3. mars 1825 - nr. 485, Johannes Espensen, 1 år og 1/4 (3mnd), mao. ca født i desember 1823. Far Epen Johannessen.

Sogn og Fjordane fylke, Stedje, Kaupanger, Norum i Sogndal, Ministerialbok nr. A 10 (1821-1838), Vaksinerte 1825, Side 295, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070515670650

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Vaksinert 3. mars 1825 - nr. 485, Johannes Espensen, 1 år og 1/4 (3mnd), mao. ca født i desember 1823. Far Epen Johannessen.

Konfirmert i 1841 (i Lærdal), nr. 18

Fødested; Loftesnæs i Sogn. Pr.gjeld - Foreldre; Espen Johannessen og Gjertrud Pedersdatter

Sogn og Fjordane fylke, Tønjum, Borgund, Hauge, Årdal i Lærdal, Ministerialbok nr. A 7 (1835-1846), Konfirmerte 1841, Side 27, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630411

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Nevnt i Lærdal bygdebok. 5 : Heim og ætt : Hauge sokn : Erdal, Strendene, Vindedal, Frønningen, side 323 - https://www.nb.no/items/75e7e5c22a71b440a026305dfc6fd566?page=341&searchText="Johannes Espenson"

Tusen hjertelig!!! Jeg bøyer meg ydmykt i støvet. Jeg har selvsagt ikke kommet på å søke i Lærdal. Jeg har imidlertid prøvd meg på utstrakt personsøk, flere ganger, i hele fylket, uten å lykkes. Ser ut som denne Johannes Espensen har vært ei gåte i 26 år, så jaggu på tide. Samtidig viser det hvor fantastisk dette forumet er! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Johannes, helt til høyre på sida. Den er innført på et seinere tidspunkt av sogneprest Wilhelm Magelssen, trolig i forbindelse med konfirmasjonen. Magelssen var prest i Sogndal 1833-1842, seinere i Vestre Toten. Dåpen er ikke registrert i bygdeboka, og ikke på Familysearch.

https://media.digitalarkivet.no/view/11660/15

NB! den 5te Octbr (1823) er, efter Niels Johannesen Stenehjems og Mari Ellingsdatter Fjærens Vidnesbyrd døbt ved Ølmems Kirke et drengebarn Johannes, Foreldrene Espen Johannesen Næs(?) og hustrue Gjertrud Pedersdatter. Foruden ovennevnte 2de vare følgende Faddere: Knut Monsen? ...., Erik Olssen Rutlin og Anna Berntsdatter Næs.

testr. Wilh. Magelssen

Fødselsdatoen er ikke oppgitt.

Sogndal bygdebok under garden Grøt har følgende opplysninger: 

Espen Johannesen f. Loftesnes 1793 død Grøt 1837. Gift 1819 med Gjertrud Pedersdatter f. Sogndal prestegard 1797 død i Sogndalsfjæren 1842. Barn: Gitlaug 1819, Maria 1821, Gjertrud 1826, Anna 1828, Peder 1831, Kari 1833, Sigrid 1837.

Under Sogndal prestegard er denne familien nevnt.

Peder Eiriksen Prestegarden f. Venes 1763 d. Stedje 1856. Gift 1794 med Gitlaug Eriksdatter f. Stedje 1770 d. Stedje 1841. De hadde 9 barn, Gjertrud f. 1797 var nest eldst.

Endret av Terje Tandsether
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terje Tandsether skrev:

Her er dåpen til Johannes, helt til høyre på sida. Den er innført på et seinere tidspunkt av sogneprest Wilhelm Magelssen, trolig i forbindelse med konfirmasjonen. Magelssen var prest i Sogndal 1833-1842, seinere i Vestre Toten. Dåpen er ikke registrert i bygdeboka, og ikke på Familysearch.

https://media.digitalarkivet.no/view/11660/15

NB! den 5te Octbr (1823) er, efter Niels Johannesen Stenehjems og Mari Ellingsdatter Fjærens Vidnesbyrd døbt ved Ølmems Kirke et drengebarn Johannes, Foreldrene Espen Johannesen Næs(?) og hustrue Gjertrud Pedersdatter. Foruden ovennevnte 2de vare følgende Faddere: Knut Monsen? ...., Erik Olssen Rutlin og Anna Berntsdatter Næs.

testr. Wilh. Magelssen

Fødselsdatoen er ikke oppgitt.

Sogndal bygdebok under garden Grøt har følgende opplysninger: 

Espen Johannesen f. Loftesnes 1793 død Grøt 1837. Gift 1819 med Gjertrud Pedersdatter f. Sogndal prestegard 1797 død i Sogndalsfjæren 1842. Barn: Gitlaug 1819, Maria 1821, Gjertrud 1826, Anna 1828, Peder 1831, Kari 1833, Sigrid 1837.

Under Sogndal prestegard er denne familien nevnt.

Peder Eiriksen Prestegarden f. Venes 1763 d. Stedje 1856. Gift 1794 med Gitlaug Eriksdatter f. Stedje 1770 d. Stedje 1841. De hadde 9 barn, Gjertrud f. 1797 var nest eldst.

Fantastisk! Ja, det forklarer hvorfor jeg ikke fant dåpen hans, etter å ha leita fortvilt et par dager. Han er avglemt i kirkeboka! Johannes ble vel forøvrig konfirmert i Lærdal i 1841, og da var allerede faren død i fire år. Mora døde året etter. 

MVH

Ørjan Hagerup Kvaløy

Lenke til kommentar
Del på andre sider