Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av gamle skjøter

Lars Gjerberg
 Del

Recommended Posts

HEI

Er det noen som har lyst til å tyde disse gamle skjøtene for meg?

Det gjelder 6-180b, 2 stk med samme nummer og 6-180 og 181

Rakkestad sorenskriveri, AV/SAO-A-10686/G/Ga/Gac/L0001: Panteregister nr. III 1, 1768-1892, s. 120
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lenken din er ikke klikkbar.

Rakkestad sorenskriveri, AV/SAO-A-10686/G/Ga/Gac/L0001: Panteregister nr. III 1, 1768-1892, s. 120
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080624060502

Dette er ikke skjøter per se, men . . .

6-180b | Skjøde | fra Christian Johnsen til Peder Johnsen

paa 3 1/2 [??] i denne Gaard mod Kjøbesum 4000

Rbdl: N: V[?]

6-180b | Skjøde | fra Carl Svennungsen til Peder Johnsen paa

6 2/3 [??] mod 8000 Rbdl: N: V:

6-180 og 181 | Skjøde | fra Peder Johnsen til Brynnild Svendsen

Norddalen for 1200 Spd paa 1/4 Part af Gaarden

5 [??] Tunge.

[Går ut fra at [??] er Lispund. Men langt fra sikker.]

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Gjerberg skrev:

Hva med denne?

Hvilken? Endel å velge mellom . .  ;-).

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Hvilken? Endel å velge mellom . .  ;-).

Mvh

Får det ikke helt til nå, prøver igjen. Det gjelder skjøte 1, 2 og 3

Kan du bruke dette?

Mvh Lars

Østfold fylke, Rakkestad, Pantebok nr. 6 (1813-1822), Pantebokside, Side 181
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080609150808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Lars.

Her følger forsøk på skjøte nr. 1. Det er jo bare én tilleggsopplysning i forhold til det nødtørftige i panteregisteret som jeg tydet over – nemlig at Peter var odelsberettiget og at det var en rettsak om dette som endte i skjøtet under. 

Er det denslags detaljer du er ute etter 

For selv om jeg synes det er gøy tar det sin tid med tydingen. (Les “skrivingen” – har et tastatur som ikke spiller  lag 😞 ) 

når det gjelder de øvrige skjøtene: Spesifikke spørsmål? 

Jeg forsøker selvsagt å tyde det hele, hvis ønskelig – men kan ta sin tidsom sagt. ‹Hører gjerne fra deg› – som man sier 🙂

01 No 1 Skjøde 

02 Thinglyst: [...] Jeg underskrevne Christian Joensen 

03 gjør vitterligt at da den mindreaarige Peter Joensen ifølge Stifts-Overrets-Dom af 27de Sep- 

04 tember 1813  er kjendt løsningsberettiget til min eiende 3 1/3 [Lispund?] Tunge i Gaarden Matr. No.2 

05 Gjerreberg og jeg ved en i den Anledning afholdt Taxations-Forretning under visse Betingelser 

06 som er [??] , har forbundet mig til at meddele Odelsprætendenten Skjøde paa bemeldte Jord, 

07 saa er det jeg herved sælgerskjøder og overdrager formeldte Peter Joensen ovennævnte 3 1/3 [Lispund?] Tunge 

08 i Gaarden Gjerreberg for den ved bemeldte Taxations-Forretning bestemte Løsningssum 

09 4000 rbd. N: V: skriver fire Tusinde Rigsbanksdaler Navne-Værdie. Og da nu Kjøberen 

10 med Curator hans Fader Lars Johnsen rigtig har indbetalt mig fornævnte Løsningssumma 4000 rbd N:V: 

11 saa skal den bemeldte Skyld i Gaarden Gjerreberg saaledes som jeg den haver været eiende efter 

12 Skjøde af 9de Marts 1811 med paastaaende Huuse og alle andre Tilliggende herefter følge og tilhøre Odelspræ- 

13 tendenten og hans Arvinger uden Anke eller Paatale af mig eller Arvinger. Jeg er Løsnings- 

14 mandens Hjemmel efter Loven. At der herom ikke forhen har været oprettet noget skriftligt 

15 hvorom stemplet Papiir burde være forbrugtbevidnes under min og John Larsens Underskrift 

16 i Vitterligheds Vidners Overvær. - [steddatounderskrifterformalia]. 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Slurv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det litt stille – så i mellomtiden:

Vel, jeg har slikt å gjørejeg har slikt å føre” – de siste to skjøtene. 

Og her er jo virkelig detaljer å ta til seg. 

Spesielt det siste med en eller annen forbindelse/skyld[?] til fru Wilhemine Wedel-Jarlsberg, som selvfølgelig  beskrives  det mest utydelige sted i dokumentetArghh!! - Men, så langt jeg fikk det til: 

01 No 2 Skjøde 

02 Thinglyst [...] Jeg underskrevne Carl Svenningsøn gjør vitterligt 

03 at da den mindreaarige Peter Johnsen ifølge Stiftsoverrets Dom af 27de Septenber 1813 er kjendt 

04 Løsningsberettiget til mine ejende 6 2/3 Lp Tunge i Gaarden Matr. No 2  Gjerreberg og jeg ved en i den 

05 Anledning afholdt Taxations-Forretning under visse Betingelser som nu ere Opfyldethar forbundet 

06 mig til at meddele Odelsprætendenten Skjøde paa bemeldte Jord, saa er dejeg herved sælgerskjøder 

07 og overdrager formeldte Peter Johnsen ovennævnte 6 2/3 Lp Tunge i Gaarden Gjerreberg for den ved 

08 bemeldte Taxations-Forretning bestemte Løsningssum 800 rdl N:V: skriver otte Tusinde Rigsbank- 

09 daler Navneværdie. – Og da nu Kjøberen med Curator hans Fader John Larsen rigtig har udbetalt mig 

10 fornævnte Løsningssum 800 rbd N:Vsaa skal den bemeldte Skyld i Gaarden Gjerrebergsaaledes som 

11 jeg den haver været ejende efter Skjøde af 29de Marts 1811, med paastaaende Huuse og allandre Til- 

12 liggende herefter følge og tilhøre Odelsprætendenten og hans Arvingeruden Anke eller Paatale af 

13 mig eller mine Arvinger. Jeg er Løsningsmandens Hjemmel efter Loven. At der herved ikke 

14 forhen har været oprettet noget skriftligthvorover stemplet Papiir burde været forbrugtBevidnes 

15 under min og John Larsens Underskrift i Vitterligheds Vidners Overvær. - 

16-20 - formalia og underskrifter av alle tenkelige slag 😉 ] 

21 No 3 Skjøde 

2Thinglyst [...] Jeg underskrevne Peder Johnsen med Curator min Fader John Larsen 

[181a] 

01 gjør herved vitterligt: at jeg med min næste Frændes Raad har solgt og afhændet ligesom jeg herved 

02 overdrager og skjøder til Brynnild Svendsen Norddalen det halve eller 5 [Lispund?] Tunge af dend 

03 mig ved 2de under 3de Junij 1815 udstædte Skjøder af Christian Johnsen og Carl Svennungsen hiem- 

04 [le]de halve Gaard Gjerreberghvis Skatteskyld er 10 [Lispund?] Tunge for den imellem ham og mig ved 

05 [??] [??] Bestemte Summa 1200 SpdrDa nu Kjøberen Brynnild Svendsen deels 

06 med rede Penge og deels ved Liqvidation med en tredie[?] Mand har erlagt 600 Spdlaf denne 

07 Kjøbesumma og desuden paataget sig audrede til Con?? Wihelmine Wedel Jarlsberg det 

08 halve af hendes i den ommeldte [??] Gaard Gjerrebergifølge Pante Obligation af 20de Marts 

09 1815, indestaaende Midler med 200 rbd Sølvværdie ellerefter Reduction til Species saaledes som Loven 

10 om Pængevæsenet af 14de Juni 1816 fastsætter, verd 600 Norske Speciedaler og paa denne Maade at [??]- 

11 ??tte paa Ejendommen hæftende Gjeldsbrevforsaavidt det Halve af sammes paalydendes Capital an?? 

12 [??-??] er det jeg herved forskriver mig min Odels- og Ejendomsret til indbemeldte 5 [Lispund?] Tunge med 

13 dertil hørende Bygninger  og alt andet Tilliggendeog skal denne Ejendom saaledes herfter være 

14 Brynnild Svendsen aldeles tihørendehvorfor jeg bliver hans Hjemmelsmand efter Loven.

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even, nå er jeg tilbake ved tastaturet, måtte forøvrig kjøpe meg et nytt her senhøstes.

Du spør hva jeg er ute etter, men i mellomtiden i mitt fravær ser jeg at du har oversatt alle. 

Nå skal jeg studere det du har tydet, så er jeg tilbake i morgen. Det er drøssevis av dokumenter i denne periode, jeg får ikke helt tak i gangen i det hele.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Even

Jeg har et hull i historien jeg skriver fra da Anders Johannesen dør i 1784 til Mathis Gundersen kjøper gården på auksjon i 1827. 

Det er veldig mange transaksjoner der imellom. Jeg har lyst til å fortelle om hvem som eide og hvem som overdro/ solgte til hvem. Jeg har dette ferdig på de andre gårdene nå, noe jeg er godt fornøyd med, takket være god hjelp.

Hemmelighetene som jeg leter etter ligger begravet i PR120, hvis du har lyst til å ta et overblikk

Mvh Lars

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080624060502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overblikk” får jeg overhodet ikke . . . 😉 

Her ‘blomstrer’ forkortelsene (som jeg ikke finner ut av) og de umulige brøkene

dette blir dessverre usannsynlig rotete. 

Ok. Hvis vi begynner  3-442: 

01 Skiftebrev      efter Anders Johannessen, hvorved er udlagt 

02 i denne Gaard: Til Communitets-Casse som 

03 Pantebrev 6[??] for 300rdl, til Enken Anne 

04 Pedersdatter x) 3 R?? 4 101/160 [??] for 44rd 3ort 21s 

05 Sønnen Johannes Andersen = 3 [??] 1 ?/1760 [??] 

06 for 38rd 1ort 17s; og til Døttrene Johanne xx) og Chris- 

07 stinelle[?] xxx) Andersdatter, hver = 1 [??] 5 19/3520 [??] for 

08 19rd 20s:, tilsammen = 8 [??] 1 [??] 6 32/55 [??] 

[i høyre ‘marg’:] 

x) gift med John Larsen, see næste Skjøde 

xx) Johannes Udlag?? Aflæst 1 April 1835, see Fol 505 

xxx) see Qvitti Afkaldthingl. 7 Januar 1811.- 

09 3-487  Skjøde   fra Ole Johannessen og Flerehvorved John 

10 Larsen med Hustru Anne Pedersdatter bliver 

11 eiende i denne Gaard = 8 [??]  6 861/880 [??] for 485rd 

12 18s 

13 3-636   Dele-Brev   mellem Aslak Olsen og John Larsen } see Løbe No 53 

14 3-892  Skjøde   fra John Larsen, hvorefter Johannes Andersen 

15 bliver eiende for Kjøbesumma 75rd = 8 [??] 1 [??] 6 86/880 

16 [??] og selv[?] [??] - - - “-3-1 19/1760 [??] 

17 4-152   Skjøde   fra Johannes Andersen paa egne og Nils Wedal paa 

18 Sødsknendes Vegne til Christian Johnsen paa 10 [??] for 

19 2299rdl 

20 5-142   Skjøde   fra Christian Johnsen til Johannes Andersen 

21 Iglerud paa 10 [??] for Kjøbesum 2300rd 

22 5-143   Skjøde   fra Johannes Andersen til Christian Johnsen 

23 paa Jerbergkragenskyldsat [??] 17de Septbr) 

24 1806) for 3 1/3 [??] for 1542rd 2ort 

25 5-317   Skjøde   fra Johannes Andersen til Ole Jørgensen 

26 paa 6 2/3 [??] for 10,000 Rdl: 

27 5-336   Skjøde   fra Ole Jørgensen til Carl Svenungsen 

28 paa 6 2/3 [??] for Kjøbesum 10,000 Rdlr.- 

29–36 [Har jeg da vitterlig allerede tydet for deg?] 

37 7-208b   Skifte   efter Konen Berthe Maria Christophers- 

38 datter Norddalen hvorefter skulle betragtes 

39 som hørende til Brynnild Svendsens Boe ¼ Part 

40 af denne Gaard, til Skyld 5 [??] Tunge 

41 7-345b   Auctions-Skjøde   fra Sorenskriver Smith til Mathis Gunder- 

42 sen paa Brynnild Svendsen Norddalens Boes eien- 

43 de ¼ Part af denne Gaard, til Skyld 5 [??] for Kjøbe- 

44 sum 1035Spd 

45 7-354b   Skjøde   fra Peder Johnsen til Ole Mathissen Linnestad paa ¼ 

46 Part eller 5[?] [??] Tunge i [??] med Kjøbesum 1035Spd. - 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even

Takk.

Det begynner å demmre nå selv om jeg ikke har kjenskap til flere av disse folka. 

Det er to skjøter her 5-142 og 5-143, dert siste gjelder min egen gård. 

Brøker og beløp spiller ingen stor rolle men fra til ang personer er fint å få.

Hvis du har lyst. Nå skal jeg se på skisprint, det skal vel kanskje du også 

https://www.digitalarkivet.no/tl20080609150354

Mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Gjerberg skrev:

Det er to skjøter her 5-142 og 5-143

Klarer ikke med min beste vilje å finne noen referanser til 5-142 og -43 på de sidene du lenket til?

Men i og med jeg ser navnet Gjerberg i de to skøtene på h. side (143a) går jeg ut fra det er disse du mener?

Forøvrig meget lettet over at du ikke er interesssert i beløp og deres obskure enheter. Har gjort en […] når slike har kommet i min vei.

Håper du hygget deg med skisprinten – personlig må jeg med skam inrømme at mine interesser ikke går i de retninger . . . 😉

Vel:

[142b, siste linje] 

[...] Underskrevne Christian 

[142a] 

01 Johnsen Gjerberg tilstaaer herved at jeg i følge Forlig med Forligelses Commission i  

02 Rakkestad Præstegield den 1ste Juli 1805 med Johannes Andersen Iglerudherved 

03 til ham, som rette Odels og Aasædes Mand, selger skiøder og overdrager min efter Skiøde af 

04 2den May 1803 lovlig eiende ½ Gaard Jerberg eller Gierberg i Rakkestad 

05 Præstegield Matr. No.2 af Skyld [...] Tunge med Bøxel og Herlighed for den om- 

06 foreenede Kjøbesumma 2300rd. Og som denne Kiøbe eller Løsnings Summa 

07 Toe Tusende og Tre Hundrede Rigsdaller D:C: [dansk courant] rigtig til mig er erlagt og 

08 betalt i Overeensstemmelse med fornevnte Forligsaa skal min hidtil eiende ½ Gaard 

09 Gierberg af Skyld [...] med tilliggende Gierbergkrogen og øvrige Eiendom af 

10 Skov og Mark samt paastaaende Bygninger, alt saaledes som er mig overdraget, her- 

11 efter følge og tilhøre Kjøberen Johannes Andersen Iglerudtilkommende Hu- 

12 strue og Arvingersom Deres sande og uigienkaldelige Eiendomhvortil ieg eller Arvin- 

13 ger ingen videre Ret, og for saadan Overdragelse forbinder mig og Dem at være 

14 Hiemmelmænd for Loven. Om denne Handel er intet andet Skriftlig oprettet 

15 en fornevnte Forligsom bekræftes baade af mig og Kiøberen. [underskrifter etc.] 

21 [...] Underskrevne  

22 Johannes Andersen 

23 boende paa Gaarden Gierberg i Rak- 

24 kestad tilstaar herved og vitterliggjør: at da ieg var bleven enig med Christian 

25 Johnsen ved Forligelses Commissionen i Rakkestad, at han skulde over- 

26 drage til mig som rette Odelsmand ½ Gaarden Gierberg Skyld [...] 

27 i hvis Følge Han ogsaa har meddeelt mig lovlig Skiøde derpaasaa havde ieg siden ved 

28 Forligelses Commissionen indgaaet Forlig med S.T. Hr. Capitaine von Ba??- 

29 høl om til ham af denne Eiendom at selge og overdrage Bruget Krogen, der 

30 ved Skyldsætnings Forretning den 17de September 1800 er skyldsat for [...] 

31 [...], hvilken Handel Vi paa begge Sider ere blevne enige om at ophæve[sic!] 

32 til hvis Følge Han underskriver dette Skjøde med migsaa har ieg senere acc- 

33 orderet med Christian Johnsen Gierberg af min eiende og paa- 

34 boende Gaard Gierbergtil ham at selge og overdrage Pladsen Gierbergkrogen efter 

35 de Deele Mærker som ved Skyldsætnings Forretningen den 7de September 

36 1806 er fastsadt og Pladsen da skyldlagt for [..,]  for den imellem os om- 

37 foreenede Kjøbe Summa 1500rd. Og da Kiøberen Christian Johnsen 

38 nu Gierbergkrogen rigtig til mig haver erlagt og betalt den imellem os 

39 omforeenede Kjøbe Summa Et Tusende og Fem Hundrede Rigsdaler 

40 D:C: saa skal fornevnte Plads Jerbergkrogen fra Gaarden Gierberg i Rak- 

41 kestad Matr. No. 2: af Skyld [...] saaledes som samme ved Skyld- 

42 sætnings Forretningen den 27de [litt forskjellige datoer her...] September 1806 er beskrevenintet undtagen 

43 men samme hereffter med paastaaende Bygninger at følge og tilhøre KiøberenHustrue 

44 og Arvinger som Deres sande og uigjenkaldelige Eiendom af mig og mine, hvor- 

45 for ieg forbinder mig og Dem at være Hiemmelsmænd efter LovenHvorfor an- 

4mærkes at Kjøberen har betalt det halve af dette Skiødes Omkostninger 

47 Om denne Handel er intet skriftlig tilforn oprettet som bekræftes saavel af mig 

48 som Kiøberen. Men end nu bliver at anmærke, at foruden den bestemte Kiø- 

49 be Summa de 1500rd, har Kiøberen endvidere betalt mig 10 Tønder Havre og 

50 5 [??] Høe for 42rd 1ort; saa at Gierbergkrogen i alt koster ham den 

51 Summa 1542rd 2ort [formaliasteddatounderskrifter] 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even

Takk igjen for mye god hjelp. Jeg har noenlunde oversikt over de forskjellige gårdene nå men det gjenstår å granske perioden ca. 1785-1827 på bruksnummer 3.

Jeg har funnet ut for lenge siden at jeg ikke er en god historiker, jeg er alt for detaljorientert og mangler evnen til å dra litt store linjer. 

Det blir en tur til varmere strøk for oss nå, vi er tilbake i slutten av februar. Jeg kommer helt sikkert til å spørre deg om hjelp når vi kommer hjem.

I mellomtiden, ha det godt..

Mvh Lars

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider