Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Eg treng hjelp til å lesa og tyda dette skøytet frå 1834:

Skøyte Skòte bnr. 5, Hagen, 2. oktober 1834. Utklypp frå Pantebok nr. II.B.a.4, Sunnhorland sorenskr.; Fusa Tinglag, 1755–1846. https://media.digitalarkivet.no/view/61006/97

Eg legg ved filen med tyding så langt eg er komen.

Helsing Anders Vindenes

Skøyte Aar 1834 den 2 Oktober.docx

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/352038-tyding-av-sk%C3%B8yte-fr%C3%A5-1834/
Del på andre sider

Noen forslag. Begynte friskt med forsøk på stedsnavn, men måtte oppgi eksperimentet litt uti, som du vil se. Ellers understrekes forslag 😉 :

Skøyte Aar 1834 den 2 Oktober

01 Aar 1834 den 2 October lest.

02 N447. N3CR. 2 Sqd   Skjøde Jeg undertegnede Hans Olsen Skaathun tilstaar herved at have

03        1834        solgt skjødet og afhændet, som Jeg nu fra mig og Arvinger sælger skjøder og af-

04 hænder til Lars Olsen Skaathun af min efter Skjøde 5 Marti 1828 eiende Andeel i Gaarden

05 Skaathun N 1 Lehnets Gods i Strandvigs Skibrede og Lund??, af Landskyld med Bygsel og Herlighed

06 1 […] 21 mk Smør 5/8 Hud der af min Andel i Pladset Hagen med Æganbugten[?] som han som Huusmand

07 hidtil har brugt, samt Agrene Ækern og Sammelsflækket[?]. Bøestykket Kregen med deriværende

08 Ager, Bøestykket Vandegaardsmyren med deriværende Ager, Halvdelen af min Andeel i Bøestyke

09 Hougene kaldet en Notehustomt som jeg eier på gaarden Windenes, og et Skovstykke kaldet Saue[?]nuten  

10 med Sauenrud[?]Dahlen, et Ditto kaldet […]skaaren, et Ditto kaldet Rushageskaaren og et Ditto kaldet Gjuv

11 et Ditto kaldet Erevigen, et Ditto kaldet Nedre[…], et Ditto kaldet Oldershaugen og et Ditto kaldet Jelene

12 lien, […] forholdsmæsig Andel efter den paa det Solgte hæftende Skyld af mit Beite eller Udmar-

13 ken til min hovde[sic]part. For den her anmeldte solgte Eigedom, hvortil ingen Huse følger har Kjøbe-

14 beren betalt mig den omaccorderede Kjøbesumma med 160 Spd skriver eet hundrede og sexti Daler

15 2October 1834

16 Species; thi deklarerer jeg herved for mig og Arvinger ingen mere Ret eller Rettighed til eller i bemeldte solgte

17 Eiendom saaledes som anført og udmærket at have; men samme skal uigjenkaldelig følge og tilhøre Kjøberen og

18 hans Arvinger saaledes som af mig og forrige Eier har været eiet. Thingstedet Holdhuus den 3 October 1833 Som sælger

19 Hans Olsen Skaathun. Som Kjøber Lars […]sen Skaathun med holdt Pen til Vitterlighet […] Langballe L. S. [markerer segl/signet] C. Kahrs L.S. Thing

20 læst 2 October 1834 med Paategning. Det anmærkes, at ved afholdt Skyldsetningsforretning den 9 August d. A. er ind-

21 bemeldt solgte Eiendom Skyldsat for 12 6/7 mk Smør 4/28 Hud med Bygsel og Herlighet, Videre erindres til Efterretning

22 for Vedkommende, at paa Hans Olsen forhen eiende Andel i Gaarden Skaathun Hefter efter Pb N 7 p [pagina] 250 [??]

23 606 Pb[?] [??] p 621 Do p 621. Ditto et 13 p 24 og Ditto et 14 p 108 saa dagskrevet Efter Formynderbogen Folio 65 findes

24 Selgeren at være Formynder for Ingeborg Larsdatter Skaathun som har arvet 6 Spd 6 s. Betalt for Skrivning

25 2Spd Thinglæsning 86s og Paategning […] Daler Species testerer Budts[?]

Mvh

Endret av Even Stormoen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.