Gå til innhold
Arkivverket

Idag Fikk Jeg En Nøtt Å Knekke Av Min Mor, Og Trenger Hjelp Med Dette.

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Det var en gang en gutt hvis forbokstaver var T.E. Hans steforeldre het Einar Helgesen og Anna Louise Veberg. De giftet seg i Kråkerøy kirke 01.12.1917. De fikk ingen egne barn. De dro til Canada, og jeg vet ikke engang om de hadde med sin adoptivsønn fra Norge, eller om han ble adoptert over there.

Det jeg vet om ham er at hans fly ble skutt ned under krigen. Han var ugift, og har ingen etterkommere. Det eneste nåværende bevis på at han levde ligger ved siden av tastaturet mitt i form av en medalje hans steforeldre fikk tilsendt fra RAF etter krigen. I og med at steforeldrene kom fra Norge til Canada, og T.E. endte sine dager som pilot under andre verdenskrig er det jo overveiende sannsynlig at han fikk pilottrening i Little Norway.

Jeg tenker at det må finnes et arkiv/register ett eller annet sted hvor nummeret på medaljens bakside er registrert. Da tenker jeg det er det man må begynne med. All hjelp med å starte nøstingen på denne tråden mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Ifølge min mor ble han adoptert, men det er det vel umulig å nøste opp i mer enn hundre år etter han ble født(?)

Det virker ikke veldig sannsynlig.

Her er dåpen i ministerialboken. Det står «1.b. (første barn) av dette kuld» som merknad.

Østfold fylke, Kråkerøy i Kråkerøy, Ministerialbok nr. 3 (1908-1937), Fødte og døpte 1919, Side 87
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040909080090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk er det mulig han døde kort tid etter 1920, og at de adopterte et barn de ga samme navn, men det blir rene spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Matthias Kolberg skrev:

Teoretisk er det mulig han døde kort tid etter 1920, og at de adopterte et barn de ga samme navn, men det blir rene spekulasjoner.

Jeg tror det er min snart 94 år gamle mor som stokker kortene. Hun blander sammen Johannes og Torstein. Du har nok funnet han jeg lette etter.

Har du peiling på hvordan jeg finner ut mer om ham via RAF, eller et arkiv her i Norge basert på nummeret på medaljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boka Little Norway (Lille Norge) er det en uoffisiell fortegnelse over personell (3595 navn) tilknyttet det Norske Flyvåpenet i Lille Norway.  Fra boka: Ole Reistad- The Spirit of Little Norway by Edvard Omholt-Jensen 1986.  I boka finner vi navnet: Elholm Thorolf Erwolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder adopsjon skal man være klar over at den første loven om adopsjon (såkalt svak adopsjon) kom først i 1917, og det tok nok litt tid før den kom i praktisk bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt suverent, Anne.

1 minutt siden, Alvin Andreassen skrev:

Når det gjelder adopsjon skal man være klar over at den første loven om adopsjon (såkalt svak adopsjon) kom først i 1917, og det tok nok litt tid før den kom i praktisk bruk. 

Takk, Alvin. Matthias har allerede funnet dåpen, og han var "ektefødt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her med foto

Født 10.11.1919 i Kraakeroy, så da er det definitivt ikke noen senere adopsjon med samme navn.

Var nok ganske sikkert en forveksling med halvbroren Johannes, som nok ble adoptert av stefaren.

https://www.veterans.gc.ca/en/remembrance/memorials/canadian-virtual-war-memorial/detail/2702012?Thorstein%5C% 

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anne_Tonby skrev:

litt mer fra fold3

834682229_tehelgesen.thumb.png.66f364a603dbe40b69a4707ec00b43b9.png

Jeg hadde sattstor pris på om du kune legge inn en lenke her slik at jeg kan finne andre folk fra Kråkerøy som gikk mer eller mindre samme veien. Imorgen skal jeg legge inn her bilder av begge sidene av medaljen eg har. Tusen takk til dere alle så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til slutt vil jeg takke alle som har hjulpet meg med denne saken, of for alt dere har funnet. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få mye. Imorgen skal jeg sette meg ned og sette alt sammen i riktig rekkefølge. Her er to bilder av medaljen som startet denne saken.

Memorial Cross Bakside.jpg

Memorial Cross Forside.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider