Gå til innhold
Arkivverket

Skjøte i Stavanger i 1851 - noen som klarer å tyde?

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

01 Skjøde! Underskrevne Jonas Helgesen som gift 

02 med afdøde Slagter Johannes Johannessen Wolds Enke Marthe 

03 Tostensdatter Wold, vitterliggjør paa hendes og egne Wegne, at da hun med an- 

04 tagen Laugværge, ifølge oprettet Kjøbecontract af 21de August 1850 har til Jacob An- 

05 dersen, solgt og afhændet hendes og afdøde Mands Boes eiende Vaaningshuus No 500a 

06 beliggende paa Kleven her i Byen med Grund og øvrige Tilhørigheder, hvoriblandt et 

07 Slagterhuus, saa er det jeg herved paa Forlangende af Kjøberen, skjøder og overdrager 

08 ham bemeldte Vaaningshus No 500a paa Kleven, med tilhørende Slagterhuus, samt 

09 den Eiendommen under og tilliggende Grund, muur og naggelfaste Indretninger, alt 

10 saaledes som tilforn ved Skjøde af 12te Mai 1847, samt forøvtigt hva Nyt opført, for 

11 den ved ovennævnte Salg af bemeldte Eiendom betingede Kjøbesum 650 Spd; og da nu 

12 Kjøberen Jacob Andersen har tilfredsstillet mig for bemelte sex Hundrede og femti Spe- 

13 ciedaler, deels ved Contant, deels ved at overtage følgende paa den solgte Eiendom hvi- 

14 lende Heftelser, sc: 1 til Stavanger Sparebank ifølge Panteobligation af 22de Marti 1844 – 400Sp 

15 2, til Skomager Lorentz A Egenæs, Garver Iver Haaøe[?] og Skolelærer L. L. Oftedahl iføl- 

16 ge Panteobligation af 17de Juli 1850, thinglæst 23de September næstefter - - - 110 Sp 

17 3. og til Paaske næste Aar 1852 betaler Kjøberen Resten med - - - 100 “ 

18 saa skal bemeldte Vaaningshuus med tilhørende Slagterhuus, samt Tomt og Grund, muur- 

19 og naggelfaste Indretninger for Eftertiden følge og tilhøre Kjøberen Jacob Andersen 

20 og hans Arvinger som sand uigjenkaldelig Eiendom, upaatalt og upaaanket af min 

21 Kone og hendes Arvinger, da jeg som hendes Mand for dette Salg forbliver Kjøberens  

22 lovlige Hjemmelsmand. Med Hensyn til ovenfor under No 3 anførte 100Spd af Kjøbe- 

23 summen, der skal erlægges til Paaske næste Aar, er det fornødent at bemærke: at ved 

24 Skifte efter min Kones afdøde Mand Johannes J. Wold sluttet 3de Marti d. A. er til 

25 hans efterladte 2de umyndige Børn udlagt i Arv %et% samlet Beløb af 71Sp ½ s – sytti een 

26 Spdr – en halv Skilling – hvorfor til Sikkerhed er givet 1ste Prioritets Pant i bemeldte 

27 100Spd. Ifølge denne ved nævnte Skifte tagne Bestemmelse bliver altsaa disse 71Spd 

28 ½ Skilling, ved Forfaldstiden af Kjøberen at indbetale i Stavanger Byes Overformynderie, 

29 og er som følge heraf, den solgte Eiendom at betragte som midlertidigt Pant for Arvebelø- 

30 bet næstefter tidligere Hæftelser, overensstemmende med de Betingelser og Forplig- 

31 telser for Kjøberen som Reskriptet af 25de Juli 1788 forskriver Laantager af Umyndiges 

32 Midler, ligesom Beløbet ikke under Forfaldstiden maa opsiges, transporteres eller udbe- 

33 tales uden Overformynderiets Vidende og Samtykke. Dette til Bekræftelse [osv. Formalia og underskrifter] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Slurv
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Der fikk jeg fyllt igjen de hullene jeg hadde da jeg elv forsøkte.

Takker igjen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider