Gå til innhold
Arkivverket

Siri Guldbrandsdaatter Døpte Sin Uektefødte Sønn Jens I Glemmen 15 P Trin., 1744. Hva Het 3. Fadder?

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Sannelig ikke godt å si.

Det ser ut som Garnel (event. Gammel, med strek over m for dobbelkonsonant), men de navnene har jeg aldri vært borti. Og fantasien er blank for forslag . . .

Andersen som patronym er imidlertid åpenbart. 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Sannelig ikke godt å si.

Det ser ut som Garnel (event. Gammel, med strek over m for dobbelkonsonant), men de navnene har jeg aldri vært borti. Og fantasien er blank for forslag . . .

Andersen som patronym er imidlertid åpenbart. 😉

Mvh

Jo, nå når du sier det så har jeg sett flere både Gammel, Gammelsen, og om du blar om til side 60 har du til og med en Ole Larsen Gammelby. Jeg var ikke klar over at Gamlebyen her ble kalt det så tidlig som 1744. Takk igjen, Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Joda, det er Gammel Andersen nå når jeg ser en gang til. 🙂

Tja, jeg for min del er meget usikker. Det er en ganske så klønete m i så fall, og den formodete streken over kan være ‹støy›.

Men – ved søk i FT 1801, hele landet, får jeg 26 herrer ved fornavn Gammel og ikke en eneste Garnel. Så . . . 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Tja, jeg for min del er meget usikker. Det er en ganske så klønete m i så fall, og den formodete streken over kan være ‹støy›.

Men – ved søk i FT 1801, hele landet, får jeg 26 herrer ved fornavn Gammel og ikke en eneste Garnel. Så . . . 🙂

Mvh

Om du ser på den første dåpen på side 14 har du Gammel Andersen og Dorthe Svensdatter.

Gammel er fadder for Anne i femte dåpen på side 17.

Anne Gammelsdaatter var fadder for !! i tredje dåpen på side 41.

Gammels Daarte (kona til Anders, altså. Jfr. dåpen på side 14) var fadder for !! i siste dåpen på side 55.

En Lars Gammelsen var fadder for Anders i dåp nr. 4 på side 58.

Jeg har et par tre til, men disse burde vel være overbevisende nok. 😆

Nå går jeg 280 år frammover i tid og tar kvelden. Vi snakkes sikkert igjen imorgen.

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider