Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av skjøte 1801

Truls Wiik
 Del

Recommended Posts

Et forsøk:

01 Jeg underskrevne Arnt Rasmussen til Sejlstrup - Giør vit- 

02 terligt at have i medfør af Kiøbecontract dateret 6te Nov. 1800 som vedhefter dette Skiøde, solgt og afhændetlige- 

03 som ieg herved sælger skiøder og afhænder fra mig og mine Arvinger til Jens Simonsen i Hundelef og hans Arvinger een mig 

04 tilhørende og af ham i fæstehavende Gaard i bemeldte HundelefSejlstrup Sogn, Hiørring Amt, staaende for Hartkorn 3[??] 

05 6[??]; Hvilken Grund med al dens rette tilliggende af Ager og Eng, skal tilhøre Kiøberen ligesom jeg det selv ejet 

06 og [??] haver. - Og da Kiøberen i dag har betalt mig den accorderede Kiøbesumma- 500 – skriver fem Hundrede 

07 Rigsdaler – Saa frakiender ieg mig og mine Arvinger ingen ydermeere Lod, Deel, Ret eller Rettighed at have 

08 til eller udi bemeldte Gaard Ejendomme og Besætning, men sande alt at tilhøre Kiøberen med fuldkommen Ejendoms 

09 Ret, frie fra hver Mands Tiltale i alle Maader som ieg hiemler ham efter Loven. - Dette til Bekræftelse un- 

10 der min Haand og Segl. - Hiøring den 9de Junii 1801. - Rasmussen (LS) 

11 Til Vitterlighed som overværende: 

12 I Østrup (LS) R. Schellerup (LS) 

13 Som een Følge af den Kongelige meddeelte Bevilling til Sejlstrups Godses Udstykning bliver dette %Hart- 

14 kornSkiøde herved tilføjetat Hartkornet ikke maae sælges til at Complettere Hovedgaarde ej heller at for- 

15 rette[?] Ha?? Og at Stædets Bygninger i Brandkassen forsikkres. - Sejlstrup den 20de Feb 1807. - 

16 Rasmussen 

17 [...] Anno 1800 den 6te November er imellem os underskrevne opret- 

18 tet følgende Kiøbecontract: 1, Ieg Arnt Rasmussen til Sejlstrup tilstaaer for mig og mine Arvinger, 

19 at have solgt og afhændet ligesom ieg herved sælger og aldeles afhænder til Jens Simonsen i Hundelef og hans Ar- 

20 vingerhans iboende og i fæstehavende Gaard staaende for Hartkorn 3[??] 6[??] med al dens rette tillig- 

21 gendeog saaledes som samme er ham tildeelt ved Udskiftningen af Ager og Eng, og hans H??deled 

22 skal efter den lagde Plan blive ham tildeelt samt Gaardens Bygning og lovlig Besetning saaledes 

23 som han som Fæster var pligtig at aflevere samme. - 2, Alle Kongelige Skatter og offentlige Paa- 

24 bude betaler Kiøberen fra 1- Janr. 1801 paa behørige Stæder uden Ansvar for Sælgeren - 3, Den 

25 Sælgeren forundte KongelBevilling til Sejlstrup Godses Udstykning holder Kiøberen sig efterrettelig 

26 i alle Deele. - 4, Gaarden staaer fra Dato for Kiøberens Regning og Risico i alle Deele. - 5, Kiø- 

27 besummen som er accorderet til 500 – skriver fem Hundrede Rigsdaler betales til næste Sumpsting[?] 

28 1801 den 13 Junii i mit Logie i Aalborg imod lovlig Skiøde. - At denne Contract saaledes er ind- 

29 gaaet og af os og vore Arvinger skal holdes og efterkommes – det bekræfte vi med Hænders underskrift 

30 i tvende Vitterligheds Vidners Nærværelse. - Hiøring ut [supra] 

[612underskrifter etc.] 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider