Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skøyte frå 1834

Anders Vindenes
 Del

Recommended Posts

Eg treng hjelp til å lesa og tyda dette skøytet frå 1834:

Skøyte Skòte bnr. 5, Hagen, 2. oktober 1834. Utklypp frå Pantebok nr. II.B.a.4, Sunnhorland sorenskr.; Fusa Tinglag, 1755–1846. https://media.digitalarkivet.no/view/61006/97

Eg legg ved filen med tyding så langt eg er komen.

Helsing Anders Vindenes

Skøyte Aar 1834 den 2 Oktober.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag. Begynte friskt med forsøk på stedsnavn, men måtte oppgi eksperimentet litt uti, som du vil se. Ellers understrekes forslag 😉 :

Skøyte Aar 1834 den 2 Oktober

01 Aar 1834 den 2 October lest.

02 N447. N3CR. 2 Sqd   Skjøde Jeg undertegnede Hans Olsen Skaathun tilstaar herved at have

03        1834        solgt skjødet og afhændet, som Jeg nu fra mig og Arvinger sælger skjøder og af-

04 hænder til Lars Olsen Skaathun af min efter Skjøde 5 Marti 1828 eiende Andeel i Gaarden

05 Skaathun N 1 Lehnets Gods i Strandvigs Skibrede og Lund??, af Landskyld med Bygsel og Herlighed

06 1 […] 21 mk Smør 5/8 Hud der af min Andel i Pladset Hagen med Æganbugten[?] som han som Huusmand

07 hidtil har brugt, samt Agrene Ækern og Sammelsflækket[?]. Bøestykket Kregen med deriværende

08 Ager, Bøestykket Vandegaardsmyren med deriværende Ager, Halvdelen af min Andeel i Bøestyke

09 Hougene kaldet en Notehustomt som jeg eier på gaarden Windenes, og et Skovstykke kaldet Saue[?]nuten  

10 med Sauenrud[?]Dahlen, et Ditto kaldet […]skaaren, et Ditto kaldet Rushageskaaren og et Ditto kaldet Gjuv

11 et Ditto kaldet Erevigen, et Ditto kaldet Nedre[…], et Ditto kaldet Oldershaugen og et Ditto kaldet Jelene

12 lien, […] forholdsmæsig Andel efter den paa det Solgte hæftende Skyld af mit Beite eller Udmar-

13 ken til min hovde[sic]part. For den her anmeldte solgte Eigedom, hvortil ingen Huse følger har Kjøbe-

14 beren betalt mig den omaccorderede Kjøbesumma med 160 Spd skriver eet hundrede og sexti Daler

15 2October 1834

16 Species; thi deklarerer jeg herved for mig og Arvinger ingen mere Ret eller Rettighed til eller i bemeldte solgte

17 Eiendom saaledes som anført og udmærket at have; men samme skal uigjenkaldelig følge og tilhøre Kjøberen og

18 hans Arvinger saaledes som af mig og forrige Eier har været eiet. Thingstedet Holdhuus den 3 October 1833 Som sælger

19 Hans Olsen Skaathun. Som Kjøber Lars […]sen Skaathun med holdt Pen til Vitterlighet […] Langballe L. S. [markerer segl/signet] C. Kahrs L.S. Thing

20 læst 2 October 1834 med Paategning. Det anmærkes, at ved afholdt Skyldsetningsforretning den 9 August d. A. er ind-

21 bemeldt solgte Eiendom Skyldsat for 12 6/7 mk Smør 4/28 Hud med Bygsel og Herlighet, Videre erindres til Efterretning

22 for Vedkommende, at paa Hans Olsen forhen eiende Andel i Gaarden Skaathun Hefter efter Pb N 7 p [pagina] 250 [??]

23 606 Pb[?] [??] p 621 Do p 621. Ditto et 13 p 24 og Ditto et 14 p 108 saa dagskrevet Efter Formynderbogen Folio 65 findes

24 Selgeren at være Formynder for Ingeborg Larsdatter Skaathun som har arvet 6 Spd 6 s. Betalt for Skrivning

25 2Spd Thinglæsning 86s og Paategning […] Daler Species testerer Budts[?]

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til for god hjelp!

Av stadnamna her kjenner eg Erevikjo, Haugane, Gjelo og notehustometn på Vinnes, dei andre er truleg gått ut av bruk for lenge sidan.

Helsing Andes Vindenes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider