Gå til innhold
Arkivverket

Per W. Lassen

Ole christian Torstrup
 Del

Recommended Posts

Jeg finner ikke tidligere ruller, men ser det står avmønstret i 1939 og et nummer 2089/58. Det er vel et saksnummer i arkivet. (Om 2089 er HRL-nummeret, så er dette sperret for innsyn.) Av avisene ser jeg han ble lærer og rektor ved Stavanger Sjøfartsskole, og har vel da ikke vært til sjøs før han går ut igjen i 1958 på noen små-turer.

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roy-Petter Askim skrev:

Jeg finner ikke tidligere ruller, men ser det står avmønstret i 1939 og et nummer 2089/58. Det er vel et saksnummer i arkivet. (Om 2089 er HRL-nummeret, så er dette sperret for innsyn.) Av avisene ser jeg han ble lærer og rektor ved Stavanger Sjøfartsskole, og har vel da ikke vært til sjøs før han går ut igjen i 1958 på noen små-turer.

Takk for forsøket. Rart at dette skal være sperret. Er jo 115 år siden han ble født i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg tror som sagt ikke 2089 er rullenummeret.  Likevel rart at jeg ikke finner han i registeret.

Det står her at han seilte på Karibia, New Orleans, og ble midlertidig ansatt i 1943 for å undervise på kystskipperkursene. Ble rektor 1965 og pensjonert ved 70 års alder i 1980.

https://www.nb.no/items/0e4b9559468d927d8c2be37da05d1c0c?page=61&searchText=%22per%20walter%20Lassen%22~1 

Rektor Johan (Berge) Endresen som han seilte sammen med en periode  har nr 531 i HRL og viser at han var styrmann på Gamsfjord bl.a. årene 1935-1937 til og fra New Orleans. https://media.digitalarkivet.no/view/39417/113 .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

5649:

Ser det vises til Haugesund A-6071. Her står de første turene som også er innført i Kristiansand: https://media.digitalarkivet.no/view/66527/269 

Faret som dekksmand med dampskib i 10 13/30 mnd og som matros

elev med skoleskibet Statsråd Lehmkuhl i 4 22/30 mnd. i alt 15 5/30 mndr.

samt frem til første turen i 1931. Overført 1934. 

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Alt dere finner 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider